Zobrazit minimální záznam

Representation of human passions in Histoires tragiques (1619) by François de Rosset
dc.contributor.advisorVoldřichová - Beránková, Eva
dc.creatorKabarová, Anísa
dc.date.accessioned2017-04-19T12:08:05Z
dc.date.available2017-04-19T12:08:05Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/21653
dc.description.abstractVe druhé polovině 16. století se ve francouzské literatuře prosazuje nový žánr - "histoire tragique" (tragický příběh). Hlavním námětem těchto přIběhů je podrobný a realisticky vylíčený sled dramatických událostí - násilných činů, kterých se jejich hrdinové dopouštějí pod vlivem silné vášně, a tragických konců, k nimž tyto zločiny vedou. Jejich autoři se kriticky vymezují vůči rytířskému a pastorálnímu románu, ve svých výrazových prostředcích a literárních postupech však zůstávají namnoze poplatní jejich tradici. Prozaik a překladatel Franyois de Rosset (1570-1619) inovuje žánr tím, že případy odstrašujících následků slepé lásky a nezřízené ambice demonstruje na skutečných událostech své doby či nedávné minulosti. Předmětem této práce je analýza pojetí vášní v Rossetově nejslavnějším díle - Histoires tragiques (1619). V první části práce definujeme pojem vášně v dobové filozofické a literární tradici. Druhá část je věnována pojetí lásky a ambice (dvou nejsilnějších vášní podle Rosseta i dobového filozofického diskurzu) v několika vybraných tragických příbězích. V této části jsme se také zaměřili na to, jak Rossetovy příběhy odráží společenskohistorické proměny, kterými prochází Francie v 1. polovině 17. století (upevňování absolutistické monarchie a postupnou disciplinaci staré válečnické šlechty).cs_CZ
dc.description.abstractIn the middle of the 16th century, the French literature saw the appearance of a new forrn of narrative fiction - the tragic story ("histoire tragique"). Contrasting with the idealizing pastoral and chivalric novels, so popular at that time, the tragic story focuses on the dark side of human nature by featuring characters that commit the worst crimes being driven by passions. This thesis deals with the representation of passions in the most successful achievement ofthe genre - Histoires tragiques (1619) by Franyois de Rosset (1570-1619) who innovated the genre by borrowing plots for his stories from contemporary crime chronicle. The first part of the thesis provides a theoretical background introducing the concept of passion in the philosophical and literary discourse of the first half of the 1 i h century. The second part is devoted to the analysis ofthe topic of1ove and ambition (two main passions according to Rosset and the contemporary philosophical discourse) in several selected Rosseťs stories. In this part we are also focusing on how these stories are ref1ecting the transforrnation of the values of the 1 i h century nobility - its obsession with honour ("honneur") and glory ("gloire") - along with the increasing state control.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleObraz lidských vášní v Histoires tragiques (1619) od Françoise de Rossetacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-09-16
dc.description.departmentInstitute of Romance Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav románských studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId52925
dc.title.translatedRepresentation of human passions in Histoires tragiques (1619) by François de Rosseten_US
dc.contributor.refereePohorský, Aleš
dc.identifier.aleph001135496
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineArabistika - Francouzštinacs_CZ
thesis.degree.disciplineArabic Studies - French Studiesen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav románských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Romance Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csArabistika - Francouzštinacs_CZ
uk.degree-discipline.enArabic Studies - French Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVe druhé polovině 16. století se ve francouzské literatuře prosazuje nový žánr - "histoire tragique" (tragický příběh). Hlavním námětem těchto přIběhů je podrobný a realisticky vylíčený sled dramatických událostí - násilných činů, kterých se jejich hrdinové dopouštějí pod vlivem silné vášně, a tragických konců, k nimž tyto zločiny vedou. Jejich autoři se kriticky vymezují vůči rytířskému a pastorálnímu románu, ve svých výrazových prostředcích a literárních postupech však zůstávají namnoze poplatní jejich tradici. Prozaik a překladatel Franyois de Rosset (1570-1619) inovuje žánr tím, že případy odstrašujících následků slepé lásky a nezřízené ambice demonstruje na skutečných událostech své doby či nedávné minulosti. Předmětem této práce je analýza pojetí vášní v Rossetově nejslavnějším díle - Histoires tragiques (1619). V první části práce definujeme pojem vášně v dobové filozofické a literární tradici. Druhá část je věnována pojetí lásky a ambice (dvou nejsilnějších vášní podle Rosseta i dobového filozofického diskurzu) v několika vybraných tragických příbězích. V této části jsme se také zaměřili na to, jak Rossetovy příběhy odráží společenskohistorické proměny, kterými prochází Francie v 1. polovině 17. století (upevňování absolutistické monarchie a postupnou disciplinaci staré válečnické šlechty).cs_CZ
uk.abstract.enIn the middle of the 16th century, the French literature saw the appearance of a new forrn of narrative fiction - the tragic story ("histoire tragique"). Contrasting with the idealizing pastoral and chivalric novels, so popular at that time, the tragic story focuses on the dark side of human nature by featuring characters that commit the worst crimes being driven by passions. This thesis deals with the representation of passions in the most successful achievement ofthe genre - Histoires tragiques (1619) by Franyois de Rosset (1570-1619) who innovated the genre by borrowing plots for his stories from contemporary crime chronicle. The first part of the thesis provides a theoretical background introducing the concept of passion in the philosophical and literary discourse of the first half of the 1 i h century. The second part is devoted to the analysis ofthe topic of1ove and ambition (two main passions according to Rosset and the contemporary philosophical discourse) in several selected Rosseťs stories. In this part we are also focusing on how these stories are ref1ecting the transforrnation of the values of the 1 i h century nobility - its obsession with honour ("honneur") and glory ("gloire") - along with the increasing state control.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav románských studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990011354960106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV