dc.contributor.advisor | Gillernová, Ilona | |
dc.creator | Krejčová, Lenka | |
dc.date.accessioned | 2018-10-29T21:21:25Z | |
dc.date.available | 2018-10-29T21:21:25Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/23981 | |
dc.description.abstract | Předkládaná disertační práce prezentuje výsledky několikaletého výzkumného projektu, který se věnoval možnostem rozvoje sociálních dovedností dospívajících ve středních školách. První kapitoly práce shrnují různorodé poznatky a teoretické přístupy, které s danou problematikou souvisejí. Pozornost je zaměřena na socializaci ve vývojové etapě dospívání, neboť tento aspekt ontogeneze úzce navazuje na naše téma. Práce vymezuje sociální dovednosti a poukazuje na smysluplnost jejich rozvoje ve středních školách v souvislosti s komplexním rozvojem dospívajících, ale také ve smyslu podpory akademické úspěšnosti a ve formě prevence sociálně patologických jevů. Rozvoj sociálních dovedností je dále zvažován v rámci interakcí s učiteli, kteří představují významný zdroj opory i rozvoje v dospívání. Další významnou sociální skupinu ve školním prostředí, které je věnována pozornost, reprezentují vrstevníci dospívajících. Ti společně vytvářejí školní třídy a vzájemně se ovlivňují v průběhu celého edukačního procesu. Sociální dovednosti jsou také představeny v souvislosti se školní úspěšností, resp. motivací studentů ke školní práci a vnímanou akademickou účinností. Obě uvedené charakteristiky edukačního procesu do značné míry závisí na úrovni sociálních dovedností dospívajících a současně významně ovlivňují jejich školní... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The dissertation thesis presents results of a several-year research project which focused on potential development of adolescents' social skills at secondary schools. The first chapters summarize various concepts, knowledge and theories connected with our topic. The emphasis is put on socialization in adolescence which is an ontogenetic aspect of maturation which points to the dissertation's main theme. The thesis also introduces social skills and emphasizes their necessary development at secondary schools in terms of complex sociocognitive development. Social skills are also tightly connected with academic success and their development also prevents risk behaviour. Social skills development is further considered in connection with teachers who belong among crucial sources of social support and development in adolescence. Another important social group at school environment involves peers who form school classes and affect each other in the course of the whole educational process. Finally, the social skills are introduced in connection with academic success, i.e. motivation toward school work, and academic efficacy. Both these characteristics of the educational process depend on social skills and simultaneously affect academic results. Last chapters of the theoretical part draw attention to different forms... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Možnosti rozvoje sociálních dovedností dospívajících ve středních školách | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2009 | |
dcterms.dateAccepted | 2009-08-27 | |
dc.description.department | Department of Sociology | en_US |
dc.description.department | Katedra sociologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 81073 | |
dc.title.translated | Potentialities of adolescents' social skills development at secondary schools | en_US |
dc.contributor.referee | Štětovská, Iva | |
dc.contributor.referee | Blatný, Marek | |
dc.identifier.aleph | 001127342 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Social Psychology | en_US |
thesis.degree.discipline | Sociální psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra sociologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Sociology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sociální psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Social Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Předkládaná disertační práce prezentuje výsledky několikaletého výzkumného projektu, který se věnoval možnostem rozvoje sociálních dovedností dospívajících ve středních školách. První kapitoly práce shrnují různorodé poznatky a teoretické přístupy, které s danou problematikou souvisejí. Pozornost je zaměřena na socializaci ve vývojové etapě dospívání, neboť tento aspekt ontogeneze úzce navazuje na naše téma. Práce vymezuje sociální dovednosti a poukazuje na smysluplnost jejich rozvoje ve středních školách v souvislosti s komplexním rozvojem dospívajících, ale také ve smyslu podpory akademické úspěšnosti a ve formě prevence sociálně patologických jevů. Rozvoj sociálních dovedností je dále zvažován v rámci interakcí s učiteli, kteří představují významný zdroj opory i rozvoje v dospívání. Další významnou sociální skupinu ve školním prostředí, které je věnována pozornost, reprezentují vrstevníci dospívajících. Ti společně vytvářejí školní třídy a vzájemně se ovlivňují v průběhu celého edukačního procesu. Sociální dovednosti jsou také představeny v souvislosti se školní úspěšností, resp. motivací studentů ke školní práci a vnímanou akademickou účinností. Obě uvedené charakteristiky edukačního procesu do značné míry závisí na úrovni sociálních dovedností dospívajících a současně významně ovlivňují jejich školní... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The dissertation thesis presents results of a several-year research project which focused on potential development of adolescents' social skills at secondary schools. The first chapters summarize various concepts, knowledge and theories connected with our topic. The emphasis is put on socialization in adolescence which is an ontogenetic aspect of maturation which points to the dissertation's main theme. The thesis also introduces social skills and emphasizes their necessary development at secondary schools in terms of complex sociocognitive development. Social skills are also tightly connected with academic success and their development also prevents risk behaviour. Social skills development is further considered in connection with teachers who belong among crucial sources of social support and development in adolescence. Another important social group at school environment involves peers who form school classes and affect each other in the course of the whole educational process. Finally, the social skills are introduced in connection with academic success, i.e. motivation toward school work, and academic efficacy. Both these characteristics of the educational process depend on social skills and simultaneously affect academic results. Last chapters of the theoretical part draw attention to different forms... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
dc.identifier.lisID | 990011273420106986 | |