Show simple item record

Positive and Negative Aspects of the Selected Forms of Governmen - Parliamentary Republic vs. Presidential Republic - Comparative Analysis
dc.contributor.advisorSádovský, Stanislav
dc.creatorBrabcová, Šárka
dc.date.accessioned2017-04-19T16:04:21Z
dc.date.available2017-04-19T16:04:21Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/22484
dc.description.abstractPředkládaná diplomová práce se zabývá vybranými formami vlády a na konkrétních příkladech dvou států porovnává parlamentní a prezidentskou republiku. V první části je definován stát a jeho znaky, funkce a formy. Dále je pozornost věnována základním typům formy vlády, a sice monarchii a republice s přihlédnutím k jejich historickému a současnému pojetí. V kapitole zabývající se teorií dělby moci jsou konkretizovány jednotlivé orgány představující státní moc: moc zákonodárná, výkonná a soudní. Právě vztahy mezi orgány legislativy a exekutivy jsou klíčové pro vymezení formy vlády. Kromě typu parlamentní a prezidentské formy vlády se setkáváme např. s dualistickou monarchií, poloprezidentskou formou vlády a dalšími typy. Tato práce definuje, specifikuje, v reálné podobě konkretizuje a posléze porovnává vztahy mezi složkami moci zákonodárné a výkonné u vybraných států, tj. České republiky jako příkladu parlamentní formy vlády a Spojených států amerických, které se vyznačují prezidentským systémem. Závěrečná část práce se věnuje pedagogickému zařazení tématu do školního vzdělávání a nastiňuje vhodné metody a postupy, jak téma pojmout ve vyučování. Závěrem je třeba zmínit, že obě formy vlády mají své klady a zápory, a je velmi obtížné stanovit, která z forem vlády více odpovídá potřebám moderního státu. Záleží to...cs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis in question is focused on the selected forms of government: the parliamentary and the presidential republic. Before a comparative analysis of particular examples of states is done, other areas concerned with the topic have to be described. The first chapter depicts the state through its features, functions and forms. Then two essential forms of government - the monarchy and the republic - are specified in the historical and present context. The next chapter focuses on the model of separation of powers among the executive, legislative and judicial power, and specifies the relations between them. These relations shape the factual form of the government. Except the parliamentary and presidential system, other types of government are introduced, for example the dualistic monarchy, the semi-presidential republic etc. The aim of this work is to define, specify and compare the relations between the legislature and the executive in the Czech Republic and the United States of America. The result of the comparison is not evident because it is not possible to say which form is better. Both forms have their positive and negative aspects, it primarily depends on the historical background, traditions, political culture of the country, and these features set the base for the factual system. The last...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titlePřednosti a nedostatky vybraných forem vlády - parlamentní republika vs. prezidentská republika - komparativní analýzacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-05-24
dc.description.departmentKatedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId86416
dc.title.translatedPositive and Negative Aspects of the Selected Forms of Governmen - Parliamentary Republic vs. Presidential Republic - Comparative Analysisen_US
dc.contributor.refereeStracený, Josef
dc.identifier.aleph001380555
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - základy společenských vědcs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Social Sciensesen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - základy společenských vědcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Social Sciensesen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředkládaná diplomová práce se zabývá vybranými formami vlády a na konkrétních příkladech dvou států porovnává parlamentní a prezidentskou republiku. V první části je definován stát a jeho znaky, funkce a formy. Dále je pozornost věnována základním typům formy vlády, a sice monarchii a republice s přihlédnutím k jejich historickému a současnému pojetí. V kapitole zabývající se teorií dělby moci jsou konkretizovány jednotlivé orgány představující státní moc: moc zákonodárná, výkonná a soudní. Právě vztahy mezi orgány legislativy a exekutivy jsou klíčové pro vymezení formy vlády. Kromě typu parlamentní a prezidentské formy vlády se setkáváme např. s dualistickou monarchií, poloprezidentskou formou vlády a dalšími typy. Tato práce definuje, specifikuje, v reálné podobě konkretizuje a posléze porovnává vztahy mezi složkami moci zákonodárné a výkonné u vybraných států, tj. České republiky jako příkladu parlamentní formy vlády a Spojených států amerických, které se vyznačují prezidentským systémem. Závěrečná část práce se věnuje pedagogickému zařazení tématu do školního vzdělávání a nastiňuje vhodné metody a postupy, jak téma pojmout ve vyučování. Závěrem je třeba zmínit, že obě formy vlády mají své klady a zápory, a je velmi obtížné stanovit, která z forem vlády více odpovídá potřebám moderního státu. Záleží to...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis in question is focused on the selected forms of government: the parliamentary and the presidential republic. Before a comparative analysis of particular examples of states is done, other areas concerned with the topic have to be described. The first chapter depicts the state through its features, functions and forms. Then two essential forms of government - the monarchy and the republic - are specified in the historical and present context. The next chapter focuses on the model of separation of powers among the executive, legislative and judicial power, and specifies the relations between them. These relations shape the factual form of the government. Except the parliamentary and presidential system, other types of government are introduced, for example the dualistic monarchy, the semi-presidential republic etc. The aim of this work is to define, specify and compare the relations between the legislature and the executive in the Czech Republic and the United States of America. The result of the comparison is not evident because it is not possible to say which form is better. Both forms have their positive and negative aspects, it primarily depends on the historical background, traditions, political culture of the country, and these features set the base for the factual system. The last...en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV