Show simple item record

Irony as a perlocutionary act. A pragmatic analysis of ironic utterances
dc.contributor.advisorChejnová, Pavla
dc.creatorRosická, Irena
dc.date.accessioned2017-04-19T16:12:03Z
dc.date.available2017-04-19T16:12:03Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/22506
dc.description.abstractCílem diplomové práce bylo shromáždění autentických ironických promluv z určité oblasti a následná analýza těchto příkladů se zaměřením zejména na jejich signalizování a pochopení adresátem. Na fenomén ironie je nahlíženo z hlediska pragmatické lingvistiky, zajímal nás především vztah ironie ke zdvořilostnímu a kooperačnímu principu. Rozborem shromážděného materiálu jsme potvrdili hypotézy, že ironie je signalizována, a uvedli jsme výčet nejčastějších signálů, které se v příkladech objevily. Uvedli jsme podmínky nutné pro to, aby byla ironie správně pochopena, vysvětlili vztah ironie ke KP a ZP principu a k pojmu "tvář". Zjistili jsme, že existuje nemalé množství ironické kritiky, která tvář adresáta zraňuje mnohem méně než přímo řečené, ačkoliv jiné teorie praví opak. Práci uzavírá návrh klasifikace ironických výpovědí vypracovaný na základě šedesáti uvedených příkladů.cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of my thesis is to collect and then analyse authentic ironic utterances from specific area. The emphasis is put primarily on irony signalizing and irony understanding. The phenomenon of the irony is looked from a pragmatic point of view and analysed with respect to Theory of Politeness and Grice's Cooperative Principle. We made a further remark about signaling ironic utterances, confirmed the hypothesis about irony signalizing and showed the most frequent language signals. We showed the preconditions which are necessary for irony understanding and explained the relation to Theory of Politeness, Cooperative Principle and Brown and Levinson's "face-saving" politeness theory. We showed, that irony is more frequently used in negative situations (as ironic critisism) than in positive ones. But we found out that there are the examples of ironic critisism which are far less face threatening than literally spoken ones. At the end of the thesis we tried to propose own classification based on pragmatic functions of irony.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleIronie jako perlokuční akt. Pragmatická analýza ironických promluvcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-01-14
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId81405
dc.title.translatedIrony as a perlocutionary act. A pragmatic analysis of ironic utterancesen_US
dc.contributor.refereeHolanová, Radka
dc.identifier.aleph001196566
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - hudební výchovacs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Musicen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - hudební výchovacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Musicen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem diplomové práce bylo shromáždění autentických ironických promluv z určité oblasti a následná analýza těchto příkladů se zaměřením zejména na jejich signalizování a pochopení adresátem. Na fenomén ironie je nahlíženo z hlediska pragmatické lingvistiky, zajímal nás především vztah ironie ke zdvořilostnímu a kooperačnímu principu. Rozborem shromážděného materiálu jsme potvrdili hypotézy, že ironie je signalizována, a uvedli jsme výčet nejčastějších signálů, které se v příkladech objevily. Uvedli jsme podmínky nutné pro to, aby byla ironie správně pochopena, vysvětlili vztah ironie ke KP a ZP principu a k pojmu "tvář". Zjistili jsme, že existuje nemalé množství ironické kritiky, která tvář adresáta zraňuje mnohem méně než přímo řečené, ačkoliv jiné teorie praví opak. Práci uzavírá návrh klasifikace ironických výpovědí vypracovaný na základě šedesáti uvedených příkladů.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of my thesis is to collect and then analyse authentic ironic utterances from specific area. The emphasis is put primarily on irony signalizing and irony understanding. The phenomenon of the irony is looked from a pragmatic point of view and analysed with respect to Theory of Politeness and Grice's Cooperative Principle. We made a further remark about signaling ironic utterances, confirmed the hypothesis about irony signalizing and showed the most frequent language signals. We showed the preconditions which are necessary for irony understanding and explained the relation to Theory of Politeness, Cooperative Principle and Brown and Levinson's "face-saving" politeness theory. We showed, that irony is more frequently used in negative situations (as ironic critisism) than in positive ones. But we found out that there are the examples of ironic critisism which are far less face threatening than literally spoken ones. At the end of the thesis we tried to propose own classification based on pragmatic functions of irony.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV