The Taliban's post-2021 strategic communication on X/Twitter
Strategická komunikace hnutí Tálibán na síti X/Twitter po roce 2021
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191453Identifiers
Study Information System: 265639
Collections
- Kvalifikační práce [23715]
Author
Advisor
Referee
Koláček, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Middle Eastern Studies
Department
Department of Middle Eastern Studies
Date of defense
18. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Afghánistán|Tálibán|Twitter (X)|Kritická diskurzivní analýza|strategická komunikaceKeywords (English)
Afghanistan|Taliban|Twitter (X)|Critical Discourse Analysis|strategic communicationDiplomová práce zkoumá aktivitu zástupců Islámského emirátu Afghánistán na síti X, dříve známé jako Twitter. Konkrétně se zaměřuje na postavu oficiálního mluvčího, Zabíhulláha Mudžáhida a jeho strategickou komunikaci v období mezi listopadem roku 2022 a srpnem roku 2023. Autor prezentuje pramen ve třech hlavních jazycích, afghánské perštině, zvané darí, paštšině a angličtině. Analýza vycházející z kritické diskurzivní analýzy v přístupu Teuna A. van Dijka ukazuje, jakým způsobem zástupci emirátu v daném období využívali síť X k vlastní prezentaci mezi vnitrostátními i mezinárodními publiky.
The thesis examines the activity of representatives of the Islamic Emirate of Afghanistan on the X social site, formerly known as Twitter. Specifically, it focuses on the figure of the official spokesperson, Zabihullah Mujahid, and his strategic communication from November 2022 to August 2023. The author presents the source in three main languages, Afghan Persian, called Dari, Pashto, and English. Based on critical discourse analysis in the approach of Teun A. van Dijk, the research shows how the Emirate's representatives utilized the X platform during the observed period for self-presentation among both domestic and international audiences.