Show simple item record

Issues of Gifted Education in the Teacher Training for Primary School
dc.contributor.advisorSpilková, Vladimíra
dc.creatorKrčmářová, Tereza
dc.date.accessioned2019-02-19T10:48:12Z
dc.date.available2019-02-19T10:48:12Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/21504
dc.description.abstractDizertační práce se zabývá problematikou implementace tématu vzdělávání nadaných žáků do přípravy učitelů primárních škol. V teoretické části práce jsou na základě odborné literatury zpracovány nejvýznamnější poznatky týkající se teorie a koncepcí nadání. Hlavní pozornost je věnována osobnosti nadaného dítěte v předškolním a mladším školním věku, jeho identifikaci, specifickým projevům chování a potenciálním problémům. Dále jsou shrnuty základní organizační formy, strategie a modely vzdělávání nadaných. Vzhledem k současnému trendu integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se práce soustřeďuje na problematiku vzdělávání nadaných žáků v běžné třídě. V další části jsou popisovány specifika vývoje a stav systému péče o nadané žáky v České republice. Závěrečná kapitola je věnována problematice osobnosti učitele a jeho vzdělávání. Cílem výzkumné části práce je v akčním výzkumu, na základě plánování, opakovaného realizování a vyhodnocování vlastní výuky, vytvořit koncepci kurzu zaměřeného na problematiku mimořádně nadaných žáků jako součásti pregraduální přípravy učitelů primárních škol na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis deals with issues related to implementation of the topic of gifted education into teacher training for primary schools. In the theoretical part of this thesis are prepared on the basis of scientific literature the most important findings concerning the theory and the concept of talent. Main attention is paid to personality of gifted child in preschool and primary school age, their identification, specific forms of behavior and potential problems. Following are summarized basic organizational forms, strategies and models of gifted education. Given the current trend of integration of pupils with special educational needs, the thesis focus on education of gifted students in regular classrooms. In the next section are described the specifics of development and state of the system of care for gifted pupils in the Czech Republic. The final chapter is devoted to issues of personality and teacher education. The aim of the research part of this thesis is in the action research based on the planning, re-implementation and evaluation of actual teaching to create unique design of course focused on issues of highly able pupils as part of teacher training for primary schools at the Faculty of Education, Charles University.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleProblematika nadaných žáků v přípravě učitelů primární školycs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-06-30
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId80443
dc.title.translatedIssues of Gifted Education in the Teacher Training for Primary Schoolen_US
dc.contributor.refereeTomková, Anna
dc.contributor.refereeHříbková, Lenka
dc.identifier.aleph001140285
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogyen_US
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogyen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDizertační práce se zabývá problematikou implementace tématu vzdělávání nadaných žáků do přípravy učitelů primárních škol. V teoretické části práce jsou na základě odborné literatury zpracovány nejvýznamnější poznatky týkající se teorie a koncepcí nadání. Hlavní pozornost je věnována osobnosti nadaného dítěte v předškolním a mladším školním věku, jeho identifikaci, specifickým projevům chování a potenciálním problémům. Dále jsou shrnuty základní organizační formy, strategie a modely vzdělávání nadaných. Vzhledem k současnému trendu integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se práce soustřeďuje na problematiku vzdělávání nadaných žáků v běžné třídě. V další části jsou popisovány specifika vývoje a stav systému péče o nadané žáky v České republice. Závěrečná kapitola je věnována problematice osobnosti učitele a jeho vzdělávání. Cílem výzkumné části práce je v akčním výzkumu, na základě plánování, opakovaného realizování a vyhodnocování vlastní výuky, vytvořit koncepci kurzu zaměřeného na problematiku mimořádně nadaných žáků jako součásti pregraduální přípravy učitelů primárních škol na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with issues related to implementation of the topic of gifted education into teacher training for primary schools. In the theoretical part of this thesis are prepared on the basis of scientific literature the most important findings concerning the theory and the concept of talent. Main attention is paid to personality of gifted child in preschool and primary school age, their identification, specific forms of behavior and potential problems. Following are summarized basic organizational forms, strategies and models of gifted education. Given the current trend of integration of pupils with special educational needs, the thesis focus on education of gifted students in regular classrooms. In the next section are described the specifics of development and state of the system of care for gifted pupils in the Czech Republic. The final chapter is devoted to issues of personality and teacher education. The aim of the research part of this thesis is in the action research based on the planning, re-implementation and evaluation of actual teaching to create unique design of course focused on issues of highly able pupils as part of teacher training for primary schools at the Faculty of Education, Charles University.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV