Show simple item record

Didactic interpretation of the novel Petrolejové lampy for secondary school
dc.contributor.advisorKomberec, Filip
dc.creatorRoubíková, Denisa
dc.date.accessioned2025-06-20T00:01:20Z
dc.date.available2025-06-20T00:01:20Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198230
dc.description.abstractThe presented diploma thesis deals with the didactic interpretation of the psychological novel Petrolejové lampy in teaching Czech language and literature in secondary school. The main aim of this work is to analyze the work from a literary and didactic perspective and then propose a teaching lesson, apply it in practice and evaluate its functionality. The introductory part of the work introduces the personality of Jaroslav Havlíček, his literary activity and the contemporary context of the novel's creation. This is followed by a literary interpretation of the text, which focuses on selected levels inspired by the Czech Book Seminar (Seminář České knižnice), drawing on professional literature and methodological approaches of contemporary literary didactics. The practical part of the work presents a proposal for a teaching lesson, which is designed according to the three-phase learning model (evocation, awareness and reflection). The implementation of the lesson itself is reflected using the 3A methodology, which includes annotation, analysis and alternation. The implementation of the lesson is carried out with third- year secondary school students and subsequently evaluated in detail. Based on the findings, the final chapters formulate recommendations for further use of the novel in pedagogical...en_US
dc.description.abstractPředložená diplomová práce se zabývá didaktickou interpretací psychologického románu Petrolejové lampy ve výuce českého jazyka a literatury na střední škole. Hlavním cílem této práce je analyzovat dané dílo z hlediska literárního a didaktického a následně navrhnout vyučovací lekci, aplikovat ji v praxi a zhodnotit její funkčnost. V úvodní části práce je představena osobnost Jaroslava Havlíčka, jeho literární činnost a dobový kontext vzniku románu. Následuje literárněvědná interpretace textu, která je zaměřena na vybrané roviny inspirované Seminářem České knižnice, přičemž je čerpáno z odborné literatury a metodologických přístupů současné literární didaktiky. Praktická část práce představuje návrh vlastní výukové lekce, který je koncipován dle modelu třífázového učení (evokace, uvědomění a reflexe). Samotné provedení lekce je reflektováno za využití metodiky 3A, která zahrnuje anotaci, analýzu a alternaci. Realizace lekce je provedena se žáky třetího ročníku střední školy a následně podrobně vyhodnocena. Na základě zjištěných poznatků závěrečné kapitoly formulují doporučení pro další využití románu v pedagogické praxi a navrhují doplňující aktivity, které lze ve výuce využít. KLÍČOVÁ SLOVA Petrolejové lampy, Jaroslav Havlíček, didaktická interpretace, čtenářská gramotnost, střední školacs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectPetrolejové lampyen_US
dc.subjectJaroslav Havlíčeken_US
dc.subjectdidactic interpretationen_US
dc.subjectreading literacyen_US
dc.subjectsecondary schoolen_US
dc.subjectPetrolejové lampycs_CZ
dc.subjectJaroslav Havlíčekcs_CZ
dc.subjectdidaktická interpretacecs_CZ
dc.subjectčtenářská gramotnostcs_CZ
dc.subjectstřední školacs_CZ
dc.titleDidaktická interpretace románu Petrolejové lampy pro střední školucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-19
dc.description.departmentKatedra české literaturycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId275368
dc.title.translatedDidactic interpretation of the novel Petrolejové lampy for secondary schoolen_US
dc.contributor.refereeSmrčka, Jiří
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra české literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředložená diplomová práce se zabývá didaktickou interpretací psychologického románu Petrolejové lampy ve výuce českého jazyka a literatury na střední škole. Hlavním cílem této práce je analyzovat dané dílo z hlediska literárního a didaktického a následně navrhnout vyučovací lekci, aplikovat ji v praxi a zhodnotit její funkčnost. V úvodní části práce je představena osobnost Jaroslava Havlíčka, jeho literární činnost a dobový kontext vzniku románu. Následuje literárněvědná interpretace textu, která je zaměřena na vybrané roviny inspirované Seminářem České knižnice, přičemž je čerpáno z odborné literatury a metodologických přístupů současné literární didaktiky. Praktická část práce představuje návrh vlastní výukové lekce, který je koncipován dle modelu třífázového učení (evokace, uvědomění a reflexe). Samotné provedení lekce je reflektováno za využití metodiky 3A, která zahrnuje anotaci, analýzu a alternaci. Realizace lekce je provedena se žáky třetího ročníku střední školy a následně podrobně vyhodnocena. Na základě zjištěných poznatků závěrečné kapitoly formulují doporučení pro další využití románu v pedagogické praxi a navrhují doplňující aktivity, které lze ve výuce využít. KLÍČOVÁ SLOVA Petrolejové lampy, Jaroslav Havlíček, didaktická interpretace, čtenářská gramotnost, střední školacs_CZ
uk.abstract.enThe presented diploma thesis deals with the didactic interpretation of the psychological novel Petrolejové lampy in teaching Czech language and literature in secondary school. The main aim of this work is to analyze the work from a literary and didactic perspective and then propose a teaching lesson, apply it in practice and evaluate its functionality. The introductory part of the work introduces the personality of Jaroslav Havlíček, his literary activity and the contemporary context of the novel's creation. This is followed by a literary interpretation of the text, which focuses on selected levels inspired by the Czech Book Seminar (Seminář České knižnice), drawing on professional literature and methodological approaches of contemporary literary didactics. The practical part of the work presents a proposal for a teaching lesson, which is designed according to the three-phase learning model (evocation, awareness and reflection). The implementation of the lesson itself is reflected using the 3A methodology, which includes annotation, analysis and alternation. The implementation of the lesson is carried out with third- year secondary school students and subsequently evaluated in detail. Based on the findings, the final chapters formulate recommendations for further use of the novel in pedagogical...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literaturycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV