Využití montessori pomůcek v předmatematické výchově v mateřské škole
Use of montessori materials in pre-math education in pre-schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22182Identifikátory
SIS: 87705
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Čížková, Zdena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
21. 5. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce se zabývá vytvářením představ o čísle u dětí předškolního věku s pomocí Montessori pomůcek. V úvodní části je stručně charakterizována filosofie a pedagogika Marie Montessori a hlavní zásady jejího výchovného systému, které jsou relevantní pro tuto práci. Je zde zmíněno pojetí předmatematických představ v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání a v běžných mateřských školách. Stručně je popsána cesta předškolního dítěte k číslu podle některých dostupných zdrojů a pojetí matematiky v Montessori systému. Následuje popis všech Montessori pomůcek, které jsou určeny pro matematiku v mateřské škole. Závěrečná kapitola porovnává Montessori postup se současnými názory z úvodních kapitol, upozorňuje na možná úskalí a rezervy práce s Montessori pomůckami a nabízí doplňující aktivity.
The thesis explores creating ideas around numbers with pre-school children using the Montessori method and materials. First, the philosophy and pedagogy of Maria Montessori and her main educational principles are briefly characterized. Conception of pre-math according to the Educational Program for Pre-School Education Framework ("Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání") is mentioned together with its presentation in standard pre-schools. The pathway of a child to the concept of "number" according to contemporary literature is mentioned and the concept of math in the Montessori system. All Montessori math materials for pre-schools are described. In the last chapter, we compare the Montessori method with the current ideas presented in the first chapters, and note potential problems and reservations with using Montessori materials and offer supplementary activities.