Zobrazit minimální záznam

Gender aspects of Information Literacy
dc.contributor.advisorFialová, Irena
dc.creatorRambousek, Vladimír
dc.date.accessioned2021-05-19T17:44:58Z
dc.date.available2021-05-19T17:44:58Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/25207
dc.description.abstractTITLE: Gender aspects within information education. SUMMARY: This thesis concerns gender problems and gender stereotypes issues within education. The main aim of the thesis is to contribute to the theory of information education development by means of gender aspects and concept of gender sensitive education analysis. The sub-tasks consist in monitoring of teacher attitude towards issues in gender sensitive tutorial within information education and to find out differences at the level of educational matter acquirement between boys and girls in the context of gender problematic. For the fulfilling of aims and tasks of the thesis it was used (apart of theoretical methods) above all explorative method based on couple (for male and female teachers and male and female students) of questionnaires with on-line method of data collection. KEYWORDS: gender, gender stereotypes, gender sensitive education, ICT literacy, information educationen_US
dc.description.abstractNÁZEV: Genderové aspekty informační výchovy ABSTRAKT: Předmětem práce je problematika genderu a generových stereotypů ve vzdělávání. Hlavním cílem práce je přispět k rozvoji teorie informační výchovy analyzováním aspektů genderu a konceptu generově citlivé výuky v informační výchově. Dílčími úkoly práce je zmapovat postoje učitelů k problematice generově citlivé výuky v informační výchově a zjistit diference v úrovni osvojení učiva informační výchovy mezi chlapci a dívkami v kontextu s generovou problematikou. Pro naplnění cílů a úkolů práce byla vedle metod teoretických užita především explorativní metoda založená na dvojici dotazníků s on-line metodou sběru dat pro učitele a učitelky a pro studenty a studentky. KLÍČOVÁ SLOVA: gender, generové stereotypy, generově citlivá výuka, ICT gramotnost, informační výchovacs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleGenderové aspekty informační výchovycs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-02-03
dc.description.departmentKatedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId82681
dc.title.translatedGender aspects of Information Literacyen_US
dc.contributor.refereeBattistová, Eva
dc.identifier.aleph001493981
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Technology and Information Educationen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - technická a informační výchovacs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - technická a informační výchovacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Technology and Information Educationen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csNÁZEV: Genderové aspekty informační výchovy ABSTRAKT: Předmětem práce je problematika genderu a generových stereotypů ve vzdělávání. Hlavním cílem práce je přispět k rozvoji teorie informační výchovy analyzováním aspektů genderu a konceptu generově citlivé výuky v informační výchově. Dílčími úkoly práce je zmapovat postoje učitelů k problematice generově citlivé výuky v informační výchově a zjistit diference v úrovni osvojení učiva informační výchovy mezi chlapci a dívkami v kontextu s generovou problematikou. Pro naplnění cílů a úkolů práce byla vedle metod teoretických užita především explorativní metoda založená na dvojici dotazníků s on-line metodou sběru dat pro učitele a učitelky a pro studenty a studentky. KLÍČOVÁ SLOVA: gender, generové stereotypy, generově citlivá výuka, ICT gramotnost, informační výchovacs_CZ
uk.abstract.enTITLE: Gender aspects within information education. SUMMARY: This thesis concerns gender problems and gender stereotypes issues within education. The main aim of the thesis is to contribute to the theory of information education development by means of gender aspects and concept of gender sensitive education analysis. The sub-tasks consist in monitoring of teacher attitude towards issues in gender sensitive tutorial within information education and to find out differences at the level of educational matter acquirement between boys and girls in the context of gender problematic. For the fulfilling of aims and tasks of the thesis it was used (apart of theoretical methods) above all explorative method based on couple (for male and female teachers and male and female students) of questionnaires with on-line method of data collection. KEYWORDS: gender, gender stereotypes, gender sensitive education, ICT literacy, information educationen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU
dc.identifier.lisID990014939810106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV