Show simple item record

Language dramas. Theory of literature and creative writing practice
dc.contributor.advisorBílek, Petr
dc.creatorStudený, Jiří
dc.date.accessioned2018-10-29T19:29:10Z
dc.date.available2018-10-29T19:29:10Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/23408
dc.description.abstractSpojení literární teorie a praxe tvůrčího psaní vychází z nutnosti postavit výuku tvůrčího psaní, která z pochopitelných důvodů vždy bude mít převážně literární charakter, na pevné metodologické základy. Zároveň nám ale tato kombinace nabízí možnost obohatit současné literárněteoretické myšlení o některé aspekty autentické a živé, literárními postupy tvarované tvorby. Základní otázkou přitom zůstává, nakolik dnešní pojetí literární kultury a její institucionalizované prezentace podporuje, či naopak komplikuje možnou aplikaci řady pozoruhodných, obecně platných literárněteoretických poznatků postmoderní literární vědy v běžné školní výuce. Na tuto problematiku se snaží text reagovat prostřednictvím postupně se prohlubujících reflexí vztahu literárního kánonu a spontánního psaní nebo nepřímých, nezamýšlených důsledků centralizace a institucionalizace, případně potenciální decentralizace a deinstitucionalizace literárního procesu, jak ji reprezentuje právě praxe tvůrčího psaní. Po dvou úvodních kapitolách zabývajících se různorodými metodickými, ale též kulturními kontexty výuky tvůrčího psaní, například dramatickou výchovou, rétorikou, arteterapií a zenovou filosofií tvorby, se předložená práce zaměřuje zejména na neuropsychologické souvislosti kreativity, specifické postavení textu a textových struktur v...cs_CZ
dc.description.abstractThe coexistence and cooperation of theory of literature and creative writing practice is based on the necessity to build up a reliable methodological background for literary oriented creative writing itself. At the same time however this type of relation enables us to improve contemporary literary thinking with some new aspects derived from the vivid and authentic creative process dealing with specific literary forms and genres. In any case, the fundamental question of nowadays literary culture reamins the same, that is how to introduce at least some of the groundbreaking achievements of postmodern theory of literature to the institutionalized context of more or less traditional school system. Presented text reflects this kind of topic through the continuous comments on relationship between literary canon and spontaneous writing, and indirect, unconscious consequences of centralization and institucionalization or decentralization and deinstitucionalization of literary process represented mainly by creative writing practice. Two introductory chapters focused not only on methodic but also various cultural context of creative writing teaching, for example education through drama, rhetorics, therapy through art and zen aspects of creative activities, are followed with passages concentrating in particular on...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleDramata jazyka. Teorie literatury a praxe tvurčního psanícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-09-21
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId24511
dc.title.translatedLanguage dramas. Theory of literature and creative writing practiceen_US
dc.contributor.refereeKubíček, Tomáš
dc.contributor.refereeFišer, Zbyněk
dc.identifier.aleph001582854
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Czech Literature and Literary Theoryen_US
thesis.degree.disciplineDějiny české literatury a teorie literaturycs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny české literatury a teorie literaturycs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Czech Literature and Literary Theoryen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csSpojení literární teorie a praxe tvůrčího psaní vychází z nutnosti postavit výuku tvůrčího psaní, která z pochopitelných důvodů vždy bude mít převážně literární charakter, na pevné metodologické základy. Zároveň nám ale tato kombinace nabízí možnost obohatit současné literárněteoretické myšlení o některé aspekty autentické a živé, literárními postupy tvarované tvorby. Základní otázkou přitom zůstává, nakolik dnešní pojetí literární kultury a její institucionalizované prezentace podporuje, či naopak komplikuje možnou aplikaci řady pozoruhodných, obecně platných literárněteoretických poznatků postmoderní literární vědy v běžné školní výuce. Na tuto problematiku se snaží text reagovat prostřednictvím postupně se prohlubujících reflexí vztahu literárního kánonu a spontánního psaní nebo nepřímých, nezamýšlených důsledků centralizace a institucionalizace, případně potenciální decentralizace a deinstitucionalizace literárního procesu, jak ji reprezentuje právě praxe tvůrčího psaní. Po dvou úvodních kapitolách zabývajících se různorodými metodickými, ale též kulturními kontexty výuky tvůrčího psaní, například dramatickou výchovou, rétorikou, arteterapií a zenovou filosofií tvorby, se předložená práce zaměřuje zejména na neuropsychologické souvislosti kreativity, specifické postavení textu a textových struktur v...cs_CZ
uk.abstract.enThe coexistence and cooperation of theory of literature and creative writing practice is based on the necessity to build up a reliable methodological background for literary oriented creative writing itself. At the same time however this type of relation enables us to improve contemporary literary thinking with some new aspects derived from the vivid and authentic creative process dealing with specific literary forms and genres. In any case, the fundamental question of nowadays literary culture reamins the same, that is how to introduce at least some of the groundbreaking achievements of postmodern theory of literature to the institutionalized context of more or less traditional school system. Presented text reflects this kind of topic through the continuous comments on relationship between literary canon and spontaneous writing, and indirect, unconscious consequences of centralization and institucionalization or decentralization and deinstitucionalization of literary process represented mainly by creative writing practice. Two introductory chapters focused not only on methodic but also various cultural context of creative writing teaching, for example education through drama, rhetorics, therapy through art and zen aspects of creative activities, are followed with passages concentrating in particular on...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990015828540106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV