Vliv Evropské komise na přijetí služebního zákona v České republice
Influence of the European Commission on the Adoption of the Public Service Law in the Czech Republic
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2148Identifiers
Study Information System: 162930
Collections
- Kvalifikační práce [17123]
Author
Advisor
Referee
Weiss, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
European Studies
Department
Department of European Studies
Date of defense
6. 2. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Evropská komise, Česká republika, Služební zákon, Evropské strukturální a investiční fondy, Evropa 2020, Transformační síla EvropyKeywords (English)
European Commission, Czech Republic, Public Service Law, European Structural &, Investment Funds, Europe 2020, Transformative Power of EuropeDiplomová práce se zabývá vlivem Evropské komise na přijímání služebního zákona (zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě) v České republice. Cílem je identifikovat nástroje vlivu Evropské komise a jejich konkrétní použití v analyzovaném případě. V centru pozornosti jsou nejenom tvrdé způsoby donucování, jakými jsou například předběžné podmínky, ale i takové, které se dají považovat za měkké metody - sociální učení, přesvědčování apod. Pro rozřazení jednotlivých metod vlivu je použita typologie Franka Schimmelfenninga a Ulricha Sedelmeiera: 1) External-Incentive-Model; 2) Social-Learning-Model a 3) Lesson-Drawing-Model. Metodologicky kombinuje práce process tracing a diskurzivní analýzu národních aktérů, pro což byla data sesbírána pomocí polo-strukturovaných rozhovorů a rozboru veřejně dostupných dokumentů.
The master's thesis focuses on the role of the European Commission in the adoption of the Public Service Law (zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě) in the Czech Republic. Its goal is to identify particular European Commission's tools of influence and their utilisation in the analysed case. The case study puts stress not only on hard methods (such as ex ante conditionality), but also on soft forms of influence (e.g. socialisation or persuasion). The Commission's tools were sorted according to Frank Schimmelfennig and Ulrich Sedelmeier's typology: 1) External-Incentive-Model; 2) Social-Learning- Model and 3) Lesson-Drawing-Model. The thesis combines two methodological approaches - process tracing and discursive analysis of relevant Czech actors. Data were collected using semi-structured interviews and publically accessible documents.