Aplikace muzikoterapie při logopedické prevenci
Application of music therapy in speach therapy prevention
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193553Identifiers
Study Information System: 271648
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Komorná, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Speech Therapy
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
řeč, sluch, logopedie, muzikoterapie, sluchové vnímání, neurologieKeywords (English)
speech, hearing, speech therapy, music therapy, auditory perception, neurologyDiplomová práce je zaměřena na propojení logopedie a muzikoterapie, při logopedické prevenci s kladeným důrazem na sluchové vnímání. Teoretická část práce se zaměřuje na popis neurologického propojení mezi řečí, sluchem a hudbou a na fungování centrální nervové soustavy. Dále se zaměřuje na logopedickou prevenci u dětí předškolního věku, vývoj řeči, logopedické diagnózy v dětském věku a na sluchové vnímání. Poslední kapitola zahrnuje muzikoterapii, její popis, jaké metody techniky a postupy využívá a také jak lze muzikoterapii využít v logopedii. V praktické části práce je užito kvantitativního výzkumného prostředku, dotazníku, doplněného o kvalitativní rozhovorové šetření. Hlavním cílem výzkumu je popsat, jak jsou využívány prvky muzikoterapie v rámci logopedické prevence se zaměřením na sluchové vnímání ve vybraných mateřských školách v Libereckém kraji. Prvním dílčím cílem výzkumu je charakterizovat, jakým způsobem se při logopedické prevenci ve vybraných mateřských školách v Libereckém kraji využívají prvky muzikoterapie. Prvním dílčím cílem výzkumu je zjistit, jak je realizovaná logopedická prevence ve vybraných mateřských školách v Libereckém kraji. Druhým dílčím cílem je zjistit jak, a pomocí jakých metod, jsou do logopedické prevence integrovány prvky muzikoterapie pro podporu komunikačních...
Diploma thesis focuses on the integration of speech therapy and music therapy in speech therapy prevention with an emphasis on auditory perception. The theoretical part describes the neurological interconnection between speech, hearing, and music, and functioning of the central nervous system in this context. It also addresses preschool speech therapy prevention, speech development, diagnoses of speech disorders in childhood age and auditory perception. The final chapter covers music therapy, its methods, techniques, and applications within speech therapy. The practical part utilizes a quantitative research tool, a questionnaire supplemented by qualitative interviews. The main research goal is to describe how music therapy elements are utilized in speech therapy prevention focusing on auditory perception in selected kindergartens in the Liberec region. The first sub-goal is to characterize the integration of music therapy elements in speech therapy prevention in these kindergartens. The second sub-goal is to determine how and by which methods music therapy elements are integrated into speech therapy prevention to support children's communication skills in selected kindergartens. The third sub-goal is to explore how speech therapy prevention focuses on developing auditory perception and identify...