Show simple item record

Formal and informal regulation of advertising in the Czech Republic
dc.contributor.advisorSeknička, Pavel
dc.creatorKutáková, Petra
dc.date.accessioned2017-04-13T11:45:37Z
dc.date.available2017-04-13T11:45:37Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/19496
dc.description.abstractVztah práva, ekonomie a etiky nachází odraz ve vztahu formální a neformální regulace reklamy, kdy právní regulace se stává základní úpravou urcitého chování, zatímco neformální regulace vyžaduje po zúcastnených subjektech vyšší etické standardy. Právo na šírení reklamy je na základe obecných interpretacních principu vykládáno extenzivne, z hlediska právního mnohé projevy komunikace prostrednictvím reklamy nejsou závadné. Realizaci formální regulace potom napomáhá regulace neformální, zejména ve forme samoregulace, která klade nadstavbové požadavky na etickou nezávadnost reklamy. Pri vzniku samoregulace reklamního odvetví v Ceské republice se uplatnuje zejména samoregulace ex ante, samoregulacní orgány nevstupují do prostoru deregulovaného v dusledku selhání formální regulace, nýbrž vyplnují prostor formální regulací dosud nezasažený a brání jeho zužování. Východiskem pro neformální regulaci je tvorba základu podnikatelské kultury, etické uvedomení managementu každé z firem - soutežitelu, pricemž je zapotrebí etické principy uvádet v život prostrednictvím nástroju etického rízení. Hodnocení dopadu neformální regulace ex post nevyznívá jednoznacne, již zmínené vyšší nároky a prísnejší požadavky se napríklad v oblasti ochrany spotrebitele stávají inspirací a podnetem pro zprísnení regulace formální, k níž by...cs_CZ
dc.description.abstractFocusing on the Czech Republic's current reality, the paper describes basic relations between legal (formal) and other (informal) ways of regulation of advertising. Having covered basic marketing and advertising terminology and legal definitions of essential advertising terms, it further generally describes the principles of both formal and informal regulation of advertising. Formal regulation is represented by European Union rules focusing on general advertising regulation and consumer protection. The description of the Czech Republic's current legal regulation consists in a list of most recent laws in the area of public (constitutional and speficic laws) and private (civil and business) law. Moreover, areas such as business ethics, ethics in management, its principles, methods and tools are presented, ethical codices being the focal point here and basis for further analyses in the following parts of the paper. Informal regulation is based on business and professional ethics and further develops the idea of ethical codices when describing the principles of self-regulation as the most important informal regulatory system. The principles of self-regulation of advertising are divided into two groups: theoretical and applied. The latter are based on the rules declared by international self-regulation...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Právnická fakultacs_CZ
dc.titleFormální a neformální regulace reklamy v České republicecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-11-25
dc.description.departmentDepartment of National Economyen_US
dc.description.departmentKatedra národního hospodářstvícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Lawen_US
dc.description.facultyPrávnická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId66243
dc.title.translatedFormal and informal regulation of advertising in the Czech Republicen_US
dc.contributor.refereeHraba, Zdeněk
dc.identifier.aleph001199390
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineLawen_US
thesis.degree.disciplinePrávocs_CZ
thesis.degree.programLaw and Jurisprudenceen_US
thesis.degree.programPrávo a právní vědacs_CZ
uk.faculty-name.csPrávnická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Lawen_US
uk.faculty-abbr.csPFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPrávocs_CZ
uk.degree-discipline.enLawen_US
uk.degree-program.csPrávo a právní vědacs_CZ
uk.degree-program.enLaw and Jurisprudenceen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVztah práva, ekonomie a etiky nachází odraz ve vztahu formální a neformální regulace reklamy, kdy právní regulace se stává základní úpravou urcitého chování, zatímco neformální regulace vyžaduje po zúcastnených subjektech vyšší etické standardy. Právo na šírení reklamy je na základe obecných interpretacních principu vykládáno extenzivne, z hlediska právního mnohé projevy komunikace prostrednictvím reklamy nejsou závadné. Realizaci formální regulace potom napomáhá regulace neformální, zejména ve forme samoregulace, která klade nadstavbové požadavky na etickou nezávadnost reklamy. Pri vzniku samoregulace reklamního odvetví v Ceské republice se uplatnuje zejména samoregulace ex ante, samoregulacní orgány nevstupují do prostoru deregulovaného v dusledku selhání formální regulace, nýbrž vyplnují prostor formální regulací dosud nezasažený a brání jeho zužování. Východiskem pro neformální regulaci je tvorba základu podnikatelské kultury, etické uvedomení managementu každé z firem - soutežitelu, pricemž je zapotrebí etické principy uvádet v život prostrednictvím nástroju etického rízení. Hodnocení dopadu neformální regulace ex post nevyznívá jednoznacne, již zmínené vyšší nároky a prísnejší požadavky se napríklad v oblasti ochrany spotrebitele stávají inspirací a podnetem pro zprísnení regulace formální, k níž by...cs_CZ
uk.abstract.enFocusing on the Czech Republic's current reality, the paper describes basic relations between legal (formal) and other (informal) ways of regulation of advertising. Having covered basic marketing and advertising terminology and legal definitions of essential advertising terms, it further generally describes the principles of both formal and informal regulation of advertising. Formal regulation is represented by European Union rules focusing on general advertising regulation and consumer protection. The description of the Czech Republic's current legal regulation consists in a list of most recent laws in the area of public (constitutional and speficic laws) and private (civil and business) law. Moreover, areas such as business ethics, ethics in management, its principles, methods and tools are presented, ethical codices being the focal point here and basis for further analyses in the following parts of the paper. Informal regulation is based on business and professional ethics and further develops the idea of ethical codices when describing the principles of self-regulation as the most important informal regulatory system. The principles of self-regulation of advertising are divided into two groups: theoretical and applied. The latter are based on the rules declared by international self-regulation...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Právnická fakulta, Katedra národního hospodářstvícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV