Zobrazit minimální záznam

The use of Internet memes in the teaching of computer science at secondary schools
dc.contributor.advisorBrom, Cyril
dc.creatorKohut, Ondřej
dc.date.accessioned2025-09-30T09:29:47Z
dc.date.available2025-09-30T09:29:47Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/203098
dc.description.abstractA minor revision of the Framework Educational Program in 2021 emphasizes the need for innovative teaching tools. This thesis therefore explored the potential of internet memes as a means of teaching computer science in secondary schools. The aim was to design and empirically verify a teaching activity based on meme analysis, create a set of seven memes, and develop methodological guidelines for their use. Methodologically, the thesis is based on constructive research. It was tested on a sample of 38 students from various types of secondary schools using semi-structured interviews. These were analyzed using thematic and frequency analysis. The results show that memes represent an understandable and attractive form of communication for most students. No factors were found to influence the accuracy of interpretation. In addition, the activity proved to be a discussion starter and can be easily adapted to other subjects. The work thus confirms that carefully designed memes can serve as a bridge between the curriculum and students' digital culture, promote understanding of digital technology concepts, and stimulate discussion on a given topic. The output includes an overview of practical recommendations for teachers and criteria for creating educationally effective memes.en_US
dc.description.abstractMalá revize RVP z roku 2021 zdůrazňuje potřebu inovativních didaktických nástrojů. Diplomová práce proto zkoumala potenciál internetových memů jako prostředku pro výuku informatiky na středních školách. Cílem bylo navrhnout a empiricky ověřit výukovou aktivitu založenou na analýze memů, vytvořit sadu sedmi memů a vypracovat metodický návod pro jejich využití. Metodologicky se práce opírá o konstrukční výzkum. Testována byla na vzorku 38 studentů různých typů středních škol pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Ty byly analyzovány pomocí tematické a frekvenční analýzy. Výsledky ukazují, že memy představují pro většinu žáků srozumitelnou a atraktivní formu komunikace. Nebyl prokázán vliv jakýchkoliv faktorů na správnost interpretace. Aktivita se navíc ukázala jako spouštěč diskuze a lze ji snadno přizpůsobit i jiným předmětům. Práce tak potvrzuje, že pečlivě navržené memy mohou fungovat jako most mezi kurikulem a digitální kulturou studentů, podporovat porozumění pojmům z oblasti digitálních technologií a rozvíjet diskuzi na dané téma. Součástí výstupu je přehled praktických doporučení pro učitele a kritéria pro tvorbu edukativně účinných memů.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectinternetové memycs_CZ
dc.subjectinformatikacs_CZ
dc.subjectstřední školacs_CZ
dc.subjectdidaktikacs_CZ
dc.subjectkonstrukční výzkumcs_CZ
dc.subjectmultimediální učenícs_CZ
dc.subjectinternet memesen_US
dc.subjectcomputer scienceen_US
dc.subjectsecondary schoolen_US
dc.subjectdidacticsen_US
dc.subjectdesign researchen_US
dc.subjectmultimedia learningen_US
dc.titleVyužití internetových memů ve výuce informatiky na středních školáchcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-09-09
dc.description.departmentKatedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId281740
dc.title.translatedThe use of Internet memes in the teaching of computer science at secondary schoolsen_US
dc.contributor.refereeČernochová, Miroslava
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programUčitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Information and Communication Technology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Information and Communication Technology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csMalá revize RVP z roku 2021 zdůrazňuje potřebu inovativních didaktických nástrojů. Diplomová práce proto zkoumala potenciál internetových memů jako prostředku pro výuku informatiky na středních školách. Cílem bylo navrhnout a empiricky ověřit výukovou aktivitu založenou na analýze memů, vytvořit sadu sedmi memů a vypracovat metodický návod pro jejich využití. Metodologicky se práce opírá o konstrukční výzkum. Testována byla na vzorku 38 studentů různých typů středních škol pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Ty byly analyzovány pomocí tematické a frekvenční analýzy. Výsledky ukazují, že memy představují pro většinu žáků srozumitelnou a atraktivní formu komunikace. Nebyl prokázán vliv jakýchkoliv faktorů na správnost interpretace. Aktivita se navíc ukázala jako spouštěč diskuze a lze ji snadno přizpůsobit i jiným předmětům. Práce tak potvrzuje, že pečlivě navržené memy mohou fungovat jako most mezi kurikulem a digitální kulturou studentů, podporovat porozumění pojmům z oblasti digitálních technologií a rozvíjet diskuzi na dané téma. Součástí výstupu je přehled praktických doporučení pro učitele a kritéria pro tvorbu edukativně účinných memů.cs_CZ
uk.abstract.enA minor revision of the Framework Educational Program in 2021 emphasizes the need for innovative teaching tools. This thesis therefore explored the potential of internet memes as a means of teaching computer science in secondary schools. The aim was to design and empirically verify a teaching activity based on meme analysis, create a set of seven memes, and develop methodological guidelines for their use. Methodologically, the thesis is based on constructive research. It was tested on a sample of 38 students from various types of secondary schools using semi-structured interviews. These were analyzed using thematic and frequency analysis. The results show that memes represent an understandable and attractive form of communication for most students. No factors were found to influence the accuracy of interpretation. In addition, the activity proved to be a discussion starter and can be easily adapted to other subjects. The work thus confirms that carefully designed memes can serve as a bridge between the curriculum and students' digital culture, promote understanding of digital technology concepts, and stimulate discussion on a given topic. The output includes an overview of practical recommendations for teachers and criteria for creating educationally effective memes.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantYaghobová, Anna
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV