Astarto versus Atalanta. Heinrich Rademin, "Director Comicus" (1674-1731), v kontextu italskoněmecké divadelní dramaturgie počátku 18. století
Astarto versus Atalanta. Heinrich Rademin, "Director Comicus" (1674-1731), within the context of the Italian-German theatre dramaturgy in the early 18th century
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21271Identifikátory
SIS: 25696
Kolekce
- Kvalifikační práce [21746]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Scherl, Adolf
Flemrová, Alice
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Románské literatury
Katedra / ústav / klinika
Ústav románských studií
Datum obhajoby
28. 4. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Práce kriticky nahlíží do benátského hudebního a německého dvorského a kočovného lidového divadla na počátku 18. století. Shrnuje dosud známá fakta včetně nejnovějších studií z oblasti benátské libretistiky a její vliv na činoherní divadlo a operu v habsburské monarchii. Na příkladě reprezentativních básníků - Apostola Zena a Pietra Pariatiho - dokumentuje zrod profesionálního libretisty vrcholného baroka včetně úspěšné kariéry na císařském dvoře ve Vídni. Jejich společné dílo Astarto z roku 1708 představuje klasickou operu seria. Zatímco v německy mluvících zemích s centrem ve Vídni převládá v aristokratických kruzích italská opera, kočovné lidové divadlo je ve znamení hauptakcí, které se vlivem ostatních žánrů transformují v komickou burlesku. Spojovacím článkem těchto světů je všestranný divadelník Heinrich Rademin (1674-1731). Jako principál Hochdeutscher Komödianten procestoval střední Evropu, s J. A. Stranitzkym založil Divadlo U Korutanské brány ve Vídni a byl jeho členem, s A. J. Geißlerem získal exkluzivní koncesi hrát v Praze a Kuksu, vymyslel nový žánr operní parodie, během krátké doby se zasadil o výrazný posun divadelní dramaturgie a napsal zásadní sbírku Wiener Haupt- und Staatsaktionen (1724-5), v níž stvořil typizovanou komickou postavu Hanswursta, integrovanou do německého...
The dissertation discusses the Venetian opera libretti, the German spoken court-theatre and the popular itinerant theatre in the early 18th century. It summarizes all known facts including the new discoveries in the field of the Venetian libretto-science, its influence on the opera and especially on the drama theatre in the Habsburg Monarchy. The example of two prestigious poets - Apostolo Zeno and Pietro Pariati - documents the birth of a professional librettist in the mature baroque era and his successful career at the Imperial court in Vienna. The libretto Astarto (1708) they wrote together represents the classical opera seria. While the opera experiences a boom in the aristocratic society in the German speaking countries with the centre in Vienna, the popular itinerant theatre is characterized by the German Hauptaktion, which is being transformed into the comic burlesque. The link between both theatre worlds was created by Heinrich Rademin (1674-1731), the versatile theatre personality. As a chief of the theatre group Hochdeutsche Komödianten he toured all over the Central Europe, founded the Theater am Kärntnertor in Vienna together with J. A. Stranitzky and became its member. He cooperated with another company head, A. J. Geißler, and received the exclusive license to perform in Prague and...