Zobrazit minimální záznam

A teacher as a victim of violence
dc.contributor.advisorPelikán, Jiří
dc.creatorTomášek, Jan
dc.date.accessioned2021-05-19T17:02:09Z
dc.date.available2021-05-19T17:02:09Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/19375
dc.description.abstractThe thesis is focused on violence against teachers. It is a broadly discussed topic because of several cases of teachers assaulted by a student in the Czech Republic or abroad, sometimes with fatal consequences. Usually there is an opinion that youth violent behaviour is on increase and therefore educational profession is becoming a risk one. The thesis suggests there is some kind of distortion in sources of such information which such opinions are based on. It relates both to news coverage and crime statistics. There is also a problem to define violence or aggressive behaviour. Moreover, we should consider them in a close relation to the work of a teacher, ideally as a type of so called workplace violence. The thesis explores causes of violence against teachers. Not only with respect to perpetrator but also regarding the victim and his or her behaviour or specific features typical for interaction between teachers and students. Empirical research is the most important source of relevant information related to the extent and patterns of violence against teachers. Unfortunately, there are only few studies focused on the problem. This is the reason why the discussion of the problem is usually based on guesswork or speculations but not on the real knowledge. The author of the thesis tries to summarize outcomes...en_US
dc.description.abstractPráce se zabývá problematikou násilí vůči učitelům. Jedná se o téma, které je v posledních letech předmětem široké diskuse, a to i díky několika případům, kdy u nás či v zahraničí došlo k fyzickému napadení pedagoga studentem, nejednou s tragickými následky. Často se poukazuje na skutečnost, že agresivita mládeže roste, a profese učitele se tak stává profesí rizikovou. Jak nicméně naznačuje teoretická část práce, obvyklé zdroje informací, o něž se takové tvrzení opírá, nejsou prosty určitých nedostatků či zkreslení. Týká se to nejen mediálního zpravodajství, ale i kriminálních statistik. Nemalým problémem je však již samotné vymezení pojmů agrese či násilí. Ty je v daném kontextu navíc nutno nahlížet v bezprostřední souvislosti s výkonem učitelské profese, tedy jako jednu z forem jevu, označovaného jako násilí na pracovišti. Práce se rovněž pokouší pojmenovat možné příčiny takové agrese, přičemž je nehledá jen v rovině útočníka a jeho osobnosti, ale v souladu s poznatky soudobých viktimologických studií i v chování a vlastnostech učitele coby oběti, respektive v některých specifických charakteristikách pedagogické interakce. Obecně se ukazuje, že nejvíce informací o rozsahu a podobách násilí vůči učitelům mohou nabídnout empirické výzkumy. Až dosud se však bohužel na toto téma zaměřilo pouze několik...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleUčitel jako oběť násilícs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-10-02
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId63261
dc.title.translatedA teacher as a victim of violenceen_US
dc.contributor.refereeČerníková, Vratislava
dc.contributor.refereeKoťa, Jaroslav
dc.identifier.aleph001609740
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csPráce se zabývá problematikou násilí vůči učitelům. Jedná se o téma, které je v posledních letech předmětem široké diskuse, a to i díky několika případům, kdy u nás či v zahraničí došlo k fyzickému napadení pedagoga studentem, nejednou s tragickými následky. Často se poukazuje na skutečnost, že agresivita mládeže roste, a profese učitele se tak stává profesí rizikovou. Jak nicméně naznačuje teoretická část práce, obvyklé zdroje informací, o něž se takové tvrzení opírá, nejsou prosty určitých nedostatků či zkreslení. Týká se to nejen mediálního zpravodajství, ale i kriminálních statistik. Nemalým problémem je však již samotné vymezení pojmů agrese či násilí. Ty je v daném kontextu navíc nutno nahlížet v bezprostřední souvislosti s výkonem učitelské profese, tedy jako jednu z forem jevu, označovaného jako násilí na pracovišti. Práce se rovněž pokouší pojmenovat možné příčiny takové agrese, přičemž je nehledá jen v rovině útočníka a jeho osobnosti, ale v souladu s poznatky soudobých viktimologických studií i v chování a vlastnostech učitele coby oběti, respektive v některých specifických charakteristikách pedagogické interakce. Obecně se ukazuje, že nejvíce informací o rozsahu a podobách násilí vůči učitelům mohou nabídnout empirické výzkumy. Až dosud se však bohužel na toto téma zaměřilo pouze několik...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis is focused on violence against teachers. It is a broadly discussed topic because of several cases of teachers assaulted by a student in the Czech Republic or abroad, sometimes with fatal consequences. Usually there is an opinion that youth violent behaviour is on increase and therefore educational profession is becoming a risk one. The thesis suggests there is some kind of distortion in sources of such information which such opinions are based on. It relates both to news coverage and crime statistics. There is also a problem to define violence or aggressive behaviour. Moreover, we should consider them in a close relation to the work of a teacher, ideally as a type of so called workplace violence. The thesis explores causes of violence against teachers. Not only with respect to perpetrator but also regarding the victim and his or her behaviour or specific features typical for interaction between teachers and students. Empirical research is the most important source of relevant information related to the extent and patterns of violence against teachers. Unfortunately, there are only few studies focused on the problem. This is the reason why the discussion of the problem is usually based on guesswork or speculations but not on the real knowledge. The author of the thesis tries to summarize outcomes...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU
dc.identifier.lisID990016097400106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV