Aktivizující metody ve výuce psychologie
Activating methods in teaching psychology
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19362Identifiers
Study Information System: 62996
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Consultant
Gillernová, Ilona
Referee
Šírová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
12. 11. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Cílem rigorózní práce je vytvořit didaktický materiál zaměřený na přehled a využití aktivizujících metod pro výuku psychologie a pilotně ověřit, jaký mají aktivizující metody vliv na žáka střední odborné školy při výuce v oblasti kognitivní, sociální, osobně rozvojové a didaktické. Pilotní testování probíhalo v 1.ročníku střední odborné školy oboru sociální péče. V teoretické části práce je zpracována aktuální problematika obecné didaktiky, charakteristika vyučovacího předmětu psychologie, přehled výukových metod s akcentem na aktivizující metody a jejich užití ve výuce psychologie, pedagogickopsychologická charakteristika žáka střední školy a osobnost učitele. Na základě teoretických poznatků byly vytvořeny didaktické listy pro výuku psychologie. Podle těchto didaktických listů byla psychologie vyučována. O každé hodině byl veden záznam z pohledu učitele - terénní poznámky z hodin a jednotlivé výukové celky byly prostřednictvím dotazníků s názvem "Zpětná vazba z hodiny" žáky evaluovány. Výsledkem je podrobný doklad o tom, jak byly aktivizující metody při výuce psychologie vnímány žáky i učitelem a jaký měly dopad v oblasti kognitivní, rozvojové, didaktické a sociální. Poznatky byly kvalitativně analyzovány. Závěrem je uvedeno, že pilotní testování ukázalo, že aktivizující metody ve výuce psychologie...
The aim of this rigorous work it to create a didactic material orientated at the outline and utilisation of activating methods for teaching psychology and to validate pilotly what effects these activating methods have on a student of a secondary vocational school in teaching concerning cognitive, social, personal (developmental) and didactic areas. The pilot testing was proceeded in the first year at a secondary vocational school social care specialisation. The theoretical part deals with current questions of general didactics, a characterisation of psychology as a school subject, the outline of teaching methods with the emphasis on activating methods and their utilisation for teaching psychology and pedagogical-psychological characterisation of a student of a secondary school. Didactic sheets for teaching psychology were created on the base of theoretical knowledge. Psychology was taught according to these didactic sheets. A record from the point of view of a teacher was kept (field notes) and students by means of questionnaires called "Lessons feedback" evaluated individual educational units. The outcome is a detailed document about the fact how the activating methods in teaching psychology were perceived by the students and the teacher and what effects did they have in cognitive, social, personal...