Kapela hraběte Václava Morzina
Count Wenzel Morzin's orchestra
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21240Identifiers
Study Information System: 24593
Collections
- Kvalifikační práce [23420]
Author
Advisor
Referee
Perutková, Jana
Sehnal, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
22. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Předkládaná práce pojednává téma šlechtických kapel v českých zemích v době vrcholícího baroka vymezené vládou Karla VI. Jejím záměrem nebylo postihnout danou problematiku v její úplnosti, nýbrž zdokumentovat a analyzovat dosud nezpracovanou pražskou kapelu hraběte Václava Morzina (1675-1737), přinést tak další materiál pro budoucí syntézu a zároveň nabídnout pandán k stávajícím pracím tohoto druhu zaměřeným převážně na kapely moravské. Hrabě Václav Morzin je v dějinách hudby znám především svými kontakty s italským skladatelem Antoniem Vivaldim. Vivaldi hraběti dedikoval svoji sbírku Il cimento dell'armonia e dell'inventione op. 8 obsahující známé houslové koncerty Le quattro stagioni a přitom se rovněž pochvalně vyjádřil o hraběcí kapele. V různých, zpravidla izolovaných kontextech se pak dochovaly zprávy o dalších hudebnících hraběte Morzina i hudba skladatelů, kteří prošli Morzinovou kapelou. Cílem práce bylo propojit tyto kontexty a na základě archivního výzkumu vedeného především v pramenech účetního a evidenčního charakteru zdokumentovat složení a vývoj kapely.Šlechtická kapela je v práci sledována ve třech rovinách. První pohled je veden jakoby shora, na hudební zájmy majitele kapely, na složení a organizaci kapely a její místo v kontextu šlechtického dvora. Druhý pohled je veden zdola,...
The present work treats the phenomenon of court orchestras (Kapellen) in Czech lands during High Baroque, in the period delimitated by the reign of Charles VI. Its aim was not, however, to cover the theme in its totality, but to document and analyse the hitherto little-noticed Prague orchestra of Count Wenzel Morzin (1675-1737), providing material for future synthesis and offering a pendant to the existing works of this kind, which have focused mainly on Kapellen of Moravian provenience. In the history of music, Count Wenzel Morzin is known mostly owing to his contact with the Italian composer Antonio Vivaldi. It was Count Morzin to whom Vivaldi has dedicated his collection Il cimento dell'armonia e dell'inventione op. 8 containing the famous violin concertos, Le quattro stagioni. Besides, Vivaldi made a laudatory comment about Morzin's Kapelle in one of his letters. In various, mostly isolated contexts we find mentions of other musicians as well as the music of composers related to Count Morzin and his orchestra. The aim of this work was to interconnect these mutually unrelated sources and document the personal / instrumental constitution and development of the orchestra by means of archive research based primarily on sources of accounting and registration nature. The work looks at the Morzin Kapelle at...