Tyfloturistický oddíl při škole Jaroslava Ježka - volnočasové aktivity pro děti se zrakovým postižením
Touristic Club by the School of Jaroslav Ježek - leisure activities of children with visual impairment
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22880Identifiers
Study Information System: 87670
Collections
- Kvalifikační práce [19299]
Author
Advisor
Referee
Vachulová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tyfloturistický oddíl působí jen v minimálních obměnách na Škole Jaroslava Ježka pro zrakově postižené již několik desítek let. Úkolem oddílu je organizovat a podporovat aktivity volného času dětí se zrakovým postižením v průběhu celého roku. Na činnostech se podílí dobrovolníci hlavně z řad studentů. Cílem této práce je zmapovat činnost Tyfloturistického oddílu a zjistit, jaký je jeho přínos pro děti se zrakovým postižením. V první části shrnuji poznatky o vývoji dětí v mladším a starším školním věku, se zvláštním přihlédnutím k jejich potřebám a významu vrstevnické skupiny. Práce se dále zabývá volným časem a aktivitami volného času u dětí se zrakovým postižením. Představuje možnosti volnočasového vyžití a organizace, které se jím zabývají. Jedna kapitola je věnována Tyfloturistickému oddílu, jeho historii, tradicím a současnosti. Přínos Tyfloturistického oddílu pro děti se zrakovým postižením byl zkoumán na základě dotazníkového šetření. Na základě výsledků je možné říci, že účast na akcích Tyfloturistického oddílu je pro děti nezapomenutelným zážitkem a volnočasovým aktivitám dětí se zrakovým postižením by se měla věnovat pozornost i do budoucna.
A Touristic Club for Children with Visual Impairment by the School of Jaroslav Ježek operates with minimal changes for a few decades. The goal of the Club is to organize and support leisure activities for children with visual impairment throughout the year. The activities are supported by volunteers, mainly students. The goal of this thesis is to describe the activity of the Touristic Club and to find out its benefit for children with visual impairment. The knowledge about development of children of primary and secondary school age is summarized in the first part of the thesis, where the main stress is put upon their needs and importance of peer groups. The thesis deals with leisure time and leisure activities of children with visual impairment. Possibilities of leisure activities are introduced as well as organizations which provide them. One chapter is dedicated to the Touristic Club for Children with Visual Impairment, its history, tradition and contemporary situation. The benefit of the Club was surveyed by a questionnaire. Based on the results of the survey, the participation in the activities of the Club is an unforgettable experience for the children. Leisure activities for children with visual impairments deserve further focus.