Show simple item record

Sibling constellations in families with a child with disabilities
dc.contributor.advisorHájková, Vanda
dc.creatorKrbcová, Lucie
dc.date.accessioned2025-06-19T20:39:09Z
dc.date.available2025-06-19T20:39:09Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198696
dc.description.abstractThe thesis explores the topic of sibling relationships in families with a child with disability. The aim of the thesis id to understand how living with a sibling with a disability has influenced the life of the non-disabled sibling. The theoretical part focuses on the definition of family, the specific functioning of families with a child with disability, sibling relationships, and the available support options for non-disabled siblings. The research part focuses on the subjective perception of living with a sibling with a disability. A qualitative research approach was used, specifically the method of semi-structures interviews. Interviews were conducted with for young adults who grew up in a shared household with a sibling with a disability. Their responses provided deeper insight into how this cohabitation affected their daily lives, life choices, psychological experiences and self-perception. The outcome of the thesis is a comprehensive view of siblinghood in families with a child with disability. The specific research findings showed the despite the challenges of living with a sibling with disability, generally positive attitudes and experiences prevailed. KEYWORDS Disability, family, siblings, relationshipsen_US
dc.description.abstractPráce se zabývá tématem sourozeneckých vztahů v rodině s dítětem se zdravotním postižením. Cílem této práce je porozumět tomu, jak soužití se sourozencem se zdravotním postižením ovlivnilo život intaktního sourozence. Teoretická část se věnuje vymezení rodiny, specifikům fungování rodiny s dítětem se zdravotním postižením, sourozeneckým vztahům a možnostem podpory intaktních sourozenců. Výzkumná část se zaměřuje na subjektivní vnímání soužití intaktních sourozenců se sourozencem se zdravotním postižením. Využit byl kvalitativní přístup, konkrétně metoda polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory byly provedeny se čtyřmi mladými dospělými, kteří vyrůstali ve společné domácnosti se sourozencem s postižením. Jejich odpovědi poskytly hlubší pohled na to, jak toto soužití ovlivnilo jejich každodenní fungování, životní volby, psychické prožívání i sebepojetí. Výsledkem práce je komplexní pohled na tématiku sourozenectví v rodině s dítětem se zdravotním postižením. Konkrétní výsledky výzkumu ukázaly, že i přes náročnost soužití se sourozencem s postižením převažovaly pozitivní postoje a zkušenosti KLÍČOVÁ SLOVA rodina, intaktní sourozenec, zdravotní postižení, vztahycs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectFamilyen_US
dc.subjectdisabilityen_US
dc.subjectsiblingsen_US
dc.subjectrelationshipsen_US
dc.subjectRodinacs_CZ
dc.subjectintaktní sourozeneccs_CZ
dc.subjectzdravotní postiženícs_CZ
dc.subjectvztahycs_CZ
dc.titleSourozenecké konstelace v rodinách s dítětem se zdravotním postiženímcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-26
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId269610
dc.title.translatedSibling constellations in families with a child with disabilitiesen_US
dc.contributor.refereeŠumníková, Pavlína
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zabývá tématem sourozeneckých vztahů v rodině s dítětem se zdravotním postižením. Cílem této práce je porozumět tomu, jak soužití se sourozencem se zdravotním postižením ovlivnilo život intaktního sourozence. Teoretická část se věnuje vymezení rodiny, specifikům fungování rodiny s dítětem se zdravotním postižením, sourozeneckým vztahům a možnostem podpory intaktních sourozenců. Výzkumná část se zaměřuje na subjektivní vnímání soužití intaktních sourozenců se sourozencem se zdravotním postižením. Využit byl kvalitativní přístup, konkrétně metoda polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory byly provedeny se čtyřmi mladými dospělými, kteří vyrůstali ve společné domácnosti se sourozencem s postižením. Jejich odpovědi poskytly hlubší pohled na to, jak toto soužití ovlivnilo jejich každodenní fungování, životní volby, psychické prožívání i sebepojetí. Výsledkem práce je komplexní pohled na tématiku sourozenectví v rodině s dítětem se zdravotním postižením. Konkrétní výsledky výzkumu ukázaly, že i přes náročnost soužití se sourozencem s postižením převažovaly pozitivní postoje a zkušenosti KLÍČOVÁ SLOVA rodina, intaktní sourozenec, zdravotní postižení, vztahycs_CZ
uk.abstract.enThe thesis explores the topic of sibling relationships in families with a child with disability. The aim of the thesis id to understand how living with a sibling with a disability has influenced the life of the non-disabled sibling. The theoretical part focuses on the definition of family, the specific functioning of families with a child with disability, sibling relationships, and the available support options for non-disabled siblings. The research part focuses on the subjective perception of living with a sibling with a disability. A qualitative research approach was used, specifically the method of semi-structures interviews. Interviews were conducted with for young adults who grew up in a shared household with a sibling with a disability. Their responses provided deeper insight into how this cohabitation affected their daily lives, life choices, psychological experiences and self-perception. The outcome of the thesis is a comprehensive view of siblinghood in families with a child with disability. The specific research findings showed the despite the challenges of living with a sibling with disability, generally positive attitudes and experiences prevailed. KEYWORDS Disability, family, siblings, relationshipsen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV