Show simple item record

Inductive reasoning of 10-12 year old children in mathematical environment
dc.contributor.advisorNovotná, Jarmila
dc.creatorHerman, Jan
dc.date.accessioned2019-02-19T11:15:01Z
dc.date.available2019-02-19T11:15:01Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/23628
dc.description.abstractdizertační práce HERMAN, J.: Induktivní usuzování dětí ve věku 10 až 12 let v matematickém prostředí. (Obhájeno v červnu 2010 - KMDM, PedF, UK). Vytváření induktivního úsudku je složitý proces, který je ovlivňován celou řadou různých fenoménů, jejichž studium se v současné době přesouvá blíže ke středu zájmu odborné psychologické veřejnosti. Závěry výzkumů z této oblasti byly dosud v matematickém prostředí využívány jen zřídka, přitom jsou induktivní úsudky klíčové pro celou řadu operací, které jsou vnímány jako nezbytné pro vznik matematického úsudku. Ve své práci jsem shrnul závěry relevantních výzkumů, realizovaných převážně v oblasti psychologie, a dát jejich výsledky do souvislostí s výsledky ostatních výzkumů na tomto poli. Fenomény popisované ostatními autory jsem kriticky zhodnotil, jejich důsledky aplikoval na matematické prostředí, navrhl a následně realizoval dva výzkumy. Cílem prvního výzkumu bylo prozkoumat vznik induktivního úsudku v přirozeném prostředí, se zaměřením na podmínky jeho zrodu. Cíl druhého výzkumu spočíval v prozkoumání vzniku induktivního úsudku ve stimulujícím prostředí, se zaměřením na množství zkušeností potřebných pro vznik induktivního úsudku a na souvislost mezi množstvím zkušeností a mírou důvěry ve výsledný úsudek. Závěry výzkumů osvětlily význam množství...cs_CZ
dc.description.abstractInductive reasoning of 10-12 year old children in mathematical environment Formation of inductive inference is a complex process influenced by a number of diverse phenomena, whose study is at present moving to the spotlight of the community of psychologists. So far, conclusions of researches in this domain have been used in mathematical environment only very rarely, this despite the fact that inductive reasoning is crucial in many operations which are perceived as essential in development of mathematical reasoning. In my thesis I summarized conclusions of the relevant research, mostly in the domain of psychology, and put them in context of other research in this field. I dissected phenomena described by other authors, then applied their consequences in mathematical environment and finally designed and carried out two experiments. The aim of the first was to explore the genesis of inductive inference in natural environment, with the focus on the conditions of its genesis. The aim of the other experiment was exploration of genesis of inductive inference in a stimulating environment, with the focus on the quantity of experience prerequisite for formation of inductive inference and on the relation between the quantity of the experience and confidence in the consequent inference. The conclusions of the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleInduktivní usuzování dětí ve věku 10 až 12 let v matematickém prostředícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-06-24
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId88762
dc.title.translatedInductive reasoning of 10-12 year old children in mathematical environmenten_US
dc.contributor.refereeHošpesová, Alena
dc.contributor.refereeRendl, Miroslav
dc.identifier.aleph001382471
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDidactics of Mathematicsen_US
thesis.degree.disciplineDidaktika matematikycs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDidaktika matematikycs_CZ
uk.degree-discipline.enDidactics of Mathematicsen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csdizertační práce HERMAN, J.: Induktivní usuzování dětí ve věku 10 až 12 let v matematickém prostředí. (Obhájeno v červnu 2010 - KMDM, PedF, UK). Vytváření induktivního úsudku je složitý proces, který je ovlivňován celou řadou různých fenoménů, jejichž studium se v současné době přesouvá blíže ke středu zájmu odborné psychologické veřejnosti. Závěry výzkumů z této oblasti byly dosud v matematickém prostředí využívány jen zřídka, přitom jsou induktivní úsudky klíčové pro celou řadu operací, které jsou vnímány jako nezbytné pro vznik matematického úsudku. Ve své práci jsem shrnul závěry relevantních výzkumů, realizovaných převážně v oblasti psychologie, a dát jejich výsledky do souvislostí s výsledky ostatních výzkumů na tomto poli. Fenomény popisované ostatními autory jsem kriticky zhodnotil, jejich důsledky aplikoval na matematické prostředí, navrhl a následně realizoval dva výzkumy. Cílem prvního výzkumu bylo prozkoumat vznik induktivního úsudku v přirozeném prostředí, se zaměřením na podmínky jeho zrodu. Cíl druhého výzkumu spočíval v prozkoumání vzniku induktivního úsudku ve stimulujícím prostředí, se zaměřením na množství zkušeností potřebných pro vznik induktivního úsudku a na souvislost mezi množstvím zkušeností a mírou důvěry ve výsledný úsudek. Závěry výzkumů osvětlily význam množství...cs_CZ
uk.abstract.enInductive reasoning of 10-12 year old children in mathematical environment Formation of inductive inference is a complex process influenced by a number of diverse phenomena, whose study is at present moving to the spotlight of the community of psychologists. So far, conclusions of researches in this domain have been used in mathematical environment only very rarely, this despite the fact that inductive reasoning is crucial in many operations which are perceived as essential in development of mathematical reasoning. In my thesis I summarized conclusions of the relevant research, mostly in the domain of psychology, and put them in context of other research in this field. I dissected phenomena described by other authors, then applied their consequences in mathematical environment and finally designed and carried out two experiments. The aim of the first was to explore the genesis of inductive inference in natural environment, with the focus on the conditions of its genesis. The aim of the other experiment was exploration of genesis of inductive inference in a stimulating environment, with the focus on the quantity of experience prerequisite for formation of inductive inference and on the relation between the quantity of the experience and confidence in the consequent inference. The conclusions of the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990013824710106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV