Zobrazit minimální záznam

I am not this body: body and sacred self among Czech Hare Krishnas
dc.contributor.advisorVrhel, František
dc.creatorKlepal, Jaroslav
dc.date.accessioned2021-05-19T17:42:50Z
dc.date.available2021-05-19T17:42:50Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/24832
dc.description.abstractSince the 1990s the question of religious "cults", "sects" and '''new religious movements" (NRMs) general1y, which entered the social space of the Czech post-communist state with a desire to obtain rights and authorities that the state legislation has ordinarily circumscribed to historically recognized churches and religious groups, has been debated. These debates met an increase in the precautions of state policies, redefining a relationship between the state and religion. These debates also met an increase in anti-cult movements, founded by ex-members of NRMs together with theologians, psychiatrists, and social workers, who attempt to revea1 and neutralize the "unhealthy control" and "pathological personality disorders" among NRMs members. And finally, these debates met an increasing interest in different academic fields where scholars discovered in NRMs a new subject for both their theoretical speculations and empirical researches. Scholars have mainly considered the issue of defining NRMs, the issue of their proper typologization, and, more empirically, the issue of forming ideational and ideological systems of NRMs. The nature of these religious and "pseudo-religious" systems has been discussed predominantly, followed by debates about how various concepts of these systems are related, and how these...en_US
dc.description.abstractV této práci se zabývám způsoby, kterými se členové hnutí Haré Kršna v České republice vztahují ke svým tělům a tělesnosti a k tělům a tělesnosti druhých. Na základě etnografických dat získaných v průběhu let 2001 - 2004 se pokouším především ukázat, jak zkušenosti, jednání a vědění členů hnutí Haré Kršna týkající se těla a tělesnosti jsou konstitutivní pro jejich posvátné já. Posvátným já, které považuji za teoretický konstrukt spíše než za empirickou realitu, označuji procesy orientace lidského aktéra ve světě, které mu umožňují vztahovat se k sobě samému i ke svému okolí tím způsobem, že postuluje existenci radikálně Jiného. V 1. kapitole Od symbolů, sociálních struktur a osobností k tělům představuji čtenáři tři dominantní perspektivy, ze kterých je hnutí Haré Kršna nahlíženo v odborné literatuře. V této kapitole také ukazuji, jak se tyto tři dominantní perspektivy opírají o určité sociálně a humanitně vědní pojetí náboženství, které jim umožňují pokládat hnutí Haré Kršna za zřetelný a jasný projev náboženství obecně. Ve 2. kapitole Od antropologie náboženství k antropologii (náboženského) ztělesňování se pokouším rozpracovat konceptuální rámec vědomého těla, který mi má na jedné straně umožnit vyhnout se problematickému pojímání hnutí Haré Kršna jako konkrétního projevu náboženství obecně, a na straně...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleNejsem toto tělo: tělo a posvátné já u členů hnutí Haré Krišna v České republicecs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-10-02
dc.description.departmentInstitute of Ethnologyen_US
dc.description.departmentÚstav etnologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId79934
dc.title.translatedI am not this body: body and sacred self among Czech Hare Krishnasen_US
dc.contributor.refereeSkupnik, Jaroslav
dc.identifier.aleph001558661
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineEthnologyen_US
thesis.degree.disciplineEtnologiecs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav etnologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Ethnologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEtnologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEthnologyen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csV této práci se zabývám způsoby, kterými se členové hnutí Haré Kršna v České republice vztahují ke svým tělům a tělesnosti a k tělům a tělesnosti druhých. Na základě etnografických dat získaných v průběhu let 2001 - 2004 se pokouším především ukázat, jak zkušenosti, jednání a vědění členů hnutí Haré Kršna týkající se těla a tělesnosti jsou konstitutivní pro jejich posvátné já. Posvátným já, které považuji za teoretický konstrukt spíše než za empirickou realitu, označuji procesy orientace lidského aktéra ve světě, které mu umožňují vztahovat se k sobě samému i ke svému okolí tím způsobem, že postuluje existenci radikálně Jiného. V 1. kapitole Od symbolů, sociálních struktur a osobností k tělům představuji čtenáři tři dominantní perspektivy, ze kterých je hnutí Haré Kršna nahlíženo v odborné literatuře. V této kapitole také ukazuji, jak se tyto tři dominantní perspektivy opírají o určité sociálně a humanitně vědní pojetí náboženství, které jim umožňují pokládat hnutí Haré Kršna za zřetelný a jasný projev náboženství obecně. Ve 2. kapitole Od antropologie náboženství k antropologii (náboženského) ztělesňování se pokouším rozpracovat konceptuální rámec vědomého těla, který mi má na jedné straně umožnit vyhnout se problematickému pojímání hnutí Haré Kršna jako konkrétního projevu náboženství obecně, a na straně...cs_CZ
uk.abstract.enSince the 1990s the question of religious "cults", "sects" and '''new religious movements" (NRMs) general1y, which entered the social space of the Czech post-communist state with a desire to obtain rights and authorities that the state legislation has ordinarily circumscribed to historically recognized churches and religious groups, has been debated. These debates met an increase in the precautions of state policies, redefining a relationship between the state and religion. These debates also met an increase in anti-cult movements, founded by ex-members of NRMs together with theologians, psychiatrists, and social workers, who attempt to revea1 and neutralize the "unhealthy control" and "pathological personality disorders" among NRMs members. And finally, these debates met an increasing interest in different academic fields where scholars discovered in NRMs a new subject for both their theoretical speculations and empirical researches. Scholars have mainly considered the issue of defining NRMs, the issue of their proper typologization, and, more empirically, the issue of forming ideational and ideological systems of NRMs. The nature of these religious and "pseudo-religious" systems has been discussed predominantly, followed by debates about how various concepts of these systems are related, and how these...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav etnologiecs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU
dc.identifier.lisID990015586610106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV