Specifika rodičovství a výchovy dvojčat
Specific problems of parenting and upbringing of twins
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21376Identifikátory
SIS: 86272
Kolekce
- Kvalifikační práce [23977]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gillernová, Ilona
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
17. 5. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Předkládaná práce se zabývá tematikou rodičovství a výchovy dvojčat od početí do tří let. Teoretická část obecně vymezuje termíny rodina, rodičovství a výchova. Dále se snaží objasnit některá specifika rodičovství a výchovy dvojčat, zejména problematiku prožívání rodičovství, vytváření vztahu rodič-dvojče, specifika interakcí mezi rodiči a dvojčaty a raný vývoj identity dvojčat. Empirická část se zabývá výzkumnými otázkami týkajícími se prožívání rodičovství s dvojčaty, výchovných problémů a praktik rodičů dvojčat, vlivu rodičovství na kvalitu partnerského vztahu rodičů dvojčat, vytváření vztahu rodičů s dvojčaty a podpory jejich individuality. Kladen je zde důraz zejména na rozdíly ve výchově a prožívání rodičovství mezi matkami a otci dvojčat. Cílem práce bylo zmapování hlavních problémů, se kterými se rodiče dvojčat v České republice potýkají v péči a výchově dvojčat v raném období jejich života, a nastínění možností dalšího výzkumu v této oblasti.
This work deals with the issue of parenthood and the upbringing of twins from their conception till the age of three. The theoretical part generally defines the terms family, parenthood and education. Further on it attempts to clarify some specific features of parenthood and upbringing of twins, especially the issue of experiencing parenthood, creating a parent-twin relationship, specifics of interactions between parents and their twins and the early development of the identity of the twins. The practical part focuses on research issues related to the experience of being a parent of twins, educational problems and practices of such parents, the impact of parenthood on the quality of a partnership between parents, creating the parents' relationship with twins, and support of their individuality. The goal of this work was to map the major problems which parents of twins in the Czech Republic face in the care and upbringing of their twins in the early period of their children's lives and to outline possibilities for further research in this area.