Zobrazit minimální záznam

Quality of life of young adults with mental retardation
dc.contributor.advisorStrnadová, Iva
dc.creatorKollerová, Lenka
dc.date.accessioned2017-04-13T10:09:56Z
dc.date.available2017-04-13T10:09:56Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/19124
dc.description.abstractPředložená diplomová práce se zabývá kvalitou života osob s mentálním postižením v období mladé dospělosti. V teoretické části zpracovávám témata "kdo je mladý dospělý člověk s mentálním postižením" a "s jakými hlavními tématy se v tomto životním období setkává". Věnuji se současným konceptům a přístupům ke kvalitě života, některé z nich vybírám jako stěžejní pro svoji práci. Více pozornosti věnuji jedné z osmi domén kvality života (dle Schalockova pojetí) - sebeurěení. Výzkumná část pojednává o kvalitativním průzkumném šetření, které bylo prováděno formou polostrukturovaných rozhovorů s lidmi s mentálním postižením a je zaměřeno na dvě hlavní oblasti. První oblast se týká subjektivní spokojenosti s naplňováním jejich nej důležitějších cílů, druhá oblast se zabývá rozhodováním a autonomií (dvěma indikátory sebeurěení). Práce přináší informace o představách samostatného života a o pracovním a partnerském životě osob s mentálním postižením. Cílem bylo zachytit subjektivitu vnímání a nahlédnout individuální zkušenost respondentů.cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis focuses on quality of life of persons with intellectual disability during the period of young adulthood. In theoretical part I deal with the topics "who is a young adult with intellectual disability" and "what issues does he/she face in this life stage". I engage in contemporary concepts and approaches to quality of life and choose some of them as crucial for my work. The primary focus is given to one of the eight domains of quality of life (according Schalock's concept) - self-determination. Empirical part deals with qualitative study that was carried out in the form of a semistructured interview with people with intellectual disability and that is focused on two major areas. The first area refers to a subjective satisfaction with a fulfilment of person's most important targets, the second area concerns with decision making and autonomy (two indicators of self-determination). The work brings information about notions of the independent (self-managed) life, the work-life and the partnership of persons with intellectual disability. My aim was to notice a subjective sensation and gain deeper insight into the individual experience of the respondents. 2en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleKvalita života osob s mentálním postižením v období mladé dospělostics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-01-27
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId68402
dc.title.translatedQuality of life of young adults with mental retardationen_US
dc.contributor.refereeČerná, Marie
dc.identifier.aleph001176374
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychology and Special Pedagogyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychology and Special Pedagogyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředložená diplomová práce se zabývá kvalitou života osob s mentálním postižením v období mladé dospělosti. V teoretické části zpracovávám témata "kdo je mladý dospělý člověk s mentálním postižením" a "s jakými hlavními tématy se v tomto životním období setkává". Věnuji se současným konceptům a přístupům ke kvalitě života, některé z nich vybírám jako stěžejní pro svoji práci. Více pozornosti věnuji jedné z osmi domén kvality života (dle Schalockova pojetí) - sebeurěení. Výzkumná část pojednává o kvalitativním průzkumném šetření, které bylo prováděno formou polostrukturovaných rozhovorů s lidmi s mentálním postižením a je zaměřeno na dvě hlavní oblasti. První oblast se týká subjektivní spokojenosti s naplňováním jejich nej důležitějších cílů, druhá oblast se zabývá rozhodováním a autonomií (dvěma indikátory sebeurěení). Práce přináší informace o představách samostatného života a o pracovním a partnerském životě osob s mentálním postižením. Cílem bylo zachytit subjektivitu vnímání a nahlédnout individuální zkušenost respondentů.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis focuses on quality of life of persons with intellectual disability during the period of young adulthood. In theoretical part I deal with the topics "who is a young adult with intellectual disability" and "what issues does he/she face in this life stage". I engage in contemporary concepts and approaches to quality of life and choose some of them as crucial for my work. The primary focus is given to one of the eight domains of quality of life (according Schalock's concept) - self-determination. Empirical part deals with qualitative study that was carried out in the form of a semistructured interview with people with intellectual disability and that is focused on two major areas. The first area refers to a subjective satisfaction with a fulfilment of person's most important targets, the second area concerns with decision making and autonomy (two indicators of self-determination). The work brings information about notions of the independent (self-managed) life, the work-life and the partnership of persons with intellectual disability. My aim was to notice a subjective sensation and gain deeper insight into the individual experience of the respondents. 2en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.identifier.lisID990011763740106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV