Zobrazit minimální záznam

Mathematics Problem Solving of Gifted Students
Řešení matematických úloh u nadaných studentů
dc.contributor.advisorVondrová, Naďa
dc.creatorStraková, Jana
dc.date.accessioned2017-04-19T17:57:26Z
dc.date.available2017-04-19T17:57:26Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/22830
dc.description.abstractDiplomová práca sa zaoberá spôsobmi myslenia a konania nadaných študentov z Českej a Slovenskej republiky pri riešení aplikačných slovných úloh. Popri identifikácii a kategorizácii stratégií riešení zadaných matematických úloh sa pomocou hĺbkovej analýzy písomných prác nadaných študentov pokúšam o preniknutie do myslenia a uvažovania študentov pri riešení úloh. Zameriavam sa na využitie študentských matematických vedomostí a zručností na riešenie problémov z reálneho sveta, na mieru aplikácie automatických matematických postupov, prácu s chybou a neúspešnou stratégiou, študentské uchopenie úlohy a študentský prejav. Dáta zozbierané pomocou zadanej písomnej práce a dotazníka, metódami hĺbkových rozhovorov a pozorovaní sú analyzované pomocou zakotvenej teórie a následne konfrontované s výsledkami medzinárodných štúdií realizovaných v podobnej oblasti matematiky.cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis focuses on the ways of thinking and acting of students from the Czech and the Slovak Republic, while solving application problems. On the one hand the thesis offers the identification and categorisation of solving strategies of mathematical problems by gifted students. On the other hand, there is an attempt for the insight into students' thinking processes by means of an in-depth analysis of their written work. I focus on the utilisation of students' mathematical knowledge when solving real-life problems, on the extent to which they apply automatic mathematical methods, on students' reactions to mistakes and unsuccessful solving strategies, their grasping of tasks and their discourse. The data is collected by means of students' written solutions to two mathematical problems, a questionnaire, semi-structured interviews with teachers and observations of their lessons. The data has been analysed through grounded theory and the results are compared with particular results of international comparative researches (PISA and TIMSS).en_US
dc.languageSlovenčinacs_CZ
dc.language.isosk_SK
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleRiešenie matematických úloh u nadaných študentovsk_SK
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-06-01
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId74060
dc.title.translatedMathematics Problem Solving of Gifted Studentsen_US
dc.title.translatedŘešení matematických úloh u nadaných studentůcs_CZ
dc.contributor.refereeNovotná, Jarmila
dc.identifier.aleph001135048
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - matematikacs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Mathematicsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - matematikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Mathematicsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práca sa zaoberá spôsobmi myslenia a konania nadaných študentov z Českej a Slovenskej republiky pri riešení aplikačných slovných úloh. Popri identifikácii a kategorizácii stratégií riešení zadaných matematických úloh sa pomocou hĺbkovej analýzy písomných prác nadaných študentov pokúšam o preniknutie do myslenia a uvažovania študentov pri riešení úloh. Zameriavam sa na využitie študentských matematických vedomostí a zručností na riešenie problémov z reálneho sveta, na mieru aplikácie automatických matematických postupov, prácu s chybou a neúspešnou stratégiou, študentské uchopenie úlohy a študentský prejav. Dáta zozbierané pomocou zadanej písomnej práce a dotazníka, metódami hĺbkových rozhovorov a pozorovaní sú analyzované pomocou zakotvenej teórie a následne konfrontované s výsledkami medzinárodných štúdií realizovaných v podobnej oblasti matematiky.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis focuses on the ways of thinking and acting of students from the Czech and the Slovak Republic, while solving application problems. On the one hand the thesis offers the identification and categorisation of solving strategies of mathematical problems by gifted students. On the other hand, there is an attempt for the insight into students' thinking processes by means of an in-depth analysis of their written work. I focus on the utilisation of students' mathematical knowledge when solving real-life problems, on the extent to which they apply automatic mathematical methods, on students' reactions to mistakes and unsuccessful solving strategies, their grasping of tasks and their discourse. The data is collected by means of students' written solutions to two mathematical problems, a questionnaire, semi-structured interviews with teachers and observations of their lessons. The data has been analysed through grounded theory and the results are compared with particular results of international comparative researches (PISA and TIMSS).en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.identifier.lisID990011350480106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV