Show simple item record

Problem Posing and Problem Solving in a Mathematical Competition
dc.contributor.advisorZhouf, Jaroslav
dc.creatorPatáková, Eva
dc.date.accessioned2017-04-19T17:59:55Z
dc.date.available2017-04-19T17:59:55Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/22840
dc.description.abstractOrganizace matematických soutěží je důležitá pro rozvoj dovedností žáků talentovaných v matematice i pro motivaci talentovaných i méně talentovaných žáků. Matematických soutěží je velké množství a jejich průběh, cíle i cílové skupiny žáků se od sebe liší. V této práci bylo mým cílem: Zmapovat oblast problem posing a problem solving v matematické soutěži po stránce teoretické; vytvořit přehled matematických soutěží konaných v ČR se zaměřením na problem posing a problem solving; navrhnout a odzkoušet sadu úloh pro konkrétní matematickou soutěž; vytvořit sebereflexi činnosti jako materiál pro jiné autory úloh do podobné soutěže; a zanalyzovat žákovská řešení. Čtenář se v práci může detailně seznámit s matematickým korespondenčním seminářem Pikomat. Formou sebereflexe je zde popsána veškerá činnost potřebná pro organizaci semináře. Nej větší pozornost je věnována tvorbě úloh a ostatních textů do semináře (problem posing) a položkové analýze žákovských řešení všech vytvořených úloh (problem solving). Tato analýza zkoumá jednak dovednosti žáků při řešení úloh, jednak slouží další zpětné vazbě o vhodnosti či nevhodnosti použitých úloh.cs_CZ
dc.description.abstractMathematical competitions are important for the development of knowledge of students who are gifted in Mathematics as well as for the motivation of all students. There are a lot of mathematical competitions and their ways of organization, aims and target groups differ from each other. The aims of my work were: To map theoretically the field of problem posing and problem solving in mathematical competitions; to create a summary of mathematical competitions held in the Czech Republic with an emphasis on problem posing and problem solving; to design and test a set of problems for one concrete mathematical competition; to create a self-reflection of my activities as a material for other authors of problems for a similar competition; and to analyze students' solutions. Readers can get acquainted with the Mathematical Correspondence Seminar "Pikomat" in detail in this diploma work. In my self-reflection, all the activities needed to organize a seminar are described. Most attention is given to posing problems and other texts for a seminar as well as to an item analysis of students' solutions of all created problems (problem solving). This analysis examines the abilites of students to solve the problems and serves as feedback about the suitability of the problems used.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleProblem posing a problem solving v matematické soutěžics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-06-01
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId74059
dc.title.translatedProblem Posing and Problem Solving in a Mathematical Competitionen_US
dc.contributor.refereeVondrová, Naďa
dc.identifier.aleph001135052
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 2. stupeň základní školy - chemie - Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematikacs_CZ
thesis.degree.disciplineTeaching Degree for Lower Secondary Schools - Chemistry - Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematicsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 2. stupeň základní školy - chemie - Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTeaching Degree for Lower Secondary Schools - Chemistry - Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematicsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csOrganizace matematických soutěží je důležitá pro rozvoj dovedností žáků talentovaných v matematice i pro motivaci talentovaných i méně talentovaných žáků. Matematických soutěží je velké množství a jejich průběh, cíle i cílové skupiny žáků se od sebe liší. V této práci bylo mým cílem: Zmapovat oblast problem posing a problem solving v matematické soutěži po stránce teoretické; vytvořit přehled matematických soutěží konaných v ČR se zaměřením na problem posing a problem solving; navrhnout a odzkoušet sadu úloh pro konkrétní matematickou soutěž; vytvořit sebereflexi činnosti jako materiál pro jiné autory úloh do podobné soutěže; a zanalyzovat žákovská řešení. Čtenář se v práci může detailně seznámit s matematickým korespondenčním seminářem Pikomat. Formou sebereflexe je zde popsána veškerá činnost potřebná pro organizaci semináře. Nej větší pozornost je věnována tvorbě úloh a ostatních textů do semináře (problem posing) a položkové analýze žákovských řešení všech vytvořených úloh (problem solving). Tato analýza zkoumá jednak dovednosti žáků při řešení úloh, jednak slouží další zpětné vazbě o vhodnosti či nevhodnosti použitých úloh.cs_CZ
uk.abstract.enMathematical competitions are important for the development of knowledge of students who are gifted in Mathematics as well as for the motivation of all students. There are a lot of mathematical competitions and their ways of organization, aims and target groups differ from each other. The aims of my work were: To map theoretically the field of problem posing and problem solving in mathematical competitions; to create a summary of mathematical competitions held in the Czech Republic with an emphasis on problem posing and problem solving; to design and test a set of problems for one concrete mathematical competition; to create a self-reflection of my activities as a material for other authors of problems for a similar competition; and to analyze students' solutions. Readers can get acquainted with the Mathematical Correspondence Seminar "Pikomat" in detail in this diploma work. In my self-reflection, all the activities needed to organize a seminar are described. Most attention is given to posing problems and other texts for a seminar as well as to an item analysis of students' solutions of all created problems (problem solving). This analysis examines the abilites of students to solve the problems and serves as feedback about the suitability of the problems used.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV