Vizuální zobrazování změn klimatu v českých médiích
Visual representation of climate change in the Czech media
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192294Identifikátory
SIS: 254770
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Staňková, Nicol
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie se specializací Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
14. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
vizuální reprezentace|změna klimatu|klimatická krize|vizualita|médiaKlíčová slova (anglicky)
visual representation|climate change|climate crisis|visuality|mediaTato práce se zabývá analýzou vizuálního rámování zpráv o klimatických změnách ve dvou českých internetových médiích, Info.cz a Deník Referendum. Soustředí se na fotografie používané k ilustraci zpravodajských článků a prostřednictvím obsahové a kritické diskurzivní analýzy identifikuje charakteristické rámce pro obě média. Výsledky naznačují, že Info.cz preferuje rámec jaderného technooptimismu, v němž jsou jaderné elektrárny legitimizovány skrze pozitivní a estetickou reprezentaci. Oproti tomu Deník Referendum používá rámec subverzivní politizace, v němž zobrazuje politiky kriticky a zdůrazňuje sociální a mocenské nerovnosti související s klimatickou krizí. Analýza také odhalila rozdíly v zobrazení dopadů klimatických změn. Zatímco Info.cz dopady zobrazuje minimálně, a pokud tak vzdáleně nebo abstraktně, Deník Referendum více zaměřuje pozornost na dopady ze vzdálených míst skrze oběti klimatické krize, přináší ale i dopady z lokálních míst. V závěru je diskutována potřeba dalšího výzkumu zaměřeného na roli autorek a autorů článků v konstrukci významů, a strany čtenářstva v recepci problematiky v médiích. Také je navrženo zkoumání použité umělé inteligence k tvorbě mediálních obrazů, jelikož jde o dosud nepříliš zkoumané téma. Klíčová slova vizuální reprezentace, změna klimatu, klimatická krize,...
This thesis deals with the analysis of visual framing of news about climate change in two Czech online media outlets, Info.cz and Deník Referendum. It focuses on photographs used to illustrate news articles and, through content and critical discursive analysis, identifies characteristic frames for both media. The results suggest that Info.cz prefers the frame of nuclear techno-optimism, in which nuclear power plants are legitimized through positive and aesthetic representation. In contrast, Deník Referendum employs the frame of subversive politicization, portraying politicians critically and emphasizing social and power inequalities related to the climate crisis. The analysis also revealed differences in depicting the impacts of climate change. While Info.cz depicts impacts minimally, and if so, distantly or abstractly, Deník Referendum focuses more attention on impacts from distant places through the victims of the climate crisis, but also presents impacts from local areas. In conclusion, the need for further research focusing on the role of article authors in constructing meanings, and the role of readership in receiving the issue in the media is discussed. Additionally, examining the use of artificial intelligence in creating media images is proposed, as it is still a relatively unexplored...