| dc.contributor.advisor | Lukavská, Kateřina | |
| dc.creator | Chlupová, Barbora | |
| dc.date.accessioned | 2024-11-29T10:14:59Z | |
| dc.date.available | 2024-11-29T10:14:59Z | |
| dc.date.issued | 2024 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/193926 | |
| dc.description.abstract | Tato práce reaguje na potřebu zpřehlednění poznatků a orientace v aktuální literatuře o vlivech užívání digitálních technologií a sociálních sítí na well-being uživatelů. Metodou práce je kritická teoretická analýza a syntéza dostupných pramenů. Cíle práce tvoří (1) rozbor pojmů digitální well-being a digitální ill-being, jejich dostupné definice a operacionalizace ve výzkumech, syntéza tohoto rozboru, (2) syntéza poznatků o digitálním well-beingu na sociálních sítích, návrh kategorizace poznatků a (3) představení a kritická analýza aktuálních existujících podpůrných opatření pro podporu digitálního well-beingu a shrnutí studií o nich. Syntéza poznatků v této práci ukazuje na nejednotnost ve výsledcích a teoretických přístupech aktuálních výzkumů. V České republice existuje množství organizací podporujících digitální dovednosti a well-being u dětí a dospívajících, věková skupina mladých dospělých a dospělých je ovšem v preventivních aktivitách opomíjena. Proto na základě syntézy poznatků navrhujeme teoretická východiska pro preventivně-intervenční aktivity směrem k této cílové skupině. | cs_CZ |
| dc.description.abstract | This thesis responds to the need to clarify the knowledge and to assist in navigating the current literature on the effects of digital technology and social media use on well-being. The methodology of this work is a critical theoretical analysis and synthesis of available sources. The aims of the thesis are (1) to analyze the concepts of digital well-being and digital ill-being, their available definitions, and operationalization in research, and to synthesize this analysis; (2) to synthesize findings on digital well-being on social media, propose a categorization of these findings; and (3) to present and critically analyze current existing support measures for promoting digital well-being and summarize studies on them. The synthesis of findings in this work points to inconsistencies in the results and theoretical approaches of current research. In the Czech Republic, there are many organizations supporting digital skills and well-being among children and adolescents; however, the age group of young adults and adults is neglected in preventive activities. Therefore, based on the synthesis of findings, we propose theoretical foundations for preventive-intervention activities aimed at this target group. | en_US |
| dc.language | Čeština | cs_CZ |
| dc.language.iso | cs_CZ | |
| dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
| dc.subject | Digital Well-Being | en_US |
| dc.subject | Social Media Digital Well-Being | en_US |
| dc.subject | Social Media | en_US |
| dc.subject | Digitální well-being | cs_CZ |
| dc.subject | Digitální well-being na sociálních sítích | cs_CZ |
| dc.subject | Sociální sítě | cs_CZ |
| dc.title | Podpora digitálního wellbeingu na sociálních sítích | cs_CZ |
| dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
| dcterms.created | 2024 | |
| dcterms.dateAccepted | 2024-09-13 | |
| dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
| dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
| dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
| dc.identifier.repId | 266837 | |
| dc.title.translated | Promoting Social Media Well-Being | en_US |
| dc.contributor.referee | Božík, Michal | |
| thesis.degree.name | Mgr. | |
| thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
| thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
| thesis.degree.program | Psychology | en_US |
| thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
| uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
| uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
| uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
| uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
| uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
| uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
| uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
| uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
| thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
| thesis.grade.en | Excellent | en_US |
| uk.abstract.cs | Tato práce reaguje na potřebu zpřehlednění poznatků a orientace v aktuální literatuře o vlivech užívání digitálních technologií a sociálních sítí na well-being uživatelů. Metodou práce je kritická teoretická analýza a syntéza dostupných pramenů. Cíle práce tvoří (1) rozbor pojmů digitální well-being a digitální ill-being, jejich dostupné definice a operacionalizace ve výzkumech, syntéza tohoto rozboru, (2) syntéza poznatků o digitálním well-beingu na sociálních sítích, návrh kategorizace poznatků a (3) představení a kritická analýza aktuálních existujících podpůrných opatření pro podporu digitálního well-beingu a shrnutí studií o nich. Syntéza poznatků v této práci ukazuje na nejednotnost ve výsledcích a teoretických přístupech aktuálních výzkumů. V České republice existuje množství organizací podporujících digitální dovednosti a well-being u dětí a dospívajících, věková skupina mladých dospělých a dospělých je ovšem v preventivních aktivitách opomíjena. Proto na základě syntézy poznatků navrhujeme teoretická východiska pro preventivně-intervenční aktivity směrem k této cílové skupině. | cs_CZ |
| uk.abstract.en | This thesis responds to the need to clarify the knowledge and to assist in navigating the current literature on the effects of digital technology and social media use on well-being. The methodology of this work is a critical theoretical analysis and synthesis of available sources. The aims of the thesis are (1) to analyze the concepts of digital well-being and digital ill-being, their available definitions, and operationalization in research, and to synthesize this analysis; (2) to synthesize findings on digital well-being on social media, propose a categorization of these findings; and (3) to present and critically analyze current existing support measures for promoting digital well-being and summarize studies on them. The synthesis of findings in this work points to inconsistencies in the results and theoretical approaches of current research. In the Czech Republic, there are many organizations supporting digital skills and well-being among children and adolescents; however, the age group of young adults and adults is neglected in preventive activities. Therefore, based on the synthesis of findings, we propose theoretical foundations for preventive-intervention activities aimed at this target group. | en_US |
| uk.file-availability | V | |
| uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
| thesis.grade.code | 1 | |
| uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
| uk.thesis.defenceStatus | O | |