PROCESY UČENÍ BĚHEM ÚČASTI ČESKÝCH REGIONÁLNÍCH AKTÉRŮ V PROGRAMECH INTERREG
LEARNING PROCESSES DURING CZECH REGIONAL ACTORS' PARTICIPATION IN INTERREG PROGRAMMES
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2221Identifikátory
SIS: 175947
Kolekce
- Kvalifikační práce [18181]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hauser, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Evropská studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra evropských studií
Datum obhajoby
8. 2. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
INTERREG, evropská územní spolupráce, meziregionální spolupráce, nadnárodní spolupráce, teorie organizačního učení, regionální aktéřiKlíčová slova (anglicky)
INTERREG, European territorial cooperation, interregional cooperation, transnational cooperation, organizational learning theory, regional actorsTato diplomová práce zkoumá účast českých regionálních aktérů v nadnárodním a meziregionálním odvětví programu INTERREG v období 2007- 2013, a to z pohledu teorie organizačního učení. Zaměřuje se na procesy učení na individuální úrovni, na úrovni projektové skupiny a na úrovni partnerské organizace, v menší míře též na šíření znalostí a vědomostí mezi další aktéry na místní i evropské úrovni, kteří nebyli členy projektové skupiny. Cílem práce je zjistit, jestli dochází k procesům učení na všech těchto úrovních a také které překážky procesy učení komplikují. Metodou výzkumu je dotazníkové šetření a semistrukturované rozhovory. Práce dochází k závěru, že během spolupráce na projektu dochází k individuálnímu i skupinovému učení, přičemž nejčastější překážkou jsou potíže pramenící z nejednotného prostředí partnerů (rozdílné politické, institucionální či právní prostředí, nejednotné administrativní prostředí). K organizačnímu učení dochází do určité míry také, avšak s většími potížemi než na předchozích úrovních. Problémem je především ukládání tzv. nevýslovných znalostí. Výzkum dále naznačuje, že k efektivnímu šíření znalostí mezi lokální aktéry, kteří nebyli členy projektové skupiny, dochází. Relevance zastřešujících výstupů pro aktéry v EU se však zdá být spíše nízká.
This diploma thesis examines the participation of Czech regional actors in the transnational and interregional branches of the INTERREG program in 2007-2013, using organizational learning theory. It focuses on learning processes on individual, group, and organizational levels. To a smaller extent, it also examines dissemination of knowledge towards other actors on the local and European level. The aim of the thesis is to find out whether these learning processes take place on all the mentioned levels and also to uncover the main obstacles of these processes. The method of the research is a questionnaire survey combined with semi-structured interviews. The research reveals that both individual and group learning take place during the projects. The most common barriers are complications stemming from differing environments of the actors (different political, institutional, legal, or administrative environments). Organizational learning takes place as well, but to a smaller extent than learning on the preceding levels. The main problem is the preservation of tacit knowledge. The research also suggests that effective dissemination of knowledge towards other local actors takes place as well. However, the relevance of the final project outcomes for other EU actors appears to be rather low.