Show simple item record

Comparison of efficiency in lexicon test for children with Specific language impairment and children with acquired aphasia
dc.contributor.advisorHousarová, Blanka
dc.creatorDušková, Lucie
dc.date.accessioned2017-04-19T15:12:51Z
dc.date.available2017-04-19T15:12:51Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/22290
dc.description.abstractDiplomová práce se skládá ze dvou hlavních částí - části teoretické a části praktické. Teoretická část shrnuje poznatky o jazykové komunikaci, slově a slovní zásobě a zmiňuje různost pohledů na model jazyka s důrazem na uložení slovní zásoby v mozku člověka. Nastíněn je zde také fyziologický a patologický vývoj slovní zásoby, povaha narušení komunikační schopnosti v oblasti slovní zásoby u dětí s vývojovou dysfázií a dětskou afázií a nakonec také možnosti hodnocení slovní zásoby v českých podmínkách. Praktická část je potom zaměřena na hodnocení slovní zásoby dětí rozdělených do tří skupin podle formy narušené komunikační schopnosti a dále v rámci skupiny do tří věkových kategorií. Pro možnosti analýzy slovníkového profilu cílových skupin byl sestaven test, který se skládá z deseti subtestů postihujících oblast výbavnosti slov, strukturace mentálního slovníku a významu slov. Cílem této práce je zmapovat, jakého charakteru jsou rozdíly v oblasti slovní zásoby u dětí intaktních. s vývojovou dysfázií a dětí s dětskou afázií. KLÍČOVÁ SLOVA: slovní zásoba, jazykový model, mentální slovník, ontogeneze, vývojová dysfázie, dětská afáziecs_CZ
dc.description.abstractThe thesis is composed of two main parts - the theoretical and the practical one. The theoretical part sums up the knowledge about language communication, word and lexicon, and mentions diversity of access to model of the language with emphasis on localization lexicon in the human brain. There is also outlined physiological and pathological development of the lexicon, word-stock problems by children with Specific language impairment and children with acquired aphasia, and finally options of lexicon assessment in the Czech. Practical part is focused on evaluation of lexicon in children divided into the three groups. Each group is consists of three age categories. To analyse lexical profile of these children was compiled the test, which contains ten subtests intent on the rate in obtaining words, structuring of mental lexicon and meaning of the words. The aim of this thesis is to evaluate differences of lexicon between intact children, children with Specific language impairment and children with acquired aphasia. KEY WORDS: lexicon, model of the language, mental lexicon, ontogenesis, specific language impairment, childhood aphasiaen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titlePorovnání výkonnosti ve slovníkové zkoušce u dětí a žáků s vývojovou dysfázií a získanou afáziícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-06-02
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId87649
dc.title.translatedComparison of efficiency in lexicon test for children with Specific language impairment and children with acquired aphasiaen_US
dc.contributor.refereePavlíčková, Hana
dc.identifier.aleph001568322
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství na speciálních školáchcs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Special Schoolsen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství na speciálních školáchcs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Special Schoolsen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se skládá ze dvou hlavních částí - části teoretické a části praktické. Teoretická část shrnuje poznatky o jazykové komunikaci, slově a slovní zásobě a zmiňuje různost pohledů na model jazyka s důrazem na uložení slovní zásoby v mozku člověka. Nastíněn je zde také fyziologický a patologický vývoj slovní zásoby, povaha narušení komunikační schopnosti v oblasti slovní zásoby u dětí s vývojovou dysfázií a dětskou afázií a nakonec také možnosti hodnocení slovní zásoby v českých podmínkách. Praktická část je potom zaměřena na hodnocení slovní zásoby dětí rozdělených do tří skupin podle formy narušené komunikační schopnosti a dále v rámci skupiny do tří věkových kategorií. Pro možnosti analýzy slovníkového profilu cílových skupin byl sestaven test, který se skládá z deseti subtestů postihujících oblast výbavnosti slov, strukturace mentálního slovníku a významu slov. Cílem této práce je zmapovat, jakého charakteru jsou rozdíly v oblasti slovní zásoby u dětí intaktních. s vývojovou dysfázií a dětí s dětskou afázií. KLÍČOVÁ SLOVA: slovní zásoba, jazykový model, mentální slovník, ontogeneze, vývojová dysfázie, dětská afáziecs_CZ
uk.abstract.enThe thesis is composed of two main parts - the theoretical and the practical one. The theoretical part sums up the knowledge about language communication, word and lexicon, and mentions diversity of access to model of the language with emphasis on localization lexicon in the human brain. There is also outlined physiological and pathological development of the lexicon, word-stock problems by children with Specific language impairment and children with acquired aphasia, and finally options of lexicon assessment in the Czech. Practical part is focused on evaluation of lexicon in children divided into the three groups. Each group is consists of three age categories. To analyse lexical profile of these children was compiled the test, which contains ten subtests intent on the rate in obtaining words, structuring of mental lexicon and meaning of the words. The aim of this thesis is to evaluate differences of lexicon between intact children, children with Specific language impairment and children with acquired aphasia. KEY WORDS: lexicon, model of the language, mental lexicon, ontogenesis, specific language impairment, childhood aphasiaen_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV