dc.contributor.advisor | Komberec, Filip | |
dc.creator | Roubíková, Denisa | |
dc.date.accessioned | 2025-06-20T00:01:20Z | |
dc.date.available | 2025-06-20T00:01:20Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/198230 | |
dc.description.abstract | The presented diploma thesis deals with the didactic interpretation of the psychological novel Petrolejové lampy in teaching Czech language and literature in secondary school. The main aim of this work is to analyze the work from a literary and didactic perspective and then propose a teaching lesson, apply it in practice and evaluate its functionality. The introductory part of the work introduces the personality of Jaroslav Havlíček, his literary activity and the contemporary context of the novel's creation. This is followed by a literary interpretation of the text, which focuses on selected levels inspired by the Czech Book Seminar (Seminář České knižnice), drawing on professional literature and methodological approaches of contemporary literary didactics. The practical part of the work presents a proposal for a teaching lesson, which is designed according to the three-phase learning model (evocation, awareness and reflection). The implementation of the lesson itself is reflected using the 3A methodology, which includes annotation, analysis and alternation. The implementation of the lesson is carried out with third- year secondary school students and subsequently evaluated in detail. Based on the findings, the final chapters formulate recommendations for further use of the novel in pedagogical... | en_US |
dc.description.abstract | Předložená diplomová práce se zabývá didaktickou interpretací psychologického románu Petrolejové lampy ve výuce českého jazyka a literatury na střední škole. Hlavním cílem této práce je analyzovat dané dílo z hlediska literárního a didaktického a následně navrhnout vyučovací lekci, aplikovat ji v praxi a zhodnotit její funkčnost. V úvodní části práce je představena osobnost Jaroslava Havlíčka, jeho literární činnost a dobový kontext vzniku románu. Následuje literárněvědná interpretace textu, která je zaměřena na vybrané roviny inspirované Seminářem České knižnice, přičemž je čerpáno z odborné literatury a metodologických přístupů současné literární didaktiky. Praktická část práce představuje návrh vlastní výukové lekce, který je koncipován dle modelu třífázového učení (evokace, uvědomění a reflexe). Samotné provedení lekce je reflektováno za využití metodiky 3A, která zahrnuje anotaci, analýzu a alternaci. Realizace lekce je provedena se žáky třetího ročníku střední školy a následně podrobně vyhodnocena. Na základě zjištěných poznatků závěrečné kapitoly formulují doporučení pro další využití románu v pedagogické praxi a navrhují doplňující aktivity, které lze ve výuce využít. KLÍČOVÁ SLOVA Petrolejové lampy, Jaroslav Havlíček, didaktická interpretace, čtenářská gramotnost, střední škola | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Petrolejové lampy | en_US |
dc.subject | Jaroslav Havlíček | en_US |
dc.subject | didactic interpretation | en_US |
dc.subject | reading literacy | en_US |
dc.subject | secondary school | en_US |
dc.subject | Petrolejové lampy | cs_CZ |
dc.subject | Jaroslav Havlíček | cs_CZ |
dc.subject | didaktická interpretace | cs_CZ |
dc.subject | čtenářská gramotnost | cs_CZ |
dc.subject | střední škola | cs_CZ |
dc.title | Didaktická interpretace románu Petrolejové lampy pro střední školu | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-05-19 | |
dc.description.department | Katedra české literatury | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 275368 | |
dc.title.translated | Didactic interpretation of the novel Petrolejové lampy for secondary school | en_US |
dc.contributor.referee | Smrčka, Jiří | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra české literatury | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Předložená diplomová práce se zabývá didaktickou interpretací psychologického románu Petrolejové lampy ve výuce českého jazyka a literatury na střední škole. Hlavním cílem této práce je analyzovat dané dílo z hlediska literárního a didaktického a následně navrhnout vyučovací lekci, aplikovat ji v praxi a zhodnotit její funkčnost. V úvodní části práce je představena osobnost Jaroslava Havlíčka, jeho literární činnost a dobový kontext vzniku románu. Následuje literárněvědná interpretace textu, která je zaměřena na vybrané roviny inspirované Seminářem České knižnice, přičemž je čerpáno z odborné literatury a metodologických přístupů současné literární didaktiky. Praktická část práce představuje návrh vlastní výukové lekce, který je koncipován dle modelu třífázového učení (evokace, uvědomění a reflexe). Samotné provedení lekce je reflektováno za využití metodiky 3A, která zahrnuje anotaci, analýzu a alternaci. Realizace lekce je provedena se žáky třetího ročníku střední školy a následně podrobně vyhodnocena. Na základě zjištěných poznatků závěrečné kapitoly formulují doporučení pro další využití románu v pedagogické praxi a navrhují doplňující aktivity, které lze ve výuce využít. KLÍČOVÁ SLOVA Petrolejové lampy, Jaroslav Havlíček, didaktická interpretace, čtenářská gramotnost, střední škola | cs_CZ |
uk.abstract.en | The presented diploma thesis deals with the didactic interpretation of the psychological novel Petrolejové lampy in teaching Czech language and literature in secondary school. The main aim of this work is to analyze the work from a literary and didactic perspective and then propose a teaching lesson, apply it in practice and evaluate its functionality. The introductory part of the work introduces the personality of Jaroslav Havlíček, his literary activity and the contemporary context of the novel's creation. This is followed by a literary interpretation of the text, which focuses on selected levels inspired by the Czech Book Seminar (Seminář České knižnice), drawing on professional literature and methodological approaches of contemporary literary didactics. The practical part of the work presents a proposal for a teaching lesson, which is designed according to the three-phase learning model (evocation, awareness and reflection). The implementation of the lesson itself is reflected using the 3A methodology, which includes annotation, analysis and alternation. The implementation of the lesson is carried out with third- year secondary school students and subsequently evaluated in detail. Based on the findings, the final chapters formulate recommendations for further use of the novel in pedagogical... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literatury | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |