Show simple item record

"Arler - Parler - Parléř". The Personality of Peter Parler in the Art Historical Discourse of Central Europe
dc.contributor.advisorBenešovská, Klára
dc.creatorPavlíček, Štěpán
dc.date.accessioned2025-08-14T08:54:51Z
dc.date.available2025-08-14T08:54:51Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/200620
dc.description.abstractDiplomová práce Arler - Parler - Parléř se z historiografického hlediska zaměřuje na postavu Petra Parléře a klade si za cíl vysledovat, jakým způsobem tato umělecká osobnost figurovala v rámci bádání od patnáctého do devatenáctého století. Zvolený časový rámec odpovídá na jedné straně momentu, kdy se osobnost Petra Parléře vytratila z kulturní paměti, a na druhé straně okamžiku, kdy do ní byla plně navrácena. Postupný proces prohlubujícího se poznání Parléřova díla i jeho osobní identity je představen na základě teoretického modelu vycházejícího z kulturně paměťových studií. První část práce představuje středověké doklady zejména textového charakteru, které byly podkladem ke konstruování představ o Petru Parléřovi. Tyto dokumenty jsou nahlíženy paměťovou perspektivou jako takzvané nosiče paměti. V druhé části je chronologicky popsáno postupné vyváření umělecké osobnosti Petra Parléře. Výklad je organizovaný na principu sledování proměn jmen, pod kterými byl Petr v průběhu zkoumaného období znám, a končí v etapě, kdy bádání dospělo k finální podobě jeho jména a současně jej plně etablovalo do kánonu dějin umění. Klíčová slova: Petr Parléř, katedrála sv. Víta, Karel IV., paměť, autor, historiografie, diskurzivní analýza, narativ.cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis named Arler - Parler - Parléř analyses the figure of Peter Parler from a historiographical point of view. Its aim is to trace how his artistic personality was conceived of in the research during the period between the fifteenth to the nineteenth century. The chosen time frame corresponds on the one side to the moment when the figure of Peter Parler disappeared from cultural memory and on the other side when it was fully reestablished in it. The gradual process of expanding knowledge about Parler's work and identity is presented on the basis of a theoretical model informed by cultural memory studies. The first part of the thesis presents medieval documents, mainly textual, which later formed the foundations on which conceptions about Peter Parler were constructed. These documents are viewed from a cultural memory perspective as so-called memory carriers. The second part of the thesis describes the gradual formation of the artistic personality of Peter Parler as it happened in time. The text is structured according to the changes of the names by which Peter was known during the period under study. It ends at the point where the research reached the final version of his name and fully established him in the canon of art history. Keywords: Peter Parler, St. Vitus Cathedral, Charles IV,...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectPetr Parléř|katedrála sv. Víta|Karel IV.|paměť|autor|historiografie|diskurzivní analýza|narativcs_CZ
dc.subjectPeter Parler|St. Vitus Cathedral|Charles IV|memory|author|historiography|discourse analysisen_US
dc.title"Arler - Parler - Parléř". Osobnost Petra Parléře ve středoevropském uměleckohistorickém diskurzucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-16
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId268588
dc.title.translated"Arler - Parler - Parléř". The Personality of Peter Parler in the Art Historical Discourse of Central Europeen_US
dc.contributor.refereeKlípa, Jan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.programDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.programHistory of Arten_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-program.enHistory of Arten_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce Arler - Parler - Parléř se z historiografického hlediska zaměřuje na postavu Petra Parléře a klade si za cíl vysledovat, jakým způsobem tato umělecká osobnost figurovala v rámci bádání od patnáctého do devatenáctého století. Zvolený časový rámec odpovídá na jedné straně momentu, kdy se osobnost Petra Parléře vytratila z kulturní paměti, a na druhé straně okamžiku, kdy do ní byla plně navrácena. Postupný proces prohlubujícího se poznání Parléřova díla i jeho osobní identity je představen na základě teoretického modelu vycházejícího z kulturně paměťových studií. První část práce představuje středověké doklady zejména textového charakteru, které byly podkladem ke konstruování představ o Petru Parléřovi. Tyto dokumenty jsou nahlíženy paměťovou perspektivou jako takzvané nosiče paměti. V druhé části je chronologicky popsáno postupné vyváření umělecké osobnosti Petra Parléře. Výklad je organizovaný na principu sledování proměn jmen, pod kterými byl Petr v průběhu zkoumaného období znám, a končí v etapě, kdy bádání dospělo k finální podobě jeho jména a současně jej plně etablovalo do kánonu dějin umění. Klíčová slova: Petr Parléř, katedrála sv. Víta, Karel IV., paměť, autor, historiografie, diskurzivní analýza, narativ.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis named Arler - Parler - Parléř analyses the figure of Peter Parler from a historiographical point of view. Its aim is to trace how his artistic personality was conceived of in the research during the period between the fifteenth to the nineteenth century. The chosen time frame corresponds on the one side to the moment when the figure of Peter Parler disappeared from cultural memory and on the other side when it was fully reestablished in it. The gradual process of expanding knowledge about Parler's work and identity is presented on the basis of a theoretical model informed by cultural memory studies. The first part of the thesis presents medieval documents, mainly textual, which later formed the foundations on which conceptions about Peter Parler were constructed. These documents are viewed from a cultural memory perspective as so-called memory carriers. The second part of the thesis describes the gradual formation of the artistic personality of Peter Parler as it happened in time. The text is structured according to the changes of the names by which Peter was known during the period under study. It ends at the point where the research reached the final version of his name and fully established him in the canon of art history. Keywords: Peter Parler, St. Vitus Cathedral, Charles IV,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV