| dc.contributor.advisor | Brom, Cyril | |
| dc.creator | Kohut, Ondřej | |
| dc.date.accessioned | 2025-09-30T09:29:47Z | |
| dc.date.available | 2025-09-30T09:29:47Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/203098 | |
| dc.description.abstract | A minor revision of the Framework Educational Program in 2021 emphasizes the need for innovative teaching tools. This thesis therefore explored the potential of internet memes as a means of teaching computer science in secondary schools. The aim was to design and empirically verify a teaching activity based on meme analysis, create a set of seven memes, and develop methodological guidelines for their use. Methodologically, the thesis is based on constructive research. It was tested on a sample of 38 students from various types of secondary schools using semi-structured interviews. These were analyzed using thematic and frequency analysis. The results show that memes represent an understandable and attractive form of communication for most students. No factors were found to influence the accuracy of interpretation. In addition, the activity proved to be a discussion starter and can be easily adapted to other subjects. The work thus confirms that carefully designed memes can serve as a bridge between the curriculum and students' digital culture, promote understanding of digital technology concepts, and stimulate discussion on a given topic. The output includes an overview of practical recommendations for teachers and criteria for creating educationally effective memes. | en_US |
| dc.description.abstract | Malá revize RVP z roku 2021 zdůrazňuje potřebu inovativních didaktických nástrojů. Diplomová práce proto zkoumala potenciál internetových memů jako prostředku pro výuku informatiky na středních školách. Cílem bylo navrhnout a empiricky ověřit výukovou aktivitu založenou na analýze memů, vytvořit sadu sedmi memů a vypracovat metodický návod pro jejich využití. Metodologicky se práce opírá o konstrukční výzkum. Testována byla na vzorku 38 studentů různých typů středních škol pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Ty byly analyzovány pomocí tematické a frekvenční analýzy. Výsledky ukazují, že memy představují pro většinu žáků srozumitelnou a atraktivní formu komunikace. Nebyl prokázán vliv jakýchkoliv faktorů na správnost interpretace. Aktivita se navíc ukázala jako spouštěč diskuze a lze ji snadno přizpůsobit i jiným předmětům. Práce tak potvrzuje, že pečlivě navržené memy mohou fungovat jako most mezi kurikulem a digitální kulturou studentů, podporovat porozumění pojmům z oblasti digitálních technologií a rozvíjet diskuzi na dané téma. Součástí výstupu je přehled praktických doporučení pro učitele a kritéria pro tvorbu edukativně účinných memů. | cs_CZ |
| dc.language | Čeština | cs_CZ |
| dc.language.iso | cs_CZ | |
| dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
| dc.subject | internetové memy | cs_CZ |
| dc.subject | informatika | cs_CZ |
| dc.subject | střední škola | cs_CZ |
| dc.subject | didaktika | cs_CZ |
| dc.subject | konstrukční výzkum | cs_CZ |
| dc.subject | multimediální učení | cs_CZ |
| dc.subject | internet memes | en_US |
| dc.subject | computer science | en_US |
| dc.subject | secondary school | en_US |
| dc.subject | didactics | en_US |
| dc.subject | design research | en_US |
| dc.subject | multimedia learning | en_US |
| dc.title | Využití internetových memů ve výuce informatiky na středních školách | cs_CZ |
| dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
| dcterms.created | 2025 | |
| dcterms.dateAccepted | 2025-09-09 | |
| dc.description.department | Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
| dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
| dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
| dc.identifier.repId | 281740 | |
| dc.title.translated | The use of Internet memes in the teaching of computer science at secondary schools | en_US |
| dc.contributor.referee | Černochová, Miroslava | |
| thesis.degree.name | Mgr. | |
| thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
| thesis.degree.discipline | Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
| thesis.degree.program | Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
| thesis.degree.program | Teacher Education of Information and Communication Technology for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
| uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
| uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
| uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
| uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
| uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
| uk.degree-discipline.cs | Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
| uk.degree-program.cs | Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
| uk.degree-program.en | Teacher Education of Information and Communication Technology for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
| thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
| thesis.grade.en | Excellent | en_US |
| uk.abstract.cs | Malá revize RVP z roku 2021 zdůrazňuje potřebu inovativních didaktických nástrojů. Diplomová práce proto zkoumala potenciál internetových memů jako prostředku pro výuku informatiky na středních školách. Cílem bylo navrhnout a empiricky ověřit výukovou aktivitu založenou na analýze memů, vytvořit sadu sedmi memů a vypracovat metodický návod pro jejich využití. Metodologicky se práce opírá o konstrukční výzkum. Testována byla na vzorku 38 studentů různých typů středních škol pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Ty byly analyzovány pomocí tematické a frekvenční analýzy. Výsledky ukazují, že memy představují pro většinu žáků srozumitelnou a atraktivní formu komunikace. Nebyl prokázán vliv jakýchkoliv faktorů na správnost interpretace. Aktivita se navíc ukázala jako spouštěč diskuze a lze ji snadno přizpůsobit i jiným předmětům. Práce tak potvrzuje, že pečlivě navržené memy mohou fungovat jako most mezi kurikulem a digitální kulturou studentů, podporovat porozumění pojmům z oblasti digitálních technologií a rozvíjet diskuzi na dané téma. Součástí výstupu je přehled praktických doporučení pro učitele a kritéria pro tvorbu edukativně účinných memů. | cs_CZ |
| uk.abstract.en | A minor revision of the Framework Educational Program in 2021 emphasizes the need for innovative teaching tools. This thesis therefore explored the potential of internet memes as a means of teaching computer science in secondary schools. The aim was to design and empirically verify a teaching activity based on meme analysis, create a set of seven memes, and develop methodological guidelines for their use. Methodologically, the thesis is based on constructive research. It was tested on a sample of 38 students from various types of secondary schools using semi-structured interviews. These were analyzed using thematic and frequency analysis. The results show that memes represent an understandable and attractive form of communication for most students. No factors were found to influence the accuracy of interpretation. In addition, the activity proved to be a discussion starter and can be easily adapted to other subjects. The work thus confirms that carefully designed memes can serve as a bridge between the curriculum and students' digital culture, promote understanding of digital technology concepts, and stimulate discussion on a given topic. The output includes an overview of practical recommendations for teachers and criteria for creating educationally effective memes. | en_US |
| uk.file-availability | V | |
| uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
| thesis.grade.code | 1 | |
| dc.contributor.consultant | Yaghobová, Anna | |
| uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
| uk.thesis.defenceStatus | O | |