Show simple item record

Activating methods in teaching psychology
dc.contributor.advisorGillernová, Ilona
dc.creatorPilousová, Alena
dc.date.accessioned2021-03-25T08:26:39Z
dc.date.available2021-03-25T08:26:39Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/19362
dc.description.abstractThe aim of this rigorous work it to create a didactic material orientated at the outline and utilisation of activating methods for teaching psychology and to validate pilotly what effects these activating methods have on a student of a secondary vocational school in teaching concerning cognitive, social, personal (developmental) and didactic areas. The pilot testing was proceeded in the first year at a secondary vocational school social care specialisation. The theoretical part deals with current questions of general didactics, a characterisation of psychology as a school subject, the outline of teaching methods with the emphasis on activating methods and their utilisation for teaching psychology and pedagogical-psychological characterisation of a student of a secondary school. Didactic sheets for teaching psychology were created on the base of theoretical knowledge. Psychology was taught according to these didactic sheets. A record from the point of view of a teacher was kept (field notes) and students by means of questionnaires called "Lessons feedback" evaluated individual educational units. The outcome is a detailed document about the fact how the activating methods in teaching psychology were perceived by the students and the teacher and what effects did they have in cognitive, social, personal...en_US
dc.description.abstractCílem rigorózní práce je vytvořit didaktický materiál zaměřený na přehled a využití aktivizujících metod pro výuku psychologie a pilotně ověřit, jaký mají aktivizující metody vliv na žáka střední odborné školy při výuce v oblasti kognitivní, sociální, osobně rozvojové a didaktické. Pilotní testování probíhalo v 1.ročníku střední odborné školy oboru sociální péče. V teoretické části práce je zpracována aktuální problematika obecné didaktiky, charakteristika vyučovacího předmětu psychologie, přehled výukových metod s akcentem na aktivizující metody a jejich užití ve výuce psychologie, pedagogickopsychologická charakteristika žáka střední školy a osobnost učitele. Na základě teoretických poznatků byly vytvořeny didaktické listy pro výuku psychologie. Podle těchto didaktických listů byla psychologie vyučována. O každé hodině byl veden záznam z pohledu učitele - terénní poznámky z hodin a jednotlivé výukové celky byly prostřednictvím dotazníků s názvem "Zpětná vazba z hodiny" žáky evaluovány. Výsledkem je podrobný doklad o tom, jak byly aktivizující metody při výuce psychologie vnímány žáky i učitelem a jaký měly dopad v oblasti kognitivní, rozvojové, didaktické a sociální. Poznatky byly kvalitativně analyzovány. Závěrem je uvedeno, že pilotní testování ukázalo, že aktivizující metody ve výuce psychologie...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleAktivizující metody ve výuce psychologiecs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-11-12
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId62996
dc.title.translatedActivating methods in teaching psychologyen_US
dc.contributor.refereeŠírová, Eva
dc.identifier.aleph001096859
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csCílem rigorózní práce je vytvořit didaktický materiál zaměřený na přehled a využití aktivizujících metod pro výuku psychologie a pilotně ověřit, jaký mají aktivizující metody vliv na žáka střední odborné školy při výuce v oblasti kognitivní, sociální, osobně rozvojové a didaktické. Pilotní testování probíhalo v 1.ročníku střední odborné školy oboru sociální péče. V teoretické části práce je zpracována aktuální problematika obecné didaktiky, charakteristika vyučovacího předmětu psychologie, přehled výukových metod s akcentem na aktivizující metody a jejich užití ve výuce psychologie, pedagogickopsychologická charakteristika žáka střední školy a osobnost učitele. Na základě teoretických poznatků byly vytvořeny didaktické listy pro výuku psychologie. Podle těchto didaktických listů byla psychologie vyučována. O každé hodině byl veden záznam z pohledu učitele - terénní poznámky z hodin a jednotlivé výukové celky byly prostřednictvím dotazníků s názvem "Zpětná vazba z hodiny" žáky evaluovány. Výsledkem je podrobný doklad o tom, jak byly aktivizující metody při výuce psychologie vnímány žáky i učitelem a jaký měly dopad v oblasti kognitivní, rozvojové, didaktické a sociální. Poznatky byly kvalitativně analyzovány. Závěrem je uvedeno, že pilotní testování ukázalo, že aktivizující metody ve výuce psychologie...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this rigorous work it to create a didactic material orientated at the outline and utilisation of activating methods for teaching psychology and to validate pilotly what effects these activating methods have on a student of a secondary vocational school in teaching concerning cognitive, social, personal (developmental) and didactic areas. The pilot testing was proceeded in the first year at a secondary vocational school social care specialisation. The theoretical part deals with current questions of general didactics, a characterisation of psychology as a school subject, the outline of teaching methods with the emphasis on activating methods and their utilisation for teaching psychology and pedagogical-psychological characterisation of a student of a secondary school. Didactic sheets for teaching psychology were created on the base of theoretical knowledge. Psychology was taught according to these didactic sheets. A record from the point of view of a teacher was kept (field notes) and students by means of questionnaires called "Lessons feedback" evaluated individual educational units. The outcome is a detailed document about the fact how the activating methods in teaching psychology were perceived by the students and the teacher and what effects did they have in cognitive, social, personal...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantGillernová, Ilona
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990010968590106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV