Show simple item record

Impact of inclusive environment for pupils attitudes towards persons with disability
dc.creatorZilcher, Ladislav
dc.date.accessioned2021-05-20T15:20:36Z
dc.date.available2021-05-20T15:20:36Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/2269
dc.description.abstractDaná studie je koncipována jako teoreticko výzkumná práce, která se zaměřuje na zjišťování změn postojů u žáků 4. a 5. tříd vůči lidem s postižením. Ve studii se zkoumá, zdali má na postoje žáků 4. a 5. tříd základních škol vůči lidem s postižením vliv (a) dlouhodobé sdílení vzdělávacího prostředí s žákem s postižením (b) učitel a jeho proinkluzivní kompetence a (c) inkluzivní směřování školy, které je ve výzkumu reprezentované certifikací školy certifikátem "Férová škola". Těmito třemi dílčími výzkumnými problémy se snažíme odpovědět na jednu základní výzkumnou otázku: Má proinkluzivní prostředí školy vliv na postoje žáků 4. a 5. tříd vůči lidem s postižením? Z tohoto důvodu bylo zvoleno kvaziexperimentální uspořádání studie. Ve výzkumu byly využity dva validizované výzkumné nástroje, které byly administrovány na vzorku 1948 žáků 4. a 5. tříd a jejich 102 třídních učitelů. Data byla zpracována příslušnými statistickými metodami. Výsledky výzkumu částečně potvrzují předpoklad, že proinkluzivní prostředí školy může mít vliv na postoje žáků 4. a 5. tříd vůči lidem s postižením, avšak pouze v určitých oblastech. Nebylo prokázáno, že by pouhá přítomnost žáka s postižením ve třídě mohla ovlivňovat postoje žáků, avšak pokud by došlo u žáků k přátelství s tímto žákem, pak jsou postoje pozitivně...cs_CZ
dc.description.abstractThis dissertation is conceived as a theoretical - empirical study, which is focused on modifications in attitudes of fourth and fifth grade pupils towards people with disabilities. The research is based on three possible influences for attitudes, (1) the effect of classmate with disability on pupils' attitudes towards people with disability, (2) teacher's approach to the issue, their inclusive teaching competences and the effect on pupils' attitudes and (3) if school and its inclusive setting (which is represented by schools with "Fair school" certificate) has any influence on pupils' attitudes towards persons with disabilities. We try to explain one elemental empirical question by dealing with these three particular research issues. Does inclusive environment have positive influence on fourth and fifth grade pupils towards people with disabilities? We decided to choose a quasiexperimental design of this study to answer this question. Two validated empirical instruments were used in the research, they were administrated on a sample that consists of 1948 pupils from fourth and fifth grades and (their) 102 teachers. The acquired data were processed by appropriate statistical methods. Our outcomes partly confirmed the assumption that inclusive environment may have an impact on pupils' attitude towards...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectAttitudes towards disabilityen_US
dc.subjectinclusionen_US
dc.subjectinclusive educationen_US
dc.subjectinclusive environmenten_US
dc.subjectquasiexperimenten_US
dc.subjectInkluzecs_CZ
dc.subjectinkluzivní vzdělávánícs_CZ
dc.subjectinkluzivní prostředícs_CZ
dc.subjectkvaziexperimentcs_CZ
dc.subjectpostoje vůči lidem s postiženímcs_CZ
dc.titleVliv proinkluzivního edukačního prostředí na postoje žáků vůči osobám se znevýhodněnímcs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-02-08
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId187066
dc.title.translatedImpact of inclusive environment for pupils attitudes towards persons with disabilityen_US
dc.identifier.aleph002127072
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csDaná studie je koncipována jako teoreticko výzkumná práce, která se zaměřuje na zjišťování změn postojů u žáků 4. a 5. tříd vůči lidem s postižením. Ve studii se zkoumá, zdali má na postoje žáků 4. a 5. tříd základních škol vůči lidem s postižením vliv (a) dlouhodobé sdílení vzdělávacího prostředí s žákem s postižením (b) učitel a jeho proinkluzivní kompetence a (c) inkluzivní směřování školy, které je ve výzkumu reprezentované certifikací školy certifikátem "Férová škola". Těmito třemi dílčími výzkumnými problémy se snažíme odpovědět na jednu základní výzkumnou otázku: Má proinkluzivní prostředí školy vliv na postoje žáků 4. a 5. tříd vůči lidem s postižením? Z tohoto důvodu bylo zvoleno kvaziexperimentální uspořádání studie. Ve výzkumu byly využity dva validizované výzkumné nástroje, které byly administrovány na vzorku 1948 žáků 4. a 5. tříd a jejich 102 třídních učitelů. Data byla zpracována příslušnými statistickými metodami. Výsledky výzkumu částečně potvrzují předpoklad, že proinkluzivní prostředí školy může mít vliv na postoje žáků 4. a 5. tříd vůči lidem s postižením, avšak pouze v určitých oblastech. Nebylo prokázáno, že by pouhá přítomnost žáka s postižením ve třídě mohla ovlivňovat postoje žáků, avšak pokud by došlo u žáků k přátelství s tímto žákem, pak jsou postoje pozitivně...cs_CZ
uk.abstract.enThis dissertation is conceived as a theoretical - empirical study, which is focused on modifications in attitudes of fourth and fifth grade pupils towards people with disabilities. The research is based on three possible influences for attitudes, (1) the effect of classmate with disability on pupils' attitudes towards people with disability, (2) teacher's approach to the issue, their inclusive teaching competences and the effect on pupils' attitudes and (3) if school and its inclusive setting (which is represented by schools with "Fair school" certificate) has any influence on pupils' attitudes towards persons with disabilities. We try to explain one elemental empirical question by dealing with these three particular research issues. Does inclusive environment have positive influence on fourth and fifth grade pupils towards people with disabilities? We decided to choose a quasiexperimental design of this study to answer this question. Two validated empirical instruments were used in the research, they were administrated on a sample that consists of 1948 pupils from fourth and fifth grades and (their) 102 teachers. The acquired data were processed by appropriate statistical methods. Our outcomes partly confirmed the assumption that inclusive environment may have an impact on pupils' attitude towards...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU
dc.identifier.lisID990021270720106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV