Integrace dětí ze speciálních tříd do tříd ZŠ
Integration of children from special classes into elementary schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22459Identifiers
Study Information System: 71987
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Šumníková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
1. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Diplomová práce se zabývá integrací dětí ze speciálních tříd do tříd ZŠ. Jejím cílem je zjistit, zda integrace přispívá ke zlepšování vzájemných vztahů a k motivaci žít kvalitní a plnohodnotný život. Teoretická část vychází z odborné literatury, charakterizuje a definuje pojmy spjaté s předškolním a školním vzděláváním, specifikuje zdravotní zvláštnosti školních dětí, zaměřuje se na integraci, vývojové poruchy učení a chování, mentální retardaci a logopedické vady. V praktické části je formou výzkumu mapována integrace dětí konkrétní základní školy. Prostřednictvím pozorování, dotazníků a rozhovorů je sledována integrace pěti dětí ze speciální třídy na dané škole.
This thesis deals with integration of children from special classes into elementary schools. Its aim is to find out whether this integration contributes to improving of mutual relations and whether it improves motivation to live a good-quality life . The theoretical part is derived from professional literarure, describes and defines expressions connected with pre-school education and compulsory education. It also specifies health différencies of school children, deals with integration, child and behaviour development disorders, cephalonia and speech disorders. Through the research ,the children integration into a particular school is investigated in the practical part. The integration of five children in a particular school is observed through questionnaires , observations and dialoges.