Show simple item record

Role of family in the process of autonomization of adolescent with physical disability
dc.contributor.advisorHájková, Vanda
dc.creatorUzdařová, Lucie
dc.date.accessioned2017-04-13T10:14:44Z
dc.date.available2017-04-13T10:14:44Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/19144
dc.description.abstractTato práce je zaměřena na sledování psychosociálních problémů při procesu osamostatňování adolescentů s tělesným postižením a to se zaměřením na proměnu vztahů k rodičům po nástupu adolescenta na týdenní pobyt na domov mládeže. Cílem je prokázat, že toto odtržení od rodiny usnadňuje proces autonomizace adolescenta a podporuje jeho zapojení a identifikaci s vrstevnickou skupinou. Práce vychází z vymezení základních pojmů jako autonomie, adolescence, rodina, s důrazem na popsání specifik adolescentů s tělesným postižením. Informuje také o základní ochranné legislativě, statistických údajích a službách v Jedličkově ústavu. Teoretický základ je podložen výsledky kvalitativního výzkumu - analýzou rozhovorů s adolescenty a s jejich rodiči, které ukazují, jak obě skupiny prožívají období emancipace, jak popisují jeho průběh, jeho důsledky na rodinné i vrstevnické vztahy, jak ovlivňuje jejich životní cíle a představy o budoucnosti.cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis is focused on following psychosocial problems within the process of gaining independence in adolescents with physical disability, the main focus being the shift in relationship towards parents after the adolescent begins his/her weekly stays in a boarding house. The aim is to show that this separation from family facilitates the process of gaining independence of the adolescent and supports his/her participation in and identification with his/her peer-group. The thesis is based on defining fundamental terms as autonomy, adolescent, family with emphasis on describing the specifics of adolescents with physical disability. It also informs about the basic protective legislation, statistical data and services offered by Jedlička's istitute. The theoretical base is supported by the results of a qualitative research - analysis of interviews with adolescents and their parents, which show how these two groups perceive the period of emancipation, how they describe its course, its consequences on family and peer relationships, how it influences their life goals and views of future.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleRole rodiny v procesu autonomizace adolescenta s tělesným postiženímcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-01-19
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId68164
dc.title.translatedRole of family in the process of autonomization of adolescent with physical disabilityen_US
dc.contributor.refereeChrzová, Dušana
dc.identifier.aleph001177758
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce je zaměřena na sledování psychosociálních problémů při procesu osamostatňování adolescentů s tělesným postižením a to se zaměřením na proměnu vztahů k rodičům po nástupu adolescenta na týdenní pobyt na domov mládeže. Cílem je prokázat, že toto odtržení od rodiny usnadňuje proces autonomizace adolescenta a podporuje jeho zapojení a identifikaci s vrstevnickou skupinou. Práce vychází z vymezení základních pojmů jako autonomie, adolescence, rodina, s důrazem na popsání specifik adolescentů s tělesným postižením. Informuje také o základní ochranné legislativě, statistických údajích a službách v Jedličkově ústavu. Teoretický základ je podložen výsledky kvalitativního výzkumu - analýzou rozhovorů s adolescenty a s jejich rodiči, které ukazují, jak obě skupiny prožívají období emancipace, jak popisují jeho průběh, jeho důsledky na rodinné i vrstevnické vztahy, jak ovlivňuje jejich životní cíle a představy o budoucnosti.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis is focused on following psychosocial problems within the process of gaining independence in adolescents with physical disability, the main focus being the shift in relationship towards parents after the adolescent begins his/her weekly stays in a boarding house. The aim is to show that this separation from family facilitates the process of gaining independence of the adolescent and supports his/her participation in and identification with his/her peer-group. The thesis is based on defining fundamental terms as autonomy, adolescent, family with emphasis on describing the specifics of adolescents with physical disability. It also informs about the basic protective legislation, statistical data and services offered by Jedlička's istitute. The theoretical base is supported by the results of a qualitative research - analysis of interviews with adolescents and their parents, which show how these two groups perceive the period of emancipation, how they describe its course, its consequences on family and peer relationships, how it influences their life goals and views of future.en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV