Show simple item record

Vocabulary and reading comprehension of pupils with social disadvantages
dc.contributor.advisorNěmec, Zbyněk
dc.creatorPražáková, Ellen
dc.date.accessioned2024-11-29T15:32:16Z
dc.date.available2024-11-29T15:32:16Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193371
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá vlivem sociálního znevýhodnění na slovní zásobu a porozumění textu u žáků 4. ročníků základních škol. Do výzkumu byly zařazeny celkem čtyři skupiny žáků - žáci bez sociálního znevýhodnění, žáci se sociálním znevýhodněním, žáci se sociálním znevýhodněním v ústavní výchově a romští žáci se sociálním znevýhodněním v ústavní výchově. Cílem bylo zjistit, jak a jestli se tyto skupiny mezi sebou liší v rozmanitosti slovní zásoby a porozumění textu. Pro sběr dat byly využity polostrukturované rozhovory s otevřenými otázkami, jako design výzkumu byla zvolena zakotvená teorie (Švaříček, Šeďová, 2007). Rozhovory byly vedeny se čtrnácti žáky 4. ročníků. Rozhovory byly zaměřeny na porozumění úlohám z mezinárodního testování TIMSS 2015 a z učebnic vlastivědy nakladatelství TAK TIK pro 4. ročníky. Z výsledků práce vyplývá, že je velký rozdíl mezi slovní zásobou a porozuměním textu u žáků bez sociálního znevýhodnění a se sociálním znevýhodněním. Dále výzkum neprokázal, že by romští žáci v ústavní výchově měli slabší slovní zásobu než žáci jiného než romského původů, kteří jsou také v ústavní výchově umístěni. Naopak největší vliv na slovní zásobu a porozumění textu má délka pobytu žáka v ústavním zařízení. Žáci se sociálním znevýhodněním a žáci se sociálním znevýhodněním v ústavní výchově...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis deals with the influence of social disadvantages on vocabulary and reading comprehension of 4th grade primary school students. Four groups of pupils were included in the research - pupils without social disadvantage, pupils with social disadvantage, pupils with social disadvantage in institutional education and Roma pupils with social disadvantage in institutional education. The aim was to find out if these groups differ from each other in terms of vocabulary diversity and reading comprehension and potential causes of this differenciation. Semi-structured interviews with open-ended questions were used for data collection, and grounded theory was chosen as the research design (Švaříček, Šeďová, 2007). The interviews were conducted with fourteen 4th grade students. The interviews were focused on the understanding of the tasks from the TIMSS 2015 international testing and from the 4th grade science textbooks published by TAK TIK. The results show that there is a big difference between the vocabulary and reading comprehension of pupils without social disadvantage and those with social disadvantage. Furthermore, the research did not show that Roma pupils in institutional education have a weaker vocabulary than non-Roma pupils who are also in institutional education. On the contrary, the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectvocabularyen_US
dc.subjectreading comprehensionen_US
dc.subjectsocial disadvantageen_US
dc.subjectinstitutional educationen_US
dc.subjectRoma pupilsen_US
dc.subjectslovní zásobacs_CZ
dc.subjectporozumění textucs_CZ
dc.subjectsociální znevýhodněnícs_CZ
dc.subjectústavní výchovacs_CZ
dc.subjectromští žácics_CZ
dc.titleSlovní zásoba a porozumění textu u žáků se sociálním znevýhodněnímcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-09
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId263622
dc.title.translatedVocabulary and reading comprehension of pupils with social disadvantagesen_US
dc.contributor.refereeKomorná, Marie
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikaen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpeciální pedagogikaen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá vlivem sociálního znevýhodnění na slovní zásobu a porozumění textu u žáků 4. ročníků základních škol. Do výzkumu byly zařazeny celkem čtyři skupiny žáků - žáci bez sociálního znevýhodnění, žáci se sociálním znevýhodněním, žáci se sociálním znevýhodněním v ústavní výchově a romští žáci se sociálním znevýhodněním v ústavní výchově. Cílem bylo zjistit, jak a jestli se tyto skupiny mezi sebou liší v rozmanitosti slovní zásoby a porozumění textu. Pro sběr dat byly využity polostrukturované rozhovory s otevřenými otázkami, jako design výzkumu byla zvolena zakotvená teorie (Švaříček, Šeďová, 2007). Rozhovory byly vedeny se čtrnácti žáky 4. ročníků. Rozhovory byly zaměřeny na porozumění úlohám z mezinárodního testování TIMSS 2015 a z učebnic vlastivědy nakladatelství TAK TIK pro 4. ročníky. Z výsledků práce vyplývá, že je velký rozdíl mezi slovní zásobou a porozuměním textu u žáků bez sociálního znevýhodnění a se sociálním znevýhodněním. Dále výzkum neprokázal, že by romští žáci v ústavní výchově měli slabší slovní zásobu než žáci jiného než romského původů, kteří jsou také v ústavní výchově umístěni. Naopak největší vliv na slovní zásobu a porozumění textu má délka pobytu žáka v ústavním zařízení. Žáci se sociálním znevýhodněním a žáci se sociálním znevýhodněním v ústavní výchově...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the influence of social disadvantages on vocabulary and reading comprehension of 4th grade primary school students. Four groups of pupils were included in the research - pupils without social disadvantage, pupils with social disadvantage, pupils with social disadvantage in institutional education and Roma pupils with social disadvantage in institutional education. The aim was to find out if these groups differ from each other in terms of vocabulary diversity and reading comprehension and potential causes of this differenciation. Semi-structured interviews with open-ended questions were used for data collection, and grounded theory was chosen as the research design (Švaříček, Šeďová, 2007). The interviews were conducted with fourteen 4th grade students. The interviews were focused on the understanding of the tasks from the TIMSS 2015 international testing and from the 4th grade science textbooks published by TAK TIK. The results show that there is a big difference between the vocabulary and reading comprehension of pupils without social disadvantage and those with social disadvantage. Furthermore, the research did not show that Roma pupils in institutional education have a weaker vocabulary than non-Roma pupils who are also in institutional education. On the contrary, the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV