Kulturní politika USA a SSSR po druhé světové válce
Cultural policy in the USA and the USSR after WWII
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21627Identifiers
Study Information System: 108959
Collections
- Kvalifikační práce [17642]
Author
Advisor
Referee
Litera, Bohuslav
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Russian and Eastern European Studies
Department
Department of Russian and East European Studies
Date of defense
22. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce " Kulturní politika USA a SSSR po druhé světové válce " mapuje poválečný vývoj politiky daných států v oblasti kultury. Práce nejprve shrnuje historický přístup obou států ke kultuře a vysvětluje jejich odlišné modely kulturní politiky. Následuje analýza poválečné politiky vůči kulturní sféře, z níž vyplývají její hlavní trendy. Z jejich komparace pak vyplývá, do jaké míry jsou tyto trendy v obou zemích analogické. Důraz je ale kladen nejen na identifikaci hlavních shod, ale i nejdůležitějších rozdílů. Cílem práce je pak nabídnout teoretický a metodologický základ, na němž je možné odlišné modely kulturní politiky srovnat. Práce představuje koncept demonstrativní kulturní politiky Raymonda Williamse, jehož aplikace na situaci v obou supervelmocích na prahu studené války umožňuje takové srovnání kulturní politiky, které může vysvětlit míru podobnosti v událostech v kulturní politice v prvním poválečném desetiletí.
Diploma thesis "Cultural Policy of the USA and the USSR after WWII deals with the developments of post-war approach of the two states towards culture. The historical understanding of cultural policy in both countries is outlined, which explains the different models of cultural policy, is followed by a detailed analysis of post-war development of policy towards culture in the USA and the USSR, which reveals the main trends. Comparison of the two makes clear to what extent are the post-war phenomena in cultural policy analogous. The aim of this thesis is to offer a conceptual and methodological foundation for the comparison of cultural policy after the Second World War. The concept of cultural policy "as display" by Raymond Williams is offered to explain the extent of similarities between the events taking place in cultural policy of the two superpowers in the first post-war decade.