Výzkum možností etopedické prevence v artefiletickém přístupu (tvořivě-expresivní dílna v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc Klokánek)
Research on possibilities of ethopedic prevention in artefiletic approach (creatively-expresive atelier in institution for children in need of immediate help Klokánek))
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22275Identifiers
Study Information System: 87686
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Valešová Malecová, Barbara
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tématem této práce je výzkum možností etopedické prevence při využití artefiletického pojetí výchovy a vzdělávání. Výzkum je pojat jako kvalitativní akční výzkum. Jádrem práce a zkoumání je návrh a ověření výtvarně zaměřeného artefiletického programu "Tvůrčí dílna". Program je navržen pro práci s dětmi mladšího a staršího školního věku umístěnými v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc Klokánek a zaměřuje se na prevenci syndromu CAN, psychické deprivace v dětství, poruch chování a emocí. V práci jsou identifikovány tyto hlavní fenomény a jejich vzájemné vztahy: artefileticky pojatý program "Tvůrčí dílna", konkrétní problémy dětí a vývoj dítěte v průběhu programu - pomocí nich popisujeme vztah mezi artefiletikou a etopedickou prevencí.
The topic of my work is research of etopedic prevention in artifiletic approach to education. Research is composed as qualitative research in action. The essence of my research is design and realization (verification) of artephiletic program "Creative Atelier". Program of "Creative Atelier" is designed for children of school age placed in institution for children in need of immediate help Klokánek. It is oriented to prevention of CAN syndrome, mental inanition in childhood, emotional and behavioral disorder. Fundamental phenomenons identified in my work are artiphiletic approach to program of "Creative Atelier", actual problems of children and their development during the program. These phenomenons help me to describe the relation between artephiletics and etopedy.