dc.contributor.advisor | Němec, Zbyněk | |
dc.creator | Pražáková, Ellen | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T15:32:16Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T15:32:16Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/193371 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá vlivem sociálního znevýhodnění na slovní zásobu a porozumění textu u žáků 4. ročníků základních škol. Do výzkumu byly zařazeny celkem čtyři skupiny žáků - žáci bez sociálního znevýhodnění, žáci se sociálním znevýhodněním, žáci se sociálním znevýhodněním v ústavní výchově a romští žáci se sociálním znevýhodněním v ústavní výchově. Cílem bylo zjistit, jak a jestli se tyto skupiny mezi sebou liší v rozmanitosti slovní zásoby a porozumění textu. Pro sběr dat byly využity polostrukturované rozhovory s otevřenými otázkami, jako design výzkumu byla zvolena zakotvená teorie (Švaříček, Šeďová, 2007). Rozhovory byly vedeny se čtrnácti žáky 4. ročníků. Rozhovory byly zaměřeny na porozumění úlohám z mezinárodního testování TIMSS 2015 a z učebnic vlastivědy nakladatelství TAK TIK pro 4. ročníky. Z výsledků práce vyplývá, že je velký rozdíl mezi slovní zásobou a porozuměním textu u žáků bez sociálního znevýhodnění a se sociálním znevýhodněním. Dále výzkum neprokázal, že by romští žáci v ústavní výchově měli slabší slovní zásobu než žáci jiného než romského původů, kteří jsou také v ústavní výchově umístěni. Naopak největší vliv na slovní zásobu a porozumění textu má délka pobytu žáka v ústavním zařízení. Žáci se sociálním znevýhodněním a žáci se sociálním znevýhodněním v ústavní výchově... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The thesis deals with the influence of social disadvantages on vocabulary and reading comprehension of 4th grade primary school students. Four groups of pupils were included in the research - pupils without social disadvantage, pupils with social disadvantage, pupils with social disadvantage in institutional education and Roma pupils with social disadvantage in institutional education. The aim was to find out if these groups differ from each other in terms of vocabulary diversity and reading comprehension and potential causes of this differenciation. Semi-structured interviews with open-ended questions were used for data collection, and grounded theory was chosen as the research design (Švaříček, Šeďová, 2007). The interviews were conducted with fourteen 4th grade students. The interviews were focused on the understanding of the tasks from the TIMSS 2015 international testing and from the 4th grade science textbooks published by TAK TIK. The results show that there is a big difference between the vocabulary and reading comprehension of pupils without social disadvantage and those with social disadvantage. Furthermore, the research did not show that Roma pupils in institutional education have a weaker vocabulary than non-Roma pupils who are also in institutional education. On the contrary, the... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | vocabulary | en_US |
dc.subject | reading comprehension | en_US |
dc.subject | social disadvantage | en_US |
dc.subject | institutional education | en_US |
dc.subject | Roma pupils | en_US |
dc.subject | slovní zásoba | cs_CZ |
dc.subject | porozumění textu | cs_CZ |
dc.subject | sociální znevýhodnění | cs_CZ |
dc.subject | ústavní výchova | cs_CZ |
dc.subject | romští žáci | cs_CZ |
dc.title | Slovní zásoba a porozumění textu u žáků se sociálním znevýhodněním | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-09 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 263622 | |
dc.title.translated | Vocabulary and reading comprehension of pupils with social disadvantages | en_US |
dc.contributor.referee | Komorná, Marie | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Speciální pedagogika | en_US |
thesis.degree.discipline | Speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Speciální pedagogika | en_US |
uk.degree-program.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Special Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá vlivem sociálního znevýhodnění na slovní zásobu a porozumění textu u žáků 4. ročníků základních škol. Do výzkumu byly zařazeny celkem čtyři skupiny žáků - žáci bez sociálního znevýhodnění, žáci se sociálním znevýhodněním, žáci se sociálním znevýhodněním v ústavní výchově a romští žáci se sociálním znevýhodněním v ústavní výchově. Cílem bylo zjistit, jak a jestli se tyto skupiny mezi sebou liší v rozmanitosti slovní zásoby a porozumění textu. Pro sběr dat byly využity polostrukturované rozhovory s otevřenými otázkami, jako design výzkumu byla zvolena zakotvená teorie (Švaříček, Šeďová, 2007). Rozhovory byly vedeny se čtrnácti žáky 4. ročníků. Rozhovory byly zaměřeny na porozumění úlohám z mezinárodního testování TIMSS 2015 a z učebnic vlastivědy nakladatelství TAK TIK pro 4. ročníky. Z výsledků práce vyplývá, že je velký rozdíl mezi slovní zásobou a porozuměním textu u žáků bez sociálního znevýhodnění a se sociálním znevýhodněním. Dále výzkum neprokázal, že by romští žáci v ústavní výchově měli slabší slovní zásobu než žáci jiného než romského původů, kteří jsou také v ústavní výchově umístěni. Naopak největší vliv na slovní zásobu a porozumění textu má délka pobytu žáka v ústavním zařízení. Žáci se sociálním znevýhodněním a žáci se sociálním znevýhodněním v ústavní výchově... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis deals with the influence of social disadvantages on vocabulary and reading comprehension of 4th grade primary school students. Four groups of pupils were included in the research - pupils without social disadvantage, pupils with social disadvantage, pupils with social disadvantage in institutional education and Roma pupils with social disadvantage in institutional education. The aim was to find out if these groups differ from each other in terms of vocabulary diversity and reading comprehension and potential causes of this differenciation. Semi-structured interviews with open-ended questions were used for data collection, and grounded theory was chosen as the research design (Švaříček, Šeďová, 2007). The interviews were conducted with fourteen 4th grade students. The interviews were focused on the understanding of the tasks from the TIMSS 2015 international testing and from the 4th grade science textbooks published by TAK TIK. The results show that there is a big difference between the vocabulary and reading comprehension of pupils without social disadvantage and those with social disadvantage. Furthermore, the research did not show that Roma pupils in institutional education have a weaker vocabulary than non-Roma pupils who are also in institutional education. On the contrary, the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |