Show simple item record

Polyominos at lower secondary school mathematics education
dc.contributor.advisorJanda, David
dc.creatorFidrmucová, Adéla
dc.date.accessioned2024-11-29T12:27:43Z
dc.date.available2024-11-29T12:27:43Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192712
dc.description.abstractBakalářská práce je zaměřena na úlohy, ve kterých se setkáváme s polyminy. Jejím cílem je zhodnotit potenciál polymin pro školskou matematiku, konkrétně pro matematiku na 2. stupni základní školy. Bakalářská práce je rozdělena na tři základní části. První z těchto částí se zaměřuje na základní informace o polyminech. Obsahuje vymezení pojmu polymino, historii polymin, jejich třídění a také vymezení polyform jako zobecnění polymin. Druhá část práce popisuje, čemu se věnují úlohy s polyminy, které se objevují ve vybraných učebnicových řadách pro 2. stupeň základní školy, a částečně i v jakém množství se úlohy v jednotlivých učebnicových řadách vyskytují. Poslední část je věnována dalším typům úloh a aktivitám s polyminy, které by bylo možné do výuky zařadit. Závěrem této bakalářské práce je, že polymina mají potenciál pro výuku matematiky na 2. stupni základní školy především proto, že úlohy s nimi pokrývají mnoho témat, polymina mají názorný a jednoduchý tvar a lze s nimi řešit úlohy i pomocí manipulace. Nejvíce úloh s polyminy můžeme najít v učebnicích nakladatelství H-mat, nejméně v učebnicích Fraus, Prometheus a SPN. Vzhledem k tomu, že žáci se s polyminy během studia na 2. stupni základní školy setkávají minimálně v podobě sítí krychle, tak je škoda s nimi žáky neseznámit už dříve a nezařadit je...cs_CZ
dc.description.abstractBachelor thesis is focused on problems in which we encounter polyominoes. Its aim is to evaluate the potential of polyominoes for school mathematics, specifically for mathematics at lower secondary school. The bachelor thesis is divided into three main parts. The first of these parts focuses on general information about polyominoes. It includes the definition of the term polyominoes, the history of polyominoes, their classification and also the definition of polyforms as a generalization of polyominoes. The second part of the thesis describes what the tasks with polyominoes that appear in selected textbook series for lower secondary school are devoted to, and partly the number of tasks that appear in each textbook series. The last section is devoted to other types of tasks and activities with polyominoes that could be included to the education. The conclusion of this thesis is that polyominoes have a potential for lower secondary school mathematics, mainly because polynomials cover many topics, polynomials have an illustrative and simple form, and we can solve problems by manipulation with them. The most problems with polynomials can be found in the textbooks of the H-mat publishing house, the least in the Fraus, Prometheus and SPN textbooks. Given that pupils encounter polyominoes at least in the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectpolyominoen_US
dc.subjectplain geometryen_US
dc.subjecttilesen_US
dc.subjectpolyminocs_CZ
dc.subjectrovinná geometriecs_CZ
dc.subjectparketycs_CZ
dc.titlePolymina ve výuce matematiky na 2. stupni základní školycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-02
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId271272
dc.title.translatedPolyominos at lower secondary school mathematics educationen_US
dc.contributor.refereeZamboj, Michal
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programMathematics for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.csMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enMathematics for Teacher Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce je zaměřena na úlohy, ve kterých se setkáváme s polyminy. Jejím cílem je zhodnotit potenciál polymin pro školskou matematiku, konkrétně pro matematiku na 2. stupni základní školy. Bakalářská práce je rozdělena na tři základní části. První z těchto částí se zaměřuje na základní informace o polyminech. Obsahuje vymezení pojmu polymino, historii polymin, jejich třídění a také vymezení polyform jako zobecnění polymin. Druhá část práce popisuje, čemu se věnují úlohy s polyminy, které se objevují ve vybraných učebnicových řadách pro 2. stupeň základní školy, a částečně i v jakém množství se úlohy v jednotlivých učebnicových řadách vyskytují. Poslední část je věnována dalším typům úloh a aktivitám s polyminy, které by bylo možné do výuky zařadit. Závěrem této bakalářské práce je, že polymina mají potenciál pro výuku matematiky na 2. stupni základní školy především proto, že úlohy s nimi pokrývají mnoho témat, polymina mají názorný a jednoduchý tvar a lze s nimi řešit úlohy i pomocí manipulace. Nejvíce úloh s polyminy můžeme najít v učebnicích nakladatelství H-mat, nejméně v učebnicích Fraus, Prometheus a SPN. Vzhledem k tomu, že žáci se s polyminy během studia na 2. stupni základní školy setkávají minimálně v podobě sítí krychle, tak je škoda s nimi žáky neseznámit už dříve a nezařadit je...cs_CZ
uk.abstract.enBachelor thesis is focused on problems in which we encounter polyominoes. Its aim is to evaluate the potential of polyominoes for school mathematics, specifically for mathematics at lower secondary school. The bachelor thesis is divided into three main parts. The first of these parts focuses on general information about polyominoes. It includes the definition of the term polyominoes, the history of polyominoes, their classification and also the definition of polyforms as a generalization of polyominoes. The second part of the thesis describes what the tasks with polyominoes that appear in selected textbook series for lower secondary school are devoted to, and partly the number of tasks that appear in each textbook series. The last section is devoted to other types of tasks and activities with polyominoes that could be included to the education. The conclusion of this thesis is that polyominoes have a potential for lower secondary school mathematics, mainly because polynomials cover many topics, polynomials have an illustrative and simple form, and we can solve problems by manipulation with them. The most problems with polynomials can be found in the textbooks of the H-mat publishing house, the least in the Fraus, Prometheus and SPN textbooks. Given that pupils encounter polyominoes at least in the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV