Faktory ovlivňující oblibu matematiky u žáků základní školy
Factors influencing how popular mathematics is among primary pupils
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25391Identifiers
Study Information System: 87550
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Jarmila
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
31. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Shrnutí Diplomová práce se věnuje problematice obliby matematiky u žáků druhého stupně základní školy a faktorům, které ji ovlivňují. Konkrétně se jedná o sebepojetí žáka v matematice, vztah žáků k matematice, význam matematiky pro budoucnost, osobnost učitele matematiky a jeho pedagogické kompetence, klima třídy a vztah rodičů žáka k matematice. V teoretické části se zabývám zpracováním a výkladem jednotlivých faktorů, které mohou ovlivňovat oblibu matematiky u žáků, v dostupné odborné literatuře. Dále uvádím výsledky výzkumů, které byly na dané téma realizovány, a to v mezinárodním i národním měřítku. Praktická část je věnována výzkumu, který jsem na téma faktorů ovlivňujících oblibu matematiky realizovala. Jedná se o výzkum kvantitativní a byl uskutečněn dotazníkovou metodou. V první fázi byl proveden předvýzkum, který sloužil k ověření vhodnosti zkonstruovaných dotazníků. Po upravení dotazníků na základě zkušenosti z předvýzkumu bylo provedeno hlavní výzkumné šetření. V závěru praktické části jsou uvedeny výsledky mnou provedeného výzkumu a jejich porovnání s výsledky mezinárodního výzkumu OECD/PISA 2003. V závěru jsou vyhodnoceny hypotézy a shrnuty výsledky výzkumu. Mezi faktory které ovlivňují oblibu matematiky u žáků, se zařadil vliv osobnosti učitele, rodičů a sebehodnocení žáků.
This thesis focuses on the popularity of mathematics among pupils of a lower secondary school and factors affecting it. Specifically, pupils' self-concept in mathematics and pupils' initial feelings towards mathematics, the importance of mathematics for their future, the personality of mathematics teachers and his/her teaching skills, class climate and pupils' parents' feelings towards mathematics. The theoretical part deals with the processing and interpretation of the various factors that may affect the popularity of mathematics for pupils, as given in literature. Research results of this area on both international and national scales are presented. The practical part is devoted to my research conducted on factors influencing the popularity of mathematics. The research was carried out via a quantitative questionnaire method. The pilot study served to verify the suitability of designed questionnaires. The results of the main study are carefully discussed (given an opportunistic sample of pupils) in terms of my hypotheses and compared to the results of the international research by the OECD/PISA 2003. Among the factors that influence the popularity of mathematics among pupils most is the influence of teachers' approach and of parents and a pupil's self-concept.