Zobrazit minimální záznam

Computer naratology: narrative templates in computer games
dc.contributor.advisorHrbata, Zdeněk
dc.creatorPraks, Vítězslav
dc.date.accessioned2018-10-29T20:14:39Z
dc.date.available2018-10-29T20:14:39Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/23412
dc.description.abstractStudie obsahuje teoretické sondy o herní textualitě; popisy analogií mezi organizací herního textu a uměleckého artefaktu. Osobní počítač je v práci pojímán jako narativní médium - nástroj prezentace libovolného obsahu, včetně epického. Počítačové hry jsou interpretovány s užitím naratologických a ludologických kategorií. Ve studii je na příkladu počítačových her podrobně analyzován fenomén narativů vyprávěných počítačem. Pozornost je věnována především základním teoretickým konceptům, na nichž jsou tyto aplikace postaveny (konečné automaty). Ve studii jsou dále zkoumány vztahy média literatury a média počítačových her ve srovnání s působením dalších médií na literaturu (vliv filmové a televizní tvorby). Zvláštní pozornost je ve studii věnována fenoménu počítačem generované literatury (prózy a poezie). Ve studii jsou podrobně analyzovány koncepty, konkrétní příklady i přínosy pro literárněvědné poznání. To je spatřováno především v technických prostředcích, jež umožňují rozložit analyzovaný text na komponenty a kvantifikovatelné identifikátory. (Typicky např. ve versologii). V závěru práce je demonstrována analýza narativu na jeho dílčí komponenty (aktanty, stavové diagramy). S využitím nástrojů výpočetní techniky je následně z hloubkové struktury příběhu, reprezentované stavovým diagramem, generován plný...cs_CZ
dc.description.abstractRelations and actions between literature and computer games were examined. Study contains theoretical analysis of game as an aesthetic artefact. To play a game means to leave practical world for sake of a fictional world. Artistic communication has more similarities with game communication than with normal, practical communication. Game study can help us understand basic concepts of art communication (game rules - poetic rules, game world - fiction, function in game - meaning in art). Computer games are interpreted in the study using naratological and ludological approach. Computer is tracted as a narrative medium (to narrate means to demonstrate, to present any content, not only epic content). Computer games are interesting phoenomena for its specifical aspects: interactivity, self-narration and computer simulated narration. Main attention in this study is focused on phoenomena of computer generated literature (prose and poetry). The main purpose of this area is in study considered for literary analysis of "belles lettres". Author examines and demonstrates plausible computer generated fiction analysis of narrative texts. Two such analysis are proposed in a study, one of them (prose analysis - fabule generation) is detaily manifested on concrete literary text.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleComputerová naratologie: narativní schémata počítačových hercs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-09-21
dc.description.departmentCentrum komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId24737
dc.title.translatedComputer naratology: narrative templates in computer gamesen_US
dc.contributor.refereeČeška, Jakub
dc.contributor.refereeKubíček, Tomáš
dc.identifier.aleph001134406
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral and Comparative Literatureen_US
thesis.degree.disciplineObecná a srovnávací literatura (komparatistika)cs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Centrum komparatistikycs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná a srovnávací literatura (komparatistika)cs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral and Comparative Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csStudie obsahuje teoretické sondy o herní textualitě; popisy analogií mezi organizací herního textu a uměleckého artefaktu. Osobní počítač je v práci pojímán jako narativní médium - nástroj prezentace libovolného obsahu, včetně epického. Počítačové hry jsou interpretovány s užitím naratologických a ludologických kategorií. Ve studii je na příkladu počítačových her podrobně analyzován fenomén narativů vyprávěných počítačem. Pozornost je věnována především základním teoretickým konceptům, na nichž jsou tyto aplikace postaveny (konečné automaty). Ve studii jsou dále zkoumány vztahy média literatury a média počítačových her ve srovnání s působením dalších médií na literaturu (vliv filmové a televizní tvorby). Zvláštní pozornost je ve studii věnována fenoménu počítačem generované literatury (prózy a poezie). Ve studii jsou podrobně analyzovány koncepty, konkrétní příklady i přínosy pro literárněvědné poznání. To je spatřováno především v technických prostředcích, jež umožňují rozložit analyzovaný text na komponenty a kvantifikovatelné identifikátory. (Typicky např. ve versologii). V závěru práce je demonstrována analýza narativu na jeho dílčí komponenty (aktanty, stavové diagramy). S využitím nástrojů výpočetní techniky je následně z hloubkové struktury příběhu, reprezentované stavovým diagramem, generován plný...cs_CZ
uk.abstract.enRelations and actions between literature and computer games were examined. Study contains theoretical analysis of game as an aesthetic artefact. To play a game means to leave practical world for sake of a fictional world. Artistic communication has more similarities with game communication than with normal, practical communication. Game study can help us understand basic concepts of art communication (game rules - poetic rules, game world - fiction, function in game - meaning in art). Computer games are interpreted in the study using naratological and ludological approach. Computer is tracted as a narrative medium (to narrate means to demonstrate, to present any content, not only epic content). Computer games are interesting phoenomena for its specifical aspects: interactivity, self-narration and computer simulated narration. Main attention in this study is focused on phoenomena of computer generated literature (prose and poetry). The main purpose of this area is in study considered for literary analysis of "belles lettres". Author examines and demonstrates plausible computer generated fiction analysis of narrative texts. Two such analysis are proposed in a study, one of them (prose analysis - fabule generation) is detaily manifested on concrete literary text.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Centrum komparatistikycs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990011344060106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV