Zobrazit minimální záznam

The Discourse about God in Contra Eunomium II of St. Gregory of Nyssa
dc.contributor.advisorBartoň, Josef
dc.creatorBendová, Markéta
dc.date.accessioned2017-04-19T13:14:33Z
dc.date.available2017-04-19T13:14:33Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/21921
dc.description.abstractŘeč o Bohu ve spise Contra Eunomium II svatého Řehoře z Nyssy Anotace Práce se zabývá teorií řeči, jak ji ve druhé knize Proti Eunomiovi (Contra Eunomium II), v rámci své polemiky s ariánským biskupem Eunomiem z Kyziku, rozvinul Řehoř z Nyssy. Eunomios byl přesvědčen, že Jednorozený Syn Boží je nepodobný Bohu co do postaty (a odmítal tedy učení nicejského koncilu o soupodstatnosti - homoúsios - Otce a Syna), protože Otcova podstata je nezrozená. Tento argument předpokládá určitou teorii jmen. Jejímu vysvětlení je věnována první kapitola. Druhá kapitola objasňuje, jak vykládá lidská jména, jejich původ, účel a výpovědní hodnotu Řehoř. Podle něj jsou jména pouhými lidskými pojmy (epinoia), jsou vytvořena lidmi, nikoli Bohem. Proto nemohou zjevovat podstatu věcí, ale pouze to, jak lidé věci poznávají. Pokud jde o jména, dávaná Bohu, je Řehořovou ústřední tezí, že Boží podstatu pojmenovat nemůžeme. Tato teze je postupně vyjasňována v následujících kapitolách práce. Ve třetí kapitole se připomíná pro Řehoře velmi významný rozdíl mezi stvořeným (diastématickým) a nestvořeným (adiastématickým) bytím. Z něho je vyvozována nutná pluralita výpovědí o Bohu. Čtvrtá kapitola pojednává otázku, jestli a do jaké míry můžeme Řehoře přiřadit k negativním teologům. Následně je vysvětleno, že naše jména neoznačují Boží...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.titleŘeč o Bohu ve spise Contra Eunomium II svatého Řehoře z Nyssycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-06-08
dc.description.departmentDepartment of Dogmatic and Fundamental Theologyen_US
dc.description.departmentKatedra fundamentální a dogmatické teologiecs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId69412
dc.title.translatedThe Discourse about God in Contra Eunomium II of St. Gregory of Nyssaen_US
dc.contributor.refereeVentura, Václav
dc.identifier.aleph001373289
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKatolická teologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineCatholic Theologyen_US
thesis.degree.programTeologiecs_CZ
thesis.degree.programTheologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKatolická teologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enCatholic Theologyen_US
uk.degree-program.csTeologiecs_CZ
uk.degree-program.enTheologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csŘeč o Bohu ve spise Contra Eunomium II svatého Řehoře z Nyssy Anotace Práce se zabývá teorií řeči, jak ji ve druhé knize Proti Eunomiovi (Contra Eunomium II), v rámci své polemiky s ariánským biskupem Eunomiem z Kyziku, rozvinul Řehoř z Nyssy. Eunomios byl přesvědčen, že Jednorozený Syn Boží je nepodobný Bohu co do postaty (a odmítal tedy učení nicejského koncilu o soupodstatnosti - homoúsios - Otce a Syna), protože Otcova podstata je nezrozená. Tento argument předpokládá určitou teorii jmen. Jejímu vysvětlení je věnována první kapitola. Druhá kapitola objasňuje, jak vykládá lidská jména, jejich původ, účel a výpovědní hodnotu Řehoř. Podle něj jsou jména pouhými lidskými pojmy (epinoia), jsou vytvořena lidmi, nikoli Bohem. Proto nemohou zjevovat podstatu věcí, ale pouze to, jak lidé věci poznávají. Pokud jde o jména, dávaná Bohu, je Řehořovou ústřední tezí, že Boží podstatu pojmenovat nemůžeme. Tato teze je postupně vyjasňována v následujících kapitolách práce. Ve třetí kapitole se připomíná pro Řehoře velmi významný rozdíl mezi stvořeným (diastématickým) a nestvořeným (adiastématickým) bytím. Z něho je vyvozována nutná pluralita výpovědí o Bohu. Čtvrtá kapitola pojednává otázku, jestli a do jaké míry můžeme Řehoře přiřadit k negativním teologům. Následně je vysvětleno, že naše jména neoznačují Boží...cs_CZ
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Katedra fundamentální a dogmatické teologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990013732890106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV