Show simple item record

Functional Competence as the Goal of Developing Speaking Skill in Teaching German as a Foreign Language
dc.contributor.advisorNečasová, Pavla
dc.creatorHejduková, Andrea
dc.date.accessioned2019-02-19T11:21:12Z
dc.date.available2019-02-19T11:21:12Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/23706
dc.description.abstractPráce se zabývá rozvojem ústního projevu ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Snaží se analyzovat všechny aspekty ústního projevu s cílem vytvořit účinnou výukovou metodu, která žákům umožní efektivně používat (mluvený) jazyk a dosáhnout jeho prostřednictvím stanovených komunikativních cílů. Pro tuto dovednost, která je definována zejména jako způsobilost k realizaci funkcí jazyka, které mluvčí potřebuje vyjádřit, je používán termín "funkční kompetence". Důležitým rysem tohoto pojmu je preference úspěšného uskutečnění komunikace před její jazykovou správností. Teoretická část nejprve vysvětluje pojmy, s nimiž práce pracuje (schopnost / dovednost / kompetence, učení versus osvojování). Poté je ústní projev analyzován v kontextu ostatních řečových dovedností, tj. poslechu s porozuměním, čtení s porozuměním a písemného projevu, aby bylo zřejmé, že žádnou z řečových dovedností není možné zabývat se zcela izolovaně a že výukový proces by vždy měl zahrnovat vhodnou kombinaci více řečových dovedností. Další kapitola popisuje rozdíly mezi monologickým a dialogickým / polylogickým ústním projevem. Poté jsou analyzovány tři stupně osvojování ústního projevu (imitativní ústní projev, řízený ústní projev a samostatný ústní projev). Pro tyto stupně jsou důkladně popsány četné konkrétní příklady úloh vhodných k rozvoji...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis deals with the development of speaking skill whcn teaching German as a foreign language. It tries to analyse all possible aspects of speaking skill in order to develop the best possible teaching approach that would enable students to use their (spoken) language effectively and reach their communicative goals. For this skill. vvhich is defined mainly by the ability to perform the language functions that one needs to express, the term Tunctional competence' is used. An important feature of this term is the preference of success of communication to its correctness. The theoretical part first explains the terms used in the thesis (ability / skill / competence, learning versus acquisition). Afterwards, speaking skill is analysed in the context of other communicative skills, i. e. listening, reading. and writing, so that it is clear that no particular skill can be dealt with in a completely isolated way and that the teaching process should always involve an appropriate combination of various communicative skills. A separate chapter describes the differences between monologues and dialogues / polylogues. After that. three stages of speaking skill are analysed (imitative speaking. guided non-imitative speaking, and autonomous speaking). For these stages. vast amount of concretc examples of speaking tasks...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleFunkční kompetence jako cíl rozvoje ústního projevu ve výuce německého jazykacs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-06-23
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId89359
dc.title.translatedFunctional Competence as the Goal of Developing Speaking Skill in Teaching German as a Foreign Languageen_US
dc.contributor.refereeChvál, Martin
dc.contributor.refereeSpáčilová, Libuše
dc.identifier.aleph001458849
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogyen_US
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogyen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPráce se zabývá rozvojem ústního projevu ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Snaží se analyzovat všechny aspekty ústního projevu s cílem vytvořit účinnou výukovou metodu, která žákům umožní efektivně používat (mluvený) jazyk a dosáhnout jeho prostřednictvím stanovených komunikativních cílů. Pro tuto dovednost, která je definována zejména jako způsobilost k realizaci funkcí jazyka, které mluvčí potřebuje vyjádřit, je používán termín "funkční kompetence". Důležitým rysem tohoto pojmu je preference úspěšného uskutečnění komunikace před její jazykovou správností. Teoretická část nejprve vysvětluje pojmy, s nimiž práce pracuje (schopnost / dovednost / kompetence, učení versus osvojování). Poté je ústní projev analyzován v kontextu ostatních řečových dovedností, tj. poslechu s porozuměním, čtení s porozuměním a písemného projevu, aby bylo zřejmé, že žádnou z řečových dovedností není možné zabývat se zcela izolovaně a že výukový proces by vždy měl zahrnovat vhodnou kombinaci více řečových dovedností. Další kapitola popisuje rozdíly mezi monologickým a dialogickým / polylogickým ústním projevem. Poté jsou analyzovány tři stupně osvojování ústního projevu (imitativní ústní projev, řízený ústní projev a samostatný ústní projev). Pro tyto stupně jsou důkladně popsány četné konkrétní příklady úloh vhodných k rozvoji...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the development of speaking skill whcn teaching German as a foreign language. It tries to analyse all possible aspects of speaking skill in order to develop the best possible teaching approach that would enable students to use their (spoken) language effectively and reach their communicative goals. For this skill. vvhich is defined mainly by the ability to perform the language functions that one needs to express, the term Tunctional competence' is used. An important feature of this term is the preference of success of communication to its correctness. The theoretical part first explains the terms used in the thesis (ability / skill / competence, learning versus acquisition). Afterwards, speaking skill is analysed in the context of other communicative skills, i. e. listening, reading. and writing, so that it is clear that no particular skill can be dealt with in a completely isolated way and that the teaching process should always involve an appropriate combination of various communicative skills. A separate chapter describes the differences between monologues and dialogues / polylogues. After that. three stages of speaking skill are analysed (imitative speaking. guided non-imitative speaking, and autonomous speaking). For these stages. vast amount of concretc examples of speaking tasks...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV