Zobrazit minimální záznam

Ženské hrdinky anglických gotických románů
dc.contributor.advisorNováková, Soňa
dc.creatorChallyjeva, Aknur
dc.date.accessioned2017-04-19T12:19:06Z
dc.date.available2017-04-19T12:19:06Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/21699
dc.description.abstractVe své parodii na gotický román Northangerské opatství (Northanger Abbey, 1818) Jane Austenová úsměvně líčí počínání své hrdinky Catherine Morlandové, která je posedlá četbou gotických románů. Toto dílo Austenové se nese v poněkud ironickém tónu, ale i přesto odhaluje skutečnost, že gotický román byl na přelomu osmnáctého a devatenáctého století v Anglii jedním z nejčtenějších a nejpopulárnějších žánrů. Navíc byl tento žánr ve své době většinou spojován s ženským obecenstvem, což je překvapující vzhledem k tomu, že často popisuje násilné a kruté počínaní, vypráví příběhy incestu, vražd apod. Obzvlášť znepokojivý je fakt, že postavami, které jsou v románech vystaveny těmto hrůzám, jsou ženské hrdinky. Důvodem popularity tohoto žánru u ženských čtenářek může být to, že navzdory všemu gotické hrdinky překonají všechny překážky a nesnáze a na konci románu jsou odměněny za svoji odvahu a bezúhonnost. Anglický gotický román vděčí za svůj vznik siru Horaci Walpolovi, který v roce 1764 vydal román Otrantský zámek (The Castle of Otranto), jehož druhé vydání rok poté již nese podtitul "Gotický příběh". Po téměř dvou desetiletích stagnace se gotického románu ujímá Clara Reevová a posléze i Ann Radcliffová, v jejíchž rukou gotický román vrcholí. Tento žánr nadále rozvíjejí a šíří autoři jako Mary Shelley, Matthew...cs_CZ
dc.description.abstractIn a brilliant parody of the Gothic novel Jane Austen jokes about the differences between men and women, claiming that the former read history and the latter only novels. The novel mentioned above is Northanger Abbey, and the young heroine affected by reading novels is Catherine Morland. Albeit she enjoys reading novels and in particular Gothic novels, she is still somewhat ashamed of her taste in literature. However, her embarrassment decreases when she hears that the object of her adoration is also greatly fond of Mrs. Ann Radcliffe's writing: "I am very glad to hear it, indeed: and now I shall never be ashamed of liking Udolpho myself. But I really thought before, young men despised novels amazingly."1 Austen's tone is only gently mocking her heroine's taste in literature, on the contrary she acknowledges the genius of Ann Radcliffe and other great novelists of the time. Indeed, if her sarcasm is targeted against anyone, it would be against the literary critics and the general population who discarded the Gothic novel as a trifling genre read by women. It is striking since Gothic novels are not exactly what could be called a proper reading for young women. The novels portray all types of violence and cruelty, they tell stories of incest, unbelievable brutality, and horrors. In the case of Ann Radcliffe...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleFemale heroines in the English gothic novelen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-05-26
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId87681
dc.title.translatedŽenské hrdinky anglických gotických románůcs_CZ
dc.contributor.refereeKolinská, Klára
dc.identifier.aleph001360036
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika-amerikanistika - Východoevropský studia se specializací rusistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika-amerikanistika - Východoevropský studia se specializací rusistikaen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika-amerikanistika - Východoevropský studia se specializací rusistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAnglistika-amerikanistika - Východoevropský studia se specializací rusistikaen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csVe své parodii na gotický román Northangerské opatství (Northanger Abbey, 1818) Jane Austenová úsměvně líčí počínání své hrdinky Catherine Morlandové, která je posedlá četbou gotických románů. Toto dílo Austenové se nese v poněkud ironickém tónu, ale i přesto odhaluje skutečnost, že gotický román byl na přelomu osmnáctého a devatenáctého století v Anglii jedním z nejčtenějších a nejpopulárnějších žánrů. Navíc byl tento žánr ve své době většinou spojován s ženským obecenstvem, což je překvapující vzhledem k tomu, že často popisuje násilné a kruté počínaní, vypráví příběhy incestu, vražd apod. Obzvlášť znepokojivý je fakt, že postavami, které jsou v románech vystaveny těmto hrůzám, jsou ženské hrdinky. Důvodem popularity tohoto žánru u ženských čtenářek může být to, že navzdory všemu gotické hrdinky překonají všechny překážky a nesnáze a na konci románu jsou odměněny za svoji odvahu a bezúhonnost. Anglický gotický román vděčí za svůj vznik siru Horaci Walpolovi, který v roce 1764 vydal román Otrantský zámek (The Castle of Otranto), jehož druhé vydání rok poté již nese podtitul "Gotický příběh". Po téměř dvou desetiletích stagnace se gotického románu ujímá Clara Reevová a posléze i Ann Radcliffová, v jejíchž rukou gotický román vrcholí. Tento žánr nadále rozvíjejí a šíří autoři jako Mary Shelley, Matthew...cs_CZ
uk.abstract.enIn a brilliant parody of the Gothic novel Jane Austen jokes about the differences between men and women, claiming that the former read history and the latter only novels. The novel mentioned above is Northanger Abbey, and the young heroine affected by reading novels is Catherine Morland. Albeit she enjoys reading novels and in particular Gothic novels, she is still somewhat ashamed of her taste in literature. However, her embarrassment decreases when she hears that the object of her adoration is also greatly fond of Mrs. Ann Radcliffe's writing: "I am very glad to hear it, indeed: and now I shall never be ashamed of liking Udolpho myself. But I really thought before, young men despised novels amazingly."1 Austen's tone is only gently mocking her heroine's taste in literature, on the contrary she acknowledges the genius of Ann Radcliffe and other great novelists of the time. Indeed, if her sarcasm is targeted against anyone, it would be against the literary critics and the general population who discarded the Gothic novel as a trifling genre read by women. It is striking since Gothic novels are not exactly what could be called a proper reading for young women. The novels portray all types of violence and cruelty, they tell stories of incest, unbelievable brutality, and horrors. In the case of Ann Radcliffe...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.identifier.lisID990013600360106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV