Show simple item record

Vliv jazykové produkce a percepce na konceptualizaci pohybových událostí
dc.contributor.advisorGerwien, Johannes
dc.creatorSloupová, Tereza
dc.date.accessioned2024-11-28T21:08:34Z
dc.date.available2024-11-28T21:08:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/191746
dc.description.abstractThe Effect of Linguistic Context on Conceptualization of Motion Events - Abstrakt CS Tato práce představuje metodologii experimentálního výzkumu tzv. hypotézy thinking for speaking s bližším zaměřením na studie z metodologie tzv. seeing for speaking. V rámci těchto studií je efekt jazyka na myšlení obvykle vykládán v přímé souvislosti s aktem verbalizace; práce vysvětluje, proč může být dobré vzít v úvahu i jazykový kontext promluvy, který může již předem aktivovat příslušné vzorce konceptualizací, a může tedy s tímto efektem také souviset. Provedli jsme experiment zaměřený na vliv slovesného vidu na vizuální pozornost na pohybové děje, který pilotoval možnou metodologii zapojení kontextu: česko-angličtí bilingvní mluvčí měli za úkol popsat pohybové události v češtině a angličtině, zatímco v pozadí poslouchali nesouvisející nahrávky v daném jazyce. To pak bylo porovnáno se třetí podmínkou, v níž se jazyk verbalizace lišil od jazyka podkladové nahrávky. Z experimentu nelze vyvodit závěry o vlivu kontextu, jelikož neukázal významné rozdíly ve vizuální pozornosti v úvodních dvou jednojazyčných podmínkách, potenciálně kvůli kognitivní náročnosti úkolu nebo smíšeným konceptualizacím bilingvních mluvčí. Výsledky nicméně poukazují na zajímavé korelace mezi věkem osvojení angličtiny a vzorci vizuální pozornosti,...cs_CZ
dc.description.abstractThe Effect of Linguistic Context on Conceptualization of Motion Events - Abstract EN This thesis reviews the methodology of experimental research of thinking for speaking with focus on studies of so-called "seeing for speaking."Within these studies, the effects of language on thinking are typically interpreted in connection with the act of verbalization; the thesis argues why it may be good to consider the role played by linguistic context of the verbalization, which may already pre-activate the conceptualization patterns in question. We conducted an experiment focused on the effects of grammatical aspect on visual attention in motion events, which piloted a possible method of involving context: Czech-English bilinguals were tasked to describe clips of motion events in a Czech or English block, while at the same time listening to unrelatedbackgroundaudiointhe respective language. This was then compared toa third block, in which the verbalization language and the language of the background audio were incongruent. The experiment does not lead to a conclusion on the effect of context as it did not show significant differences in visual attention in the first two monolingual blocks, potentially due to cognitive demands of the task or to the mixed conceptualizations of bilinguals. There are, however, interesting...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectmotion events|aspect|conceptualization|bilingualism|thinking for speaking|seeing for speakingen_US
dc.subjectvid|konceptualizace|bilingvismus|thinking for speaking|seeing for speaking|pohybové dějecs_CZ
dc.titleThe Effect of Language Perception and Production on Conceptualization of Motion Eventsen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-21
dc.description.departmentInstitute of Linguisticsen_US
dc.description.departmentÚstav obecné lingvistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId267046
dc.title.translatedVliv jazykové produkce a percepce na konceptualizaci pohybových událostícs_CZ
dc.contributor.refereeChromý, Jan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral Linguistics - Translation Studies: Czech-Englishen_US
thesis.degree.disciplineObecná lingvistika - Překladatelství: čeština-angličtinacs_CZ
thesis.degree.programGeneral Linguisticsen_US
thesis.degree.programObecná lingvistikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav obecné lingvistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Linguisticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná lingvistika - Překladatelství: čeština-angličtinacs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral Linguistics - Translation Studies: Czech-Englishen_US
uk.degree-program.csObecná lingvistikacs_CZ
uk.degree-program.enGeneral Linguisticsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csThe Effect of Linguistic Context on Conceptualization of Motion Events - Abstrakt CS Tato práce představuje metodologii experimentálního výzkumu tzv. hypotézy thinking for speaking s bližším zaměřením na studie z metodologie tzv. seeing for speaking. V rámci těchto studií je efekt jazyka na myšlení obvykle vykládán v přímé souvislosti s aktem verbalizace; práce vysvětluje, proč může být dobré vzít v úvahu i jazykový kontext promluvy, který může již předem aktivovat příslušné vzorce konceptualizací, a může tedy s tímto efektem také souviset. Provedli jsme experiment zaměřený na vliv slovesného vidu na vizuální pozornost na pohybové děje, který pilotoval možnou metodologii zapojení kontextu: česko-angličtí bilingvní mluvčí měli za úkol popsat pohybové události v češtině a angličtině, zatímco v pozadí poslouchali nesouvisející nahrávky v daném jazyce. To pak bylo porovnáno se třetí podmínkou, v níž se jazyk verbalizace lišil od jazyka podkladové nahrávky. Z experimentu nelze vyvodit závěry o vlivu kontextu, jelikož neukázal významné rozdíly ve vizuální pozornosti v úvodních dvou jednojazyčných podmínkách, potenciálně kvůli kognitivní náročnosti úkolu nebo smíšeným konceptualizacím bilingvních mluvčí. Výsledky nicméně poukazují na zajímavé korelace mezi věkem osvojení angličtiny a vzorci vizuální pozornosti,...cs_CZ
uk.abstract.enThe Effect of Linguistic Context on Conceptualization of Motion Events - Abstract EN This thesis reviews the methodology of experimental research of thinking for speaking with focus on studies of so-called "seeing for speaking."Within these studies, the effects of language on thinking are typically interpreted in connection with the act of verbalization; the thesis argues why it may be good to consider the role played by linguistic context of the verbalization, which may already pre-activate the conceptualization patterns in question. We conducted an experiment focused on the effects of grammatical aspect on visual attention in motion events, which piloted a possible method of involving context: Czech-English bilinguals were tasked to describe clips of motion events in a Czech or English block, while at the same time listening to unrelatedbackgroundaudiointhe respective language. This was then compared toa third block, in which the verbalization language and the language of the background audio were incongruent. The experiment does not lead to a conclusion on the effect of context as it did not show significant differences in visual attention in the first two monolingual blocks, potentially due to cognitive demands of the task or to the mixed conceptualizations of bilinguals. There are, however, interesting...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav obecné lingvistikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV