Show simple item record

Devastated Landscape in urban Periphery
dc.contributor.advisorDvořák, Jaroslav
dc.creatorKubínová, Tereza
dc.date.accessioned2021-03-25T08:51:18Z
dc.date.available2021-03-25T08:51:18Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/19122
dc.description.abstractThe subject of devastated landscape in urban periphery context is in my thesis presented as art solution for art activity. Individual devastated landscapes are then closely defined by actual urban periphery. The basis for structure of the theoretical part of the thesis is practical, art part. Chapters about urban periphery, genius loci, destructive and creative processes, which in the urban periphery occur and about its aesthetics constitute the core of the theoretical part. The art context is focused on changes of the understanding of the fine arts especially in the first half of the 20th century. Those changes caused the topic to be considered as a part of the art material with specific symbolic meaning. The detail in the landscape, which it by its characteristic creates, is the reason for the attention this topic gains. The evolution of the fine arts based on those changes is described in the following chapters. The practical part of the thesis is based on artwork, which is represented by a collection of paintings and assemblages that were inspired by the motives of devastation in the urban periphery context. One of the objects, which are being used, as an art subject, is litter. The meaning of the litter is then transformed. The didactic part of the thesis consists of variety of themes based on the...en_US
dc.description.abstractTematika zdevastované krajiny městské periferie je v této práci uchopena jako výtvarné východisko pro výtvarnou činnost. Konkrétní zdevastovaná krajina je úzce vymezena prostorem městské periferie. Východiskem pro strukturu teoretické části práce je část praktická, výtvarná. Jádro teoretické části tvoří kapitoly o prostoru městské periferie, geniu loci, destrukčních a tvůrčích procesech, které v tomto prostředí probíhají i o jeho estetice. Výtvarný kontext je zaměřen na změny ve výtvarném myšlení, které proběhly v první polovině 20. století a díky nimž věc začala být vnímána jako možný výtvarný materiál se specifickou symbolikou. Zaměření na věc souvisí s její rolí detailu v prostoru, který svou charakteristikou utváří. Následuje vývoj výtvarného umění vycházející z těchto změn. Praktická část práce je založena na výtvarných výstupech, jejichž jádro tvoří soubory maleb a asambláží čerpající z tematiky devastací v městské periferii. Jedním z využitých výtvarných prostředků je odpadek, jehož význam je proměňován či posouván. Didaktická část práce obsahuje náměty založené na kontrastu tematiky harmonické a devastované krajiny ve výtvarné výchově. Součástí jsou i vlastní realizované praxe a zařazení tematiky zdevastované krajiny do průřezového tématu Environment, které je součástí rámcového vzdělávacího...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleZdevastovaná krajina v městské periferiics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-01-19
dc.description.departmentKatedra výtvarné výchovycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId68030
dc.title.translatedDevastated Landscape in urban Peripheryen_US
dc.contributor.refereeCikánová, Karla
dc.identifier.aleph001038401
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - výtvarná výchovacs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Arten_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - výtvarná výchovacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Arten_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTematika zdevastované krajiny městské periferie je v této práci uchopena jako výtvarné východisko pro výtvarnou činnost. Konkrétní zdevastovaná krajina je úzce vymezena prostorem městské periferie. Východiskem pro strukturu teoretické části práce je část praktická, výtvarná. Jádro teoretické části tvoří kapitoly o prostoru městské periferie, geniu loci, destrukčních a tvůrčích procesech, které v tomto prostředí probíhají i o jeho estetice. Výtvarný kontext je zaměřen na změny ve výtvarném myšlení, které proběhly v první polovině 20. století a díky nimž věc začala být vnímána jako možný výtvarný materiál se specifickou symbolikou. Zaměření na věc souvisí s její rolí detailu v prostoru, který svou charakteristikou utváří. Následuje vývoj výtvarného umění vycházející z těchto změn. Praktická část práce je založena na výtvarných výstupech, jejichž jádro tvoří soubory maleb a asambláží čerpající z tematiky devastací v městské periferii. Jedním z využitých výtvarných prostředků je odpadek, jehož význam je proměňován či posouván. Didaktická část práce obsahuje náměty založené na kontrastu tematiky harmonické a devastované krajiny ve výtvarné výchově. Součástí jsou i vlastní realizované praxe a zařazení tematiky zdevastované krajiny do průřezového tématu Environment, které je součástí rámcového vzdělávacího...cs_CZ
uk.abstract.enThe subject of devastated landscape in urban periphery context is in my thesis presented as art solution for art activity. Individual devastated landscapes are then closely defined by actual urban periphery. The basis for structure of the theoretical part of the thesis is practical, art part. Chapters about urban periphery, genius loci, destructive and creative processes, which in the urban periphery occur and about its aesthetics constitute the core of the theoretical part. The art context is focused on changes of the understanding of the fine arts especially in the first half of the 20th century. Those changes caused the topic to be considered as a part of the art material with specific symbolic meaning. The detail in the landscape, which it by its characteristic creates, is the reason for the attention this topic gains. The evolution of the fine arts based on those changes is described in the following chapters. The practical part of the thesis is based on artwork, which is represented by a collection of paintings and assemblages that were inspired by the motives of devastation in the urban periphery context. One of the objects, which are being used, as an art subject, is litter. The meaning of the litter is then transformed. The didactic part of the thesis consists of variety of themes based on the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovycs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantCikánová, Karla
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990010384010106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV