Show simple item record

Physics education at lower secondary level in Hungary and the Czech Republic - comparison of curricula
dc.contributor.advisorMandíková, Dana
dc.creatorFodor, Kata
dc.date.accessioned2024-11-29T18:02:32Z
dc.date.available2024-11-29T18:02:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193662
dc.description.abstractTato diplomová práce se věnuje výuce fyziky na nižší úrovni sekundárního vzdělávání v České republice a v Maďarsku. Cílem této práce je na základě kurikulárních dokumentů (především rámcových vzdělávacích programů) těchto zemí porovnat předepsané kurikulum a tímto způsobem doplnit již existující srovnávací studie, které se věnovaly fyzikálnímu vzdělávání v České republice, Estonsku, Polsku a Slovinsku. V naší studii se zaměříme hlavně na vzdělávací obsah, klíčové kompetence a hodnocení, ale i základní charakteristiku rámcových vzdělávacích programů a jejich dostupnost a revize. Jelikož tyto dokumenty značně ovlivňují výuku fyziky a mají významný dopad na žáky osvojené schopnosti a dovednosti, uvádíme i stručný přehled úspešnosti českých a maďarských žáků v mezinárodních výzkumech TIMSS a PISA.cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis focuses on the education of physics at the lower secondary education level in the Czech Republic and Hungary. The main aim is to compare the prescribed curriculum based on the curricular documents (primarily framework educational programme) of these countries, thereby complementing the existing comparative study that addressed physics education in the Czech Republic, Estonia, Poland, and Slovenia. In our study, we will mainly focus on educational content, key competencies, and assessment, as well as the basic characteristics of the framework educational programme, its availability, and revision. Since these documents significantly influence the course of teaching physics and have a substantial impact on the abilities and skills acquired by students, we also provide a brief overview of the success of Czech and Hungarian students in international studies TIMSS and PISA.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectcurriculum|physics|comparison|Hungary|Czechiaen_US
dc.subjectkurikulum|fyzika|porovnání|Maďarsko|Českocs_CZ
dc.titleFyzikální vzdělávání na úrovni nižšího sekundárního stupně v Maďarsku a České republice - porovnání kurikulícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-12
dc.description.departmentDepartment of Physics Educationen_US
dc.description.departmentKatedra didaktiky fyzikycs_CZ
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.identifier.repId251627
dc.title.translatedPhysics education at lower secondary level in Hungary and the Czech Republic - comparison of curriculaen_US
dc.contributor.refereeMathis, Kristián
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství fyziky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Physics for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství fyziky pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky fyzikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Physics Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství fyziky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství fyziky pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Physics for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se věnuje výuce fyziky na nižší úrovni sekundárního vzdělávání v České republice a v Maďarsku. Cílem této práce je na základě kurikulárních dokumentů (především rámcových vzdělávacích programů) těchto zemí porovnat předepsané kurikulum a tímto způsobem doplnit již existující srovnávací studie, které se věnovaly fyzikálnímu vzdělávání v České republice, Estonsku, Polsku a Slovinsku. V naší studii se zaměříme hlavně na vzdělávací obsah, klíčové kompetence a hodnocení, ale i základní charakteristiku rámcových vzdělávacích programů a jejich dostupnost a revize. Jelikož tyto dokumenty značně ovlivňují výuku fyziky a mají významný dopad na žáky osvojené schopnosti a dovednosti, uvádíme i stručný přehled úspešnosti českých a maďarských žáků v mezinárodních výzkumech TIMSS a PISA.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis focuses on the education of physics at the lower secondary education level in the Czech Republic and Hungary. The main aim is to compare the prescribed curriculum based on the curricular documents (primarily framework educational programme) of these countries, thereby complementing the existing comparative study that addressed physics education in the Czech Republic, Estonia, Poland, and Slovenia. In our study, we will mainly focus on educational content, key competencies, and assessment, as well as the basic characteristics of the framework educational programme, its availability, and revision. Since these documents significantly influence the course of teaching physics and have a substantial impact on the abilities and skills acquired by students, we also provide a brief overview of the success of Czech and Hungarian students in international studies TIMSS and PISA.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky fyzikycs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantKácovský, Petr
dc.contributor.consultantSnětinová, Marie
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV