Show simple item record

The Ability of Lower Secondary School Students to Understand the Specialized Biological Texts
dc.contributor.advisorVojíř, Karel
dc.creatorDvořáková, Simona
dc.date.accessioned2024-11-29T19:19:50Z
dc.date.available2024-11-29T19:19:50Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193123
dc.description.abstractČtenářská a přírodovědná gramotnost a jejich úroveň hrají důležitou roli v rámci školní úspěšnosti žáků, ale i v životě dospělých. Můžeme je považovat za nezbytné pro aktivní zapojení se do společnosti. I když se těmto gramotnostem RVP ZV příliš nevěnuje, je jejich charakteristika je uvedena v příslušných vzdělávacích oblastech. Čtenářská a přírodovědná gramotnost se dají rozvíjet současně různými způsoby, a to i v rámci práce s odborným biologicky orientovaným textem. Diplomová práce se zabývá právě zjišťováním úrovně dovednosti vyhledávat informace v odborném biologickém textu napříč ročníky druhého stupně základní školy. Zjišťuje, jak se tato dovednost liší v závislosti na ročníku základní školy, pohlaví a v závislosti na tom, jestli informace v textu souvisejí s teoretickými východisky, metodologií anebo výsledky výzkumu. Data byla získána za pomoci dvou autorsky vytvořených testů, které vyplnilo 192 žáků navštěvujících druhý stupeň Základní školy T. G. Masaryka v Jihlavě. Následně byla vyhodnocena s pomocí Kruskal-Wallisova H testu. Významný rozdíl byl nalezen jen při porovnání šestého ročníku s ročníky ostatními, jelikož byli žáci šestého ročníku statisticky méně úspěšní. Statisticky signifikantně úspěšnější v porovnání s ostatními částmi byli žáci pouze ve vyhledávání informací spojených s...cs_CZ
dc.description.abstractReading and science literacy and their levels play an important role in students' success in school and in adult life. They can be seen as essential for active participation in society. Although the Basic Education Framework Curriculum makes little reference to these literacies, their characteristics are given in the relevant educational areas. Literacy in reading and science can be developed in different ways, including in the context of work with a specialist biology-oriented text. The main aim of this thesis is to investigate the level of information-seeking skills in a specialist biology text among students of the lower secondary school. It investigates how this skill varies by grade, gender and whether the information in the text is related to theoretical background, methodology or research findings. The data were obtained using two author-made tests completed by 192 students attending the lower secondary school of the school T. G. Masaryk in Jihlava. They were evaluated with the help of the Kruskal-Wallis H test. A significant difference was found only when comparing the sixth grade with the other grades. The sixth grade students were statistically less successful. Students were significantly more successful compared to other sections only in finding information related to the methodology....en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectspecialized biology-oriented texten_US
dc.subjectreading literacyen_US
dc.subjectinformation retrieval skillsen_US
dc.subjectinternational inquiryen_US
dc.subjectscience literacyen_US
dc.subjectreflective questionnaireen_US
dc.subjecttesten_US
dc.subjectodborný biologicky orientovaný textcs_CZ
dc.subjectčtenářská gramotnostcs_CZ
dc.subjectdovednost vyhledávat informacecs_CZ
dc.subjectmezinárodní šetřenícs_CZ
dc.subjectpřírodovědná gramotnostcs_CZ
dc.subjectreflektivní dotazníkcs_CZ
dc.subjecttestcs_CZ
dc.titleDovednost žáků základní školy porozumět odbornému biologickému textucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-06
dc.description.departmentKatedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId258395
dc.title.translatedThe Ability of Lower Secondary School Students to Understand the Specialized Biological Textsen_US
dc.contributor.refereePavlasová, Lenka
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csČtenářská a přírodovědná gramotnost a jejich úroveň hrají důležitou roli v rámci školní úspěšnosti žáků, ale i v životě dospělých. Můžeme je považovat za nezbytné pro aktivní zapojení se do společnosti. I když se těmto gramotnostem RVP ZV příliš nevěnuje, je jejich charakteristika je uvedena v příslušných vzdělávacích oblastech. Čtenářská a přírodovědná gramotnost se dají rozvíjet současně různými způsoby, a to i v rámci práce s odborným biologicky orientovaným textem. Diplomová práce se zabývá právě zjišťováním úrovně dovednosti vyhledávat informace v odborném biologickém textu napříč ročníky druhého stupně základní školy. Zjišťuje, jak se tato dovednost liší v závislosti na ročníku základní školy, pohlaví a v závislosti na tom, jestli informace v textu souvisejí s teoretickými východisky, metodologií anebo výsledky výzkumu. Data byla získána za pomoci dvou autorsky vytvořených testů, které vyplnilo 192 žáků navštěvujících druhý stupeň Základní školy T. G. Masaryka v Jihlavě. Následně byla vyhodnocena s pomocí Kruskal-Wallisova H testu. Významný rozdíl byl nalezen jen při porovnání šestého ročníku s ročníky ostatními, jelikož byli žáci šestého ročníku statisticky méně úspěšní. Statisticky signifikantně úspěšnější v porovnání s ostatními částmi byli žáci pouze ve vyhledávání informací spojených s...cs_CZ
uk.abstract.enReading and science literacy and their levels play an important role in students' success in school and in adult life. They can be seen as essential for active participation in society. Although the Basic Education Framework Curriculum makes little reference to these literacies, their characteristics are given in the relevant educational areas. Literacy in reading and science can be developed in different ways, including in the context of work with a specialist biology-oriented text. The main aim of this thesis is to investigate the level of information-seeking skills in a specialist biology text among students of the lower secondary school. It investigates how this skill varies by grade, gender and whether the information in the text is related to theoretical background, methodology or research findings. The data were obtained using two author-made tests completed by 192 students attending the lower secondary school of the school T. G. Masaryk in Jihlava. They were evaluated with the help of the Kruskal-Wallis H test. A significant difference was found only when comparing the sixth grade with the other grades. The sixth grade students were statistically less successful. Students were significantly more successful compared to other sections only in finding information related to the methodology....en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV