Show simple item record

Non-euclidean geometries in the history of matematics and their use for contemporary aims in teaching matematics
dc.contributor.advisorZhouf, Jaroslav
dc.creatorŠtíbrová, Zuzana
dc.date.accessioned2017-04-19T16:25:03Z
dc.date.available2017-04-19T16:25:03Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/22541
dc.description.abstractTato diplomová práce se snaží shrnout téma neeuklidovských geometrií, především z didaktického hlediska. Přináší nástin jejich historického vývoje, uplatnění v praxi a popis těchto geometrií využitelný ve výuce zejména na středních školách. Dále zkoumá možnosti a meze studentů v přijímání neeuklidovských geometrií, shrnuje nejčastější problémové oblasti v jejich výuce a přináší návrhy způsobů, jakými je možné těmto problémům předcházet, jakož i výsledky jejich ověření v praxi, na jejichž základě jsou navrženy některé možné podoby výuky ve škole.cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis tries to summarize the subject of non-Euclidean geometries, above all from the viewpoint of didactics. It brings about the outline of their historical development, practical implementation along with the description of these geometries, which is of use in the education process, especially in secondary schools. Investigated are also students capabilities and limits in accepting non-Euclidean geometries, summarized are the most frequent problem areas in their teaching. The thesis also brings suggestions on how to avoid and prevent such problems along with the results of their practical verification on the basis of which some possible variations of school teaching are suggested.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleNeeuklidovské geometrie v historii matematiky a jejich využití pro současné cíle vyučování matematicecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-06-01
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId74062
dc.title.translatedNon-euclidean geometries in the history of matematics and their use for contemporary aims in teaching matematicsen_US
dc.contributor.refereeKvasz, Ladislav
dc.identifier.aleph001135042
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - matematikacs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Mathematicsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - matematikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Mathematicsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se snaží shrnout téma neeuklidovských geometrií, především z didaktického hlediska. Přináší nástin jejich historického vývoje, uplatnění v praxi a popis těchto geometrií využitelný ve výuce zejména na středních školách. Dále zkoumá možnosti a meze studentů v přijímání neeuklidovských geometrií, shrnuje nejčastější problémové oblasti v jejich výuce a přináší návrhy způsobů, jakými je možné těmto problémům předcházet, jakož i výsledky jejich ověření v praxi, na jejichž základě jsou navrženy některé možné podoby výuky ve škole.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis tries to summarize the subject of non-Euclidean geometries, above all from the viewpoint of didactics. It brings about the outline of their historical development, practical implementation along with the description of these geometries, which is of use in the education process, especially in secondary schools. Investigated are also students capabilities and limits in accepting non-Euclidean geometries, summarized are the most frequent problem areas in their teaching. The thesis also brings suggestions on how to avoid and prevent such problems along with the results of their practical verification on the basis of which some possible variations of school teaching are suggested.en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV