Show simple item record

Developmental dyscalculia of children at primary school
dc.contributor.advisorKucharská, Anna
dc.creatorKubalová, Monika
dc.date.accessioned2017-04-19T16:48:03Z
dc.date.available2017-04-19T16:48:03Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/22595
dc.description.abstractDiplomová práce Vývojové dyskalkulie u dětí na 1. stupni ZŠ. možnosti reedukace se zabývá specifickými poruchami učení - konkrétně dyskalkulií. Cílem v teoretické části diplomové práce je celkové shrnout, co se skrývá pod pojmy specifické poruchy učení a dyskalkulie, jak se jednotlivé vývojové dyskalkulie projevují, jak postupovat při jejich reedukaci, jak se dčti se SPU cítí v třídním kolektivu a jak z pohledu učitele přistupovat k dětem se SPU. To vše se zaměřením na žáky. kteří navštěvují 1. stupeň běžné ZŠ. Pro zpracování praktické části jsem zvolila formu kazuistiky. Zajímalo mě. jak se o děti se SPU pečuje ve školách a jak konkrétně se učitelé těmto žákům věnují. Soustředila jsem se hlavně na možnosti reedukace dyskalkulie s použitím těchto metod - pozorování práce s dyskalkulickým dítětem, analýza dokumentů a rozhovor s prvostupňovým učitelem ZŠ. který s dítětem pracuje, i dítětem samotným. Posléze se zaměřuji na návrh a realizaci nápravného programu, vše s podrobnou reflexí a analýzou.cs_CZ
dc.description.abstractThesis Development dyscalculia in children at Elementary school, the possibility of re-education deals with specific learning disabilities - namely dyscalculia. The aim of the theoretical part of thesis is to generally summed up what is meant by the specific disorders of learning and dyscalculia as how individual developmental dyscalculia show and also how to proceed in their re-education, as children with specific learning disabilities feel in class and how from approach of a teacher work with children with specific learning disabilities. With a focus on pupils who attended the 1st degree of common elementary school. For processing the practical part I chose the form of casuistry. I was interested in the problematic how are the children with specific learning disabilities cared at school and how teachers are dedicated to these students. I focused mainly on the possibility of re-education dyscalculia using these methods - observation of the work with the child, analysis of documents and an interview with elementary school teacher who works with the child, and the interview with the child alone. Additionally the next purpose of this thesis was focused on the design and implementation of the remedial program, all with detailed reflection and analysis.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleVývojové dyskalkulie u dětí na 1. stupni ZŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-09-14
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId75776
dc.title.translatedDevelopmental dyscalculia of children at primary schoolen_US
dc.contributor.refereeValentová, Lidmila
dc.identifier.aleph001182434
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce Vývojové dyskalkulie u dětí na 1. stupni ZŠ. možnosti reedukace se zabývá specifickými poruchami učení - konkrétně dyskalkulií. Cílem v teoretické části diplomové práce je celkové shrnout, co se skrývá pod pojmy specifické poruchy učení a dyskalkulie, jak se jednotlivé vývojové dyskalkulie projevují, jak postupovat při jejich reedukaci, jak se dčti se SPU cítí v třídním kolektivu a jak z pohledu učitele přistupovat k dětem se SPU. To vše se zaměřením na žáky. kteří navštěvují 1. stupeň běžné ZŠ. Pro zpracování praktické části jsem zvolila formu kazuistiky. Zajímalo mě. jak se o děti se SPU pečuje ve školách a jak konkrétně se učitelé těmto žákům věnují. Soustředila jsem se hlavně na možnosti reedukace dyskalkulie s použitím těchto metod - pozorování práce s dyskalkulickým dítětem, analýza dokumentů a rozhovor s prvostupňovým učitelem ZŠ. který s dítětem pracuje, i dítětem samotným. Posléze se zaměřuji na návrh a realizaci nápravného programu, vše s podrobnou reflexí a analýzou.cs_CZ
uk.abstract.enThesis Development dyscalculia in children at Elementary school, the possibility of re-education deals with specific learning disabilities - namely dyscalculia. The aim of the theoretical part of thesis is to generally summed up what is meant by the specific disorders of learning and dyscalculia as how individual developmental dyscalculia show and also how to proceed in their re-education, as children with specific learning disabilities feel in class and how from approach of a teacher work with children with specific learning disabilities. With a focus on pupils who attended the 1st degree of common elementary school. For processing the practical part I chose the form of casuistry. I was interested in the problematic how are the children with specific learning disabilities cared at school and how teachers are dedicated to these students. I focused mainly on the possibility of re-education dyscalculia using these methods - observation of the work with the child, analysis of documents and an interview with elementary school teacher who works with the child, and the interview with the child alone. Additionally the next purpose of this thesis was focused on the design and implementation of the remedial program, all with detailed reflection and analysis.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990011824340106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV