dc.contributor.advisor | Gillernová, Ilona | |
dc.creator | Pilousová, Alena | |
dc.date.accessioned | 2021-03-25T08:26:39Z | |
dc.date.available | 2021-03-25T08:26:39Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/19362 | |
dc.description.abstract | The aim of this rigorous work it to create a didactic material orientated at the outline and utilisation of activating methods for teaching psychology and to validate pilotly what effects these activating methods have on a student of a secondary vocational school in teaching concerning cognitive, social, personal (developmental) and didactic areas. The pilot testing was proceeded in the first year at a secondary vocational school social care specialisation. The theoretical part deals with current questions of general didactics, a characterisation of psychology as a school subject, the outline of teaching methods with the emphasis on activating methods and their utilisation for teaching psychology and pedagogical-psychological characterisation of a student of a secondary school. Didactic sheets for teaching psychology were created on the base of theoretical knowledge. Psychology was taught according to these didactic sheets. A record from the point of view of a teacher was kept (field notes) and students by means of questionnaires called "Lessons feedback" evaluated individual educational units. The outcome is a detailed document about the fact how the activating methods in teaching psychology were perceived by the students and the teacher and what effects did they have in cognitive, social, personal... | en_US |
dc.description.abstract | Cílem rigorózní práce je vytvořit didaktický materiál zaměřený na přehled a využití aktivizujících metod pro výuku psychologie a pilotně ověřit, jaký mají aktivizující metody vliv na žáka střední odborné školy při výuce v oblasti kognitivní, sociální, osobně rozvojové a didaktické. Pilotní testování probíhalo v 1.ročníku střední odborné školy oboru sociální péče. V teoretické části práce je zpracována aktuální problematika obecné didaktiky, charakteristika vyučovacího předmětu psychologie, přehled výukových metod s akcentem na aktivizující metody a jejich užití ve výuce psychologie, pedagogickopsychologická charakteristika žáka střední školy a osobnost učitele. Na základě teoretických poznatků byly vytvořeny didaktické listy pro výuku psychologie. Podle těchto didaktických listů byla psychologie vyučována. O každé hodině byl veden záznam z pohledu učitele - terénní poznámky z hodin a jednotlivé výukové celky byly prostřednictvím dotazníků s názvem "Zpětná vazba z hodiny" žáky evaluovány. Výsledkem je podrobný doklad o tom, jak byly aktivizující metody při výuce psychologie vnímány žáky i učitelem a jaký měly dopad v oblasti kognitivní, rozvojové, didaktické a sociální. Poznatky byly kvalitativně analyzovány. Závěrem je uvedeno, že pilotní testování ukázalo, že aktivizující metody ve výuce psychologie... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Aktivizující metody ve výuce psychologie | cs_CZ |
dc.type | rigorózní práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2008 | |
dcterms.dateAccepted | 2008-11-12 | |
dc.description.department | Department of Psychology | en_US |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 62996 | |
dc.title.translated | Activating methods in teaching psychology | en_US |
dc.contributor.referee | Šírová, Eva | |
dc.identifier.aleph | 001096859 | |
thesis.degree.name | PhDr. | |
thesis.degree.level | rigorózní řízení | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | rigorózní práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Psychology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem rigorózní práce je vytvořit didaktický materiál zaměřený na přehled a využití aktivizujících metod pro výuku psychologie a pilotně ověřit, jaký mají aktivizující metody vliv na žáka střední odborné školy při výuce v oblasti kognitivní, sociální, osobně rozvojové a didaktické. Pilotní testování probíhalo v 1.ročníku střední odborné školy oboru sociální péče. V teoretické části práce je zpracována aktuální problematika obecné didaktiky, charakteristika vyučovacího předmětu psychologie, přehled výukových metod s akcentem na aktivizující metody a jejich užití ve výuce psychologie, pedagogickopsychologická charakteristika žáka střední školy a osobnost učitele. Na základě teoretických poznatků byly vytvořeny didaktické listy pro výuku psychologie. Podle těchto didaktických listů byla psychologie vyučována. O každé hodině byl veden záznam z pohledu učitele - terénní poznámky z hodin a jednotlivé výukové celky byly prostřednictvím dotazníků s názvem "Zpětná vazba z hodiny" žáky evaluovány. Výsledkem je podrobný doklad o tom, jak byly aktivizující metody při výuce psychologie vnímány žáky i učitelem a jaký měly dopad v oblasti kognitivní, rozvojové, didaktické a sociální. Poznatky byly kvalitativně analyzovány. Závěrem je uvedeno, že pilotní testování ukázalo, že aktivizující metody ve výuce psychologie... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The aim of this rigorous work it to create a didactic material orientated at the outline and utilisation of activating methods for teaching psychology and to validate pilotly what effects these activating methods have on a student of a secondary vocational school in teaching concerning cognitive, social, personal (developmental) and didactic areas. The pilot testing was proceeded in the first year at a secondary vocational school social care specialisation. The theoretical part deals with current questions of general didactics, a characterisation of psychology as a school subject, the outline of teaching methods with the emphasis on activating methods and their utilisation for teaching psychology and pedagogical-psychological characterisation of a student of a secondary school. Didactic sheets for teaching psychology were created on the base of theoretical knowledge. Psychology was taught according to these didactic sheets. A record from the point of view of a teacher was kept (field notes) and students by means of questionnaires called "Lessons feedback" evaluated individual educational units. The outcome is a detailed document about the fact how the activating methods in teaching psychology were perceived by the students and the teacher and what effects did they have in cognitive, social, personal... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
dc.contributor.consultant | Gillernová, Ilona | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |
dc.identifier.lisID | 990010968590106986 | |